Research groups
Research projects
-
Critical thinking in primary education
KriT is an interdisciplinary project aiming at developing educational models for critical thinking in primary education using children’s literature and news.
Publications and research
Scientific publications
Elvebakk, Lisbeth; Skarstein, Dag
(2023).
Teacher students’ legitimation of teaching activities in the L1 classroom.
22 p.
L1-Educational Studies in Language and Literature.
Vol. 23.
https://doi.org/10.21248/l1esll.2023.23.1.478
Elvebakk, Lisbeth; Vederhus, Inger (2022). Gudsens sanning? ‘Afften Psalme’ (1678) av Dorothe Engelbretsdatter i skolens læreverk. Claudi, Mads Breckan; Norendal, Audhild (Ed.). Litteraturhistoriske muligheter i forskning og undervisning. p. 129-145. Universitetsforlaget.
Elvebakk, Lisbeth; Vederhus, Inger (2022). Fra utvikling av plott til selvfremstilling. En undersøkelse av lærerstudenters muntlige fortellinger som arbeidsoppgave. Haugen, Torgeir (Ed.). Overindividuelle kulturformer. Tradisjon og erfaring for barn og unge i individualismens tidsalder. p. 265-287. Solum.
Elvebakk, Lisbeth; Blikstad-Balas, Marte
(2022).
Kritisk lesing i høyere utdanning: Hvordan forholder lærerstudenter seg til tekster som krever kritisk lesing?.
Nordic Journal of Literacy Research.
Vol. 8.
https://doi.org/10.23865/njlr.v8.3347
Engebretsen, Berit; Walseth, Kristin; Elvebakk, Lisbeth (2020). Jenter og kroppsøving. Hvordan kan en aktivistisk tilnærming bedre jenters erfaring med kroppsøvingsfaget?. Norsk pedagogisk tidsskrift. Vol. 104.
Jøsok, Evy; Elvebakk, Lisbeth (2019). Kritisk tenkning i klasserommet. Ferrer, Marlen; Wetlesen, Annika (Ed.). Kritisk tenkning i samfunnsfag. p. 50-68. Universitetsforlaget.
Elvebakk, Lisbeth; Lundberg, Pål; Vederhus, Inger (2019). Praksislæraren som lærarutdannar i norskfaget. Ein studie. Thorsen, Kirsten Elisabeth; Michelet, Simon (Ed.). Teoretiske og praktiske kunnskaper i lærerkvalifisering - sammenhenger og spenninger. p. 58-74. Universitetsforlaget.
Walseth, Kristin; Engebretsen, Berit; Elvebakk, Lisbeth
(2018).
Meaningful experiences in PE for all students: an activist research approach.
Physical Education and Sport Pedagogy.
Vol. 23.
https://doi.org/10.1080/17408989.2018.1429590
Elvebakk, Lisbeth; Engebretsen, Berit; Walseth, Kristin (2018). Kroppen på Instagram -Ungdoms refleksjoner rundt kroppsideal og kroppspress. Sundsdal, Einar; Øksnes, Maria; Haugen, Cecilie (Ed.). Ungdom, danning og fellesskap. Samfunns- og kulturpedagogiske perspektiv. p. 81-106. Cappelen Damm Akademisk.
Skaar, Håvard; Elvebakk, Lisbeth; Nilssen, Jannike Hegdal
(2018).
Literature in decline? Differences in pre-service and in-service primary school teachers' reading experiences.
Teaching and Teacher Education : An International Journal of Research and Studies.
Vol. 69.
https://doi.org/10.1016/j.tate.2017.10.019