English version

Fakultet for lærerutdanning og internasjonale studier (LUI)

Fakultetet utdanner barnehagelærere, lærere til alle nivåer i skolen, tegnspråktolker, tolker til offentlig sektor og kandidater innen internasjonale studier. Vi har omfattende forsknings- og utviklingsaktivitet knyttet til utdanningsområdene våre. LUI samarbeider tett med praksisfelt og arbeidsliv, og har forsknings- og utdanningssamarbeid med institusjoner i hele verden.

Omtrentlig antall studenter
7350

i 2023 (tall fra DBH)

Bachelorprogrammer
7
Masterprogrammer
9
Ph.d.-program
1

Kontakt oss

  • Kontaktskjema for fakultetet

  • Møt oss her

    Studiested Kjeller

    Kunnskapsv. 55

    Studiested Pilestredet

    • Pilestredet 42
    • Resepsjonen i Pilestredet 42 er permanent stengt. 

    LUI-infosenter (Pilestredet 42)

    Du finner infosenteret til venstre rett innenfor hovedinngangen i Pilestredet 42. Infosenteret er fakultetets knutepunkt for studieinformasjon og studieveiledning. 

    Telefon til infosenteret:  67 23 77 77

    Infosenteret er bemannet mandag til fredag kl. 10.00-14.00 (stengt i lunsjen 11.30-12.00).

  • Telefon

    Du kan nå oss på telefonnummeret til fakultetets infosenter: 67 23 77 77 (10.00-11.30 og 12.00-14.00).

    Sentralbordet til OsloMet har telefonnummer 67 23 50 00.

    Se også personsidene til de enkelte ansatte ved fakultetet

  • Postadresse

    OsloMet – storbyuniversitetet
    Fakultet for lærerutdanning og internasjonale studier / ev. institutt, seksjon eller ansatt
    Postboks 4  St. Olavs plass
    0130  OSLO

  • Følg oss på Facebook

Aktuelt fra fakultetet

vasili på oslomet
– Det er stort behov for fleire lærarar med kompetanse i tysk, fransk og spansk

Vasili Bachtsevanidis si forsking har bidrege til å utvikla vidareutdanninga i tysk tilpassa behova til lærarar i Noreg.

Bilde av helsearbeider som simulerer å legge inn venflon
Hilde-Cathrine innfører simulering blant helsefag-elever på videregående skole

Gjennom videreutdanningen Anvendelse av ny teknologi i yrkesfagene jobber Hilde-Cathrine Rønning med simuleringsteknologi i utdanningen av helsefagarbeidere. Studieåret bruker hun til å lage relevante undervisningsopplegg som elevene vil ha nytte av i framtiden.

Bilde av Hege Løberg
Videreutdanning gir nødvendig kompetanseheving i barnehagen!

Videreutdanning for barnehagelærere bidrar til kvalitets- og kompetanseheving, øker barnehagelærernes faglige trygghet, og påvirker hele barnehagen positivt gjennom bedre refleksjon og diskusjon rundt praksis.

Portrett av Anita Berge innendørs på studiested Pilestredet
– Jeg har lært å bruke uenighet som en konstruktiv kraft

Gjennom videreutdanningen Mangfoldsledelse i barnehage har Anita fått nye perspektiver på makt og mangfold. Hun anbefaler studiet til alle ledere i barnehager.

De to studentene Annette og Emilie sitter foran en grønn busk og holder nabospillet
Hvordan få elevene til å konsentrere seg i en tid full av distraksjoner?

I kunst- og håndverksfaget kan faglig kompetente lærere, gode verksteder og grupper med færre elever ha god effekt. Det viste masteroppgaven til Eirin.

Ung mann står foran en gruppe studenter i et klasserom og underviser.
Studenter som underviser hverandre: – Utfordrer alt vi trodde vi visste om effektiv læring

En arbeidsform hvor studenter selv står for undervisningen krever mot, men gir svært gode resultater.

elever arbeider på hver sin side av pulten i skolen.
Ny delrapport om styring av lærarutdanningane

Ei ekspertgruppe knytte til Senter for profesjonsforsking har på oppdrag frå Kunnskapsdepartementet levert ein ny delrapport om lærarutdanningane.

Skoleelever sitter rundt et bord og løser oppgaver mens en mannlig lærer følger med.
– Utdanning er en oversett nøkkel til rettferdig klimaomstilling

Raske og rettferdige klimatiltak forutsetter at befolkningen har mulighet til å forstå tiltakenes viktigste konsekvenser, mener professor Hanne Svarstad.

Collage av portrett av Anna Sethne i forskjellige farger

Anna Sethne-forelesningen

Anna Sethne-forelesningen er en årlig gjesteforelesning som skal inspirere til integrering av utdanning og forskning, med vekt på mangfold, bærekraft og det tverrprofesjonelle.

Les mer om forelesningen