English version

Forskning og utvikling ved Fakultet for lærerutdanning og internasjonale studier

Forskningen vår i tall

30

Forskningsgrupper

27

Aktive prosjekter

77

Stipendiater

259

Publikasjoner i 2024

Forskning på Fakultetet for lærerutdanning og internasjonale studier er drevet av nysgjerrighet og et fokus på å løse samfunnsutfordringer. Forskningen skal være relevant og av høy kvalitet.

Akademisk frihet står sterkt hos OsloMet, og vi ønsker at forskningen vi har skal utveksles, utvikles og utfordres. Fakultetets tilnærming er: 

Vi er stolte av at forsknings- og utviklingsarbeidet hos oss holder høy internasjonal kvalitet og er relevant for yrkene vi utdanner til. Vi har flere prosjekter i samarbeid med partnere i Norge og internasjonalt, og vil gjerne samarbeide med flere.

Vi legger til rette for at de ansatte kan forske

Alle faste vitenskapelig ansatte ved fakultetet har tid som er satt av til forsknings- og utviklingsarbeid i stillingene sine. Alle ansatte i undervisnings- og forskerstillinger er medlem av en av fakultetets 30 forskningsgrupper. 

Forskningsgruppene på fakultetet favner fagområder som profesjonsvitenskap, yrkeskunnskap, utdanningsforskning, pedagogikk, didaktikk, lek, danning, læring, kunstforskning, filosofi, global forståelse, bærekraft, mangfold, språk og tolkning. 

Fakultetets forskningsgrupper

Institutt for barnehagelærerutdanning

Institutt for grunnskole- og faglærerutdanning

Institutt for internasjonale studier og tolkeutdanning

Institutt for yrkesfaglærerutdanning

Kunstnerisk utviklingsarbeid og forsking er likestilt med annen forskning i Norge. Flere miljøer på vårt fakultet jobbar med kunstnerisk utvikling. 

Kunstnerisk utviklingsarbeid og forsking ved OsloMet 

Forskningsprosjekter

Fakultetet er involvert og leder i mange forsknings- og utviklingsprosjekter som er finansiert av eksterne bidragsytere, som Forskningsrådet og EU, men har også prosjekter som forskerne gjør innenfor sin egen arbeidstid eller som har fått intern finansiering fra fakultetet eller OsloMet sentralt. 

Vi utfører også forskning for andre aktører, der fagmiljøene skriver søknader og får tildelt forskningsprosjekter. 

Forsknings- og utviklingsprosjekter.

Vitenskapelige publikasjoner fra fakultetets ansatte (nva.sikt.no).

Innovasjon og utvikling

Forskning er tett forbundet med innovasjons- og utviklingsarbeid. Vi jobber med å utvikle både våre egne utdanninger, og de arenaene som våre studenter utdanner seg til. Det betyr at vi jobber sammen med partnere, med også tett på studentene og arbeidsplassene de møter. 

Vi er aktive i OsloMet sine utvalg, slik som Utvalg for samfunnsforbedring og innovasjon. Innovasjon og utvikling skjer i alle deler av organisasjonen, også hos Nasjonalt senter for flerkulturell opplæring (NAFO), som er en del av vårt fakultet (nafo.oslomet.no).

Vårt doktorgradsprogram

Ph.d.-programet i utdanningsvitenskap for lærerutdanning er en forskerutdanning som tar for seg fagområder som oppvekst, kultur, barnehage, skole og lærer- og yrkesutdanning i et nasjonalt og internasjonalt perspektiv. 

Doktorgradsprogrammet tar for seg hvordan utfordringer og dilemmaer innen lærerutdanning, skole og barnehager kan håndteres, og de institusjonelle og samfunnsmessige forutsetningene for dette. 

Fenomenene analyseres i historisk, sosial og kulturell kontekst.

Stipendiater

Fakultetet har både stipendiater som er ansatt på fakultetet og som er ansatt andre steder.

Alle stipendiater på LUI

Tidligere disputaser etter 2018

FoU-støtte for ansatte

Informasjon til ansatte om støtte til forskning, utvikling og innovasjonsarbeid (ansatt.oslomet.no)

Utvalg

FoU-ledelsen på LUI

Laster inn ...
Laster inn ...

Forskningsnyheter fra fakultetet

To kvinnelige studenter sitter ved et bord og jobber på hver sin datamaskin
– Vi må snakke om hvordan vi vurderer lærerstudentene

Vi diskuterer ofte hvordan vurdering bør foregå. Men tenker vi over hva som er hensikten med å vurdere, spør OsloMet-forsker.

Et cruise-skip passerer en ferge i en fjord.
Hva om Oslofjorden fikk juridiske rettigheter?

Oslofjorden står overfor store miljøutfordringer, og det er bred politisk enighet om at noe må gjøres. Å gi naturen rettigheter som en person har blitt gjort i andre land.

To voksne og et barn sitter rundt et bord.
Foreldre er viktige for kvaliteten i skolen

En UNESCO-rapport omtaler foreldre som «utdanningsledere», og dermed som del av den gruppen som er nest viktigst for kvaliteten i skolen – rett bak lærerne.

Unge mennesker med bøker i et studiemiljø
Inkludering av muslimer: – Vi må snakke mer om religion

Mange av opplevelsene norske muslimer har med ekskludering og inkludering har med religiøs identitet å gjøre. – Det må vi ta på alvor, sier stipendiat Edin Kozaric.

En lærer snakker med elever i ungdsomsalderen i et klasserom
Slik hjelper yrkesfaglærere elever som står i fare for å falle fra

Hva kan forklare at elever med svake forutsetninger fullfører videregående opplæring? En ny studie beskriver lærere som jobber relasjonelt gjennom å balansere mellom tett oppfølging og bygging av selvstendighet.

Elven Whanganui renner gjennom et frodig og grønt landskap på New Zealand
Hva skjer når elver får egne rettigheter?

Forskere har sett på hva som skjedde da elver fikk status som juridiske personer. Særlig i New Zealand ser de en lovende utvikling for livsbetingelsene til urfolk.

To skoleelever sitter og leser i skolebøker sammen.
Evalueringen av seksårsreformen: Slik kan skolen bli bedre for de yngste elevene

Forskerne foreslår flere pedagoger, rom som gjør det mulig å leke inne, og mer høytlesning.

Mannlig barnehaglærer hjelper en liten gutt som bygger en figur.
Barnehagelærere med masterutdanning: Blir tryggere og stiller kritiske spørsmål

Barnehagelærere med masterutdanning blir faglig trygge og ser ting på nye måter, viser et forskningsprosjekt. Men er barnehagene rigget for å få utbytte av kompetansen deres?

Ung mann står foran en gruppe studenter i et klasserom og underviser.
Studenter som underviser hverandre: – Utfordrer alt vi trodde vi visste om effektiv læring

En arbeidsform hvor studenter selv står for undervisningen krever mot, men gir svært gode resultater.

Skoleelever sitter rundt et bord og løser oppgaver mens en mannlig lærer følger med.
– Utdanning er en oversett nøkkel til rettferdig klimaomstilling

Raske og rettferdige klimatiltak forutsetter at befolkningen har mulighet til å forstå tiltakenes viktigste konsekvenser, mener professor Hanne Svarstad.