Norwegian version
Anders Granås Kjøstvedt

Anders Granås Kjøstvedt

Research projects

Ongoing research projects

Scientific publications

Kjøstvedt, Anders G. (2025). Det tredje riket. Nazismen og Nazi-Tyskland, 1918-1945. ISBN: 9788282657808. 645 p. Dreyer Forlag A/S.
https://doi.org/https://dreyersforlag.no/produkt/d

Kjøstvedt, Anders Granås ; Banik, Vibeke Kieding (2025). Holocaust i ungdomsskolens lærebøker. Acta Didactica Norden (ADNO). Vol. 19.
https://doi.org/10.5617/adno.11466

Kjøstvedt, Anders Granås (2025). Kontroversielle spørsmål i samfunnsfagundervisning. POLIS - Tidsskrift for samfundsdidaktik. Vol. 5.

Jøsok, Evy ; Kjøstvedt, Anders G. ; Seland, Idunn (2025). Nurturing civic identity among Norwegian 15-year-olds: Challenges and opportunities for social science teachers. Journal of Social Science Education. Vol. 24.
https://doi.org/10.11576/JSSE-7690

Jøsok, Evy ; Kjøstvedt, Anders Granås (2024). Kontroversielle spørsmål på dagsorden. Bedre Skole.
https://www.utdanningsnytt.no/bedre-skole-debatt-d

Seland, Idunn ; Kjøstvedt, Anders Granås (2024). How do teacher educators from Denmark, Finland, Norway and Sweden teach for active democratic participation?. Scandinavian Journal of Educational Research.
https://doi.org/10.1080/00313831.2024.2322967

Kjøstvedt, Anders Granås ; Jøsok, Evy (2024). Controversial issues in Norwegian social science classrooms. Journal of Social Science Education. Vol. 23.
https://doi.org/10.11576/jsse-7075

Kjøstvedt, Anders Granås ; Banik, Vibeke Kieding (2024). Holocaust på film. Historisk empati og flerperspektivitet i kritisk analyse av holocaustfilmer. Kalsås, Vidar Fagerheim; Lenz, Claudia (Ed.). Å undervise om Holocaust : utfordringer og innganger. p. 68-83. Universitetsforlaget.

Jøsok, Evy ; Kjøstvedt, Anders Granås (2023). Politisk mestringstro og kontroversielle spørsmål i samfunnsfag. Nordidactica. Vol. 13.
https://journals.lub.lu.se/nordidactica/article/vi

Banik, Vibeke Kieding; Kjøstvedt, Anders Granås (2022). Kollektive minner og universalisering. Holocaust i den nye norske læreplanen for grunnskolen. Nordidactica. Vol. 12.
https://journals.lub.lu.se/nordidactica/article/vi





These publications are obtained from Norwegian Research Information Repository. The list may be incomplete.

Research reports

Kjøstvedt, Anders Granås ; Kosberg, Eva ; Vandvik, Grete; Aspelund, Ingrid; Flacké, Kristin; Riseth, Inga (2024). Ny viten - ny praksis. Implementering av resultater fra forskningsprosjektet DEMOCIT i grunnskolelærerutdanning og praksis. ISBN: 9788283645699. 42 p. OsloMet Skriftserie, Nr. 2/2024.
https://skriftserien.oslomet.no/index.php/skriftse

Jøsok, Evy ; Davan, Lars Birger ; Tolgensbakk, Ida; Kjøstvedt, Anders Granås (2023). Ungdoms forståelse av politikk og demokrati i hverdagslivet. Ny kunnskap om demokratiopplæring og demokratierfaringer blant unge. ISBN: 9788278948484. 64 p. OsloMet - storbyuniversitetet.

Kjøstvedt, Anders Granås ; Seland, Idunn ; Jøsok, Evy ; Huang, Lihong (2023). Politisk mestringstro i ungdomsskolen. Casestudie om demokrati- og medborgerskapsundervisning i fire norske ungdomsskoler. ISBN: 9788278948477. 91 p. OsloMet - storbyuniversitetet.

Seland, Idunn ; Kjøstvedt, Anders Granås (2022). Lærerutdanning for å styrke ungdoms demokratiske deltakelse. Casestudie i fire nordiske land. ISBN: 9788278948156. 166 p. OsloMet - storbyuniversitetet.

Kjøstvedt, Anders Granås (2010). Hitler’s Metropolis? The National Socialist Movement in Berlin 1925-1933. 334 p. Nauka.



These publications are obtained from Norwegian Research Information Repository. The list may be incomplete.

Dissemination

Kjøstvedt, Anders G. (2025). Hvordan formes engasjement i skolen?. Ungdatakonferansen 2025. NOVA, OsloMet.

Kjøstvedt, Anders G. (2025). Politisk mestringstro og kontroversielle tema. Noen funn fra DEMOCIT-prosjektet. Faglig foredrag. Foss videregående skole.

Kjøstvedt, Anders G. (2025). HistorieNess: Det tredje riket.
https://doi.org/https://www.youtube.com/watch?v=oU

Lenz, Claudia; Banik, Vibeke Kieding; Hagen, Fredrik Stenhjem; Kjøstvedt, Anders Granås (2024). Holocaustundervisning under lupen: Har norske lærere endret undervisningen om holocaust etter 7. oktober 2023? – Morgenbladet.

Kjøstvedt, Anders Granås ; Lenz, Claudia; Banik, Vibeke Kieding; Hagen, Fredrik Stenhjem (2024). Har norske lærere endret undervisningen om holocaust etter 7. oktober?.
https://www.morgenbladet.no/ideer/kronikk/2024/11/

Kjøstvedt, Anders Granås (2024). Ungdoms holdninger til demokrati.

Kjøstvedt, Anders Granås (2024). Teaching History for Democratic Culture and Participation in Ukraine. UKRAINETT+ CONFERENCE: Managing Societal Crises: Challenges and Coping Strategies. UKRAINETT+.

Kjøstvedt, Anders Granås (2024). Teaching about the Holocaust in a comparative perspective - Scandinavia. INVITE Conference - Reflections and Perspectives on international cooperation. Pedagogische Hochschule Ludwigsburg.

Jøsok, Evy ; Kjøstvedt, Anders Granås (2024). Presentasjon av DEMOCIT forskningsresultater. Seminar. Uppsala Universitet, Malin Tværåna, .

Kjøstvedt, Anders Granås (2024). Introduksjon til og funn fra DEMOCIT-prosjektet. Studentseminar. Høgskulen i Volda, .





These publications are obtained from Norwegian Research Information Repository. The list may be incomplete.