Slik forbereder du barnet til barnehagestart

Små barn på lekeplassen. Dame passer på jente på trehjulsykkel.

I august begynner flere tusen smårollinger i barnehagen for første gang. Da starter en ny, stor epoke i mange barns liv, og det kan oppleves både skremmende og spennende.

Hva kan vi gjøre for at barna skal få en god start og en fint tid i barnehagen?

Hvordan kan vi forberede barna til barnehagestart?

Barnehageforsker Anne Greve har fem gode råd om oppstart.

1. Forbered barnet ditt på det som skal skje

Snakk med barnet ditt om barnehagen og gå på besøk, gjerne bare på utelekeplassen etter stengetid og i helgene dersom det er vanskelig for barnehagen å ta imot dere.

Lek barnehage med barnet ditt, for eksempel at du sier «ha det» og kommer tilbake igjen. Utnytt barselperioden til å være litt i barnehagen.

2. Samarbeid med barnehagelærerne

Husk at de trolig har lang erfaring med oppstart i barnehagen. Men du som forelder er ekspert på ditt barn og vet mye om hvordan oppstarten kan bli best mulig.

3. Vær forberedt på at barnet ditt kan bli sliten og trett

Og kanskje også litt mer utrygg i perioden rundt oppstart. Anerkjenn at det er en stor overgang å begynne i barnehagen for første gang.

4. Ikke nøl med å ta opp eventuelle bekymringer

Ikke nøl med å ta opp eventuelle bekymringer du har med barnehagelæreren.

5. Beregn god tid til oppstartsperioden

Ikke legg opp til for lange dager i starten.

Portrett Anne Greve

Hva kan vi gjøre for at barnet får en best mulig tid i barnehagen?

Anne Greve har også fem råd om tiden i barnehagen.

1. Samarbeid med barnehagelærerne om gode rutiner

Samarbeid med barnehagelærerne om gode rutiner om morgenen når du skal gå fra barnehagen. Hvis barnet ditt er lei seg når du går, kan det være lurt at du på forhånd har avtalt noe barnet kan gjøre når han/hun kommer til barnehagen.

Kanskje dere kan lese en liten bok sammen før du sier ha det eller kanskje det kan være en attraktiv leke som ligger klar og venter. Igjen er planlegging viktig. Barn, og voksne, liker å ha litt oversikt og kontroll på hva som skal skje.

2. Når du bestemmer deg for å gå fra barnehagen, går du

De fleste synes det er litt trist at foreldrene må gå, men stol på at barnehagepersonalet klarer å takle dette og hjelper barnet ditt. Er du usikker på om dette er tilfelle, ta det opp med barnehagelæreren.

3. Beregn god tid når du kommer for å hente barnet

De fleste synes det er irriterende å bli revet ut av noe de holder på med helt uten forvarsel. Noen barn blir veldig lei seg også når foreldrene kommer for å hente. Det kan være vanskelig for noen å takle. Snakk med barnehagepersonalet om dette også. Kanskje de kan forberede barnet på at det snart er henting.

4. Det barn liker best i barnehagen er å leke, gjerne med venner

Vær fornøyd hvis barnet har fått leke masse, for det er den beste måten de kan forberede seg til videre skolegang. Gjennom leken styrker barnet selvtilliten og troen på seg selv. Det er verdt mer enn noe annet.

5. Snakk med barnehagelæreren om hvordan barnet har det i barnehagen

Spør om hva barna har gjort den dagen, så du kan snakke litt med barnet om det når dere kommer hjem. Mange barnehager skriver en liten dagsrapport eller ukerapport. Les denne informasjonen og kom gjerne med tilbakemeldinger til personalet.

Denne saken ble opprinnelig publisert på hioa.no/vitenogpraksis 07.08.2018.

Publisert: 25.10.2018
Sist oppdatert: 25.06.2019
Tekst: Sonja Balci
Foto: Maskot, NTB scanpix
Sommerfugler og andre flyvende insekter laget av papir på en vegg, en av sommerfuglene har fjær limt på vingene
Tidlig barnehagestart gir forsprang

Barn som begynner tidlig i barnehagen, får bedre logiske ferdigheter.