Forskning på Fakultetet for lærerutdanning og internasjonale studier er drevet av nysgjerrighet og et fokus på å løse samfunnsutfordringer. Forskningen skal være relevant og av høy kvalitet.
Akademisk frihet står sterkt hos OsloMet, og vi ønsker at forskningen vi har skal utveksles, utvikles og utfordres. Fakultetets tilnærming er:
- å fremme fri, kunnskapsbasert og kritisk tenkning innen våre fagområder,
- å fremme demokratisk deltakelse i organisasjonen,
- å utdanne og danne kandidater til selvstendig, kunnskapsbasert yrkesutøvelse.
Vi er stolte av at forsknings- og utviklingsarbeidet hos oss holder høy internasjonal kvalitet og er relevant for yrkene vi utdanner til. Vi har flere prosjekter i samarbeid med partnere i Norge og internasjonalt, og vil gjerne samarbeide med flere.
Vi legger til rette for at de ansatte kan forske
Alle faste vitenskapelig ansatte ved fakultetet har tid som er satt av til forsknings- og utviklingsarbeid i stillingene sine. Alle ansatte i undervisnings- og forskerstillinger er medlem av en av fakultetets 30 forskningsgrupper.
Forskningsgruppene på fakultetet favner fagområder som profesjonsvitenskap, yrkeskunnskap, utdanningsforskning, pedagogikk, didaktikk, lek, danning, læring, kunstforskning, filosofi, global forståelse, bærekraft, mangfold, språk og tolkning.
Fakultetets forskningsgrupper
Institutt for barnehagelærerutdanning
- Barnehagelærer, profesjonskvalifisering og utdanningsforskning
- Barneliv og profesjonsutøvelse
- BLEST – bærekraft, lek, estetikk og teknologi
- Bærekraft, natur, helse og bevegelse
- Filosofi, kunst og kultur
- Kulturelt mangfold og flerspråklighet i et globalt perspektiv
- KunstForsk – Kunstbasert forskning og utviklingsarbeid
- Ledelse, veiledning og organisasjonsbygging
- Metodologiske ut-viklinger i barnehage- og utdanningsforskning (MUBU)
- Profesjonsforståelse og profesjonsetikk i barnehagen (ProfEt)
- Små barn, store byer: barnehagekvaliteter, ulikheter, kommunikative kompleksiteter
- Språk- og læringsmiljø i barnehage og skole (SAMBA)
Institutt for grunnskole- og faglærerutdanning
- Barnehagelærer, profesjonskvalifisering og utdanningsforskning
- Begynneropplæring
- Digitale læringsarenaer
- Evaluering og vurdering
- Klasseromsforskning
- Kropp, læring og mangfold
- Kulturelt mangfold og flerspråklighet i et globalt perspektiv
- Lærerutdanning som danningsprosess: Dialogiske og kritiske perspektiver
- Spesialpedagogikk og inkluderende praksis (SpecInc)
- Task design i matematikkundervisning
- Tekst og fagdidaktikk
- Utdanningsledelse
- Utfordrende bildebøker: Nytenkning om språk- og litteraturopplæring
Institutt for internasjonale studier og tolkeutdanning
Institutt for yrkesfaglærerutdanning
Kunstnerisk utviklingsarbeid og forsking er likestilt med annen forskning i Norge. Flere miljøer på vårt fakultet jobbar med kunstnerisk utvikling.
Kunstnerisk utviklingsarbeid og forsking ved OsloMet
Forskningsprosjekter
Fakultetet er involvert og leder i mange forsknings- og utviklingsprosjekter som er finansiert av eksterne bidragsytere, som Forskningsrådet og EU, men har også prosjekter som forskerne gjør innenfor sin egen arbeidstid eller som har fått intern finansiering fra fakultetet eller OsloMet sentralt.
Vi utfører også forskning for andre aktører, der fagmiljøene skriver søknader og får tildelt forskningsprosjekter.
Forsknings- og utviklingsprosjekter.
Vitenskapelige publikasjoner fra fakultetets ansatte (nva.sikt.no).
Innovasjon og utvikling
Forskning er tett forbundet med innovasjons- og utviklingsarbeid. Vi jobber med å utvikle både våre egne utdanninger, og de arenaene som våre studenter utdanner seg til. Det betyr at vi jobber sammen med partnere, med også tett på studentene og arbeidsplassene de møter.
Vi er aktive i OsloMet sine utvalg, slik som Utvalg for samfunnsforbedring og innovasjon. Innovasjon og utvikling skjer i alle deler av organisasjonen, også hos Nasjonalt senter for flerkulturell opplæring (NAFO), som er en del av vårt fakultet (nafo.oslomet.no).
 
    
                         
    
                         
    
                         
    
                         
    
                         
    
                         
    
                         
    
                         
    
                        