Research groups
Research projects
-
Critical thinking in primary education
KriT is an interdisciplinary project aiming at developing educational models for critical thinking in primary education using children’s literature and news.
Publications and research
Scientific publications
Jøsok, Evy (2024). Alva (8) og attentatet på Putin: Om begynneropplæring i internasjonale konflikter . en didaktisk analyse. Helgesen, Espen; Hidle, Kari-Mette Walmann (Ed.). Begynneropplæring i samfunnsfag. p. 211-228. Fagbokforlaget.
Jøsok, Evy (2024). Kap 11:Alva(8)og attentatet på Putin: Om begynneropplæring i internasjonale konflikter- en didaktisk analyse i boka Begynneropplæring i samfunnsfag. ISBN: 978-82-450-4714-1. 307 p. Fagbokforlaget.
Kjøstvedt, Anders Granås
;
Jøsok, Evy
(2024).
Controversial issues in Norwegian social science classrooms.
Journal of Social Science Education.
https://doi.org/10.11576/jsse-7075
Jøsok, Evy
;
Kjøstvedt, Anders Granås
(2023).
Politisk mestringstro og kontroversielle spørsmål i samfunnsfag.
Nordidactica.
Vol. 13.
https://journals.lub.lu.se/nordidactica/article/vi
Ryen, Erik
;
Jøsok, Evy
(2021).
Citizenship-as-knowledge: How perspectives from Bildung-centred Didaktik can contribute to European Citizenship Education beyond competence.
European Educational Research Journal.
https://doi.org/10.1177/14749041211045777
Jøsok, Evy ; Elvebakk, Lisbeth (2019). Kritisk tenkning i klasserommet. Ferrer, Marlen; Wetlesen, Annika (Ed.). Kritisk tenkning i samfunnsfag. p. 50-68. Universitetsforlaget.
Ferrer, Marlen ; Jøsok, Evy ; Ryen, Erik ; Wetlesen, Annika ; Aas, Per Anders (2019). Hva er kritisk tenkning i samfunnsfag?. Ferrer, Marlen; Wetlesen, Annika (Ed.). Kritisk tenkning i samfunnsfag. p. 11-29. Universitetsforlaget.
Jøsok, Evy
;
Elvebakk, Lisbeth
(2017).
“Et bra prosjekt som har gjort meg til en bedre skriver”– arbeid med skrivestrategier i videregående skole.
16 p.
Acta Didactica Norge.
Vol. 11.
https://doi.org/10.5617/adno.4025