Lærer: – Vi følte stolthet

En lærer underviser to elever på et bilverksted

Kort oppsummert

  • Lærere som deltok i LUSY-prosjektet ble engasjerte og stolte når de kunne jobbe med utvikling basert på egen arbeidshverdag.
  • Prosjektet skapte tett samarbeid mellom OsloMet og videregående skoler.
  • 73 lærere fullførte en praksislærerutdanning tilpasset yrkesfaglige behov.
  • Erfaringene fra prosjektet danner grunnlag for videre partnerskap og samarbeid mellom Institutt for yrkesfaglærerutdanning og videregående skoler.

Deler av denne oppsummeringen er laget ved hjelp av SIKT-KI. Teksten er kvalitetssikret av OsloMet. 

For å få til et godt samarbeid mellom universitet og videregående skoler, må lærerne utvikle seg ut fra egne erfaringer, viser resultatene fra prosjektet Lærerutdanningsskoler i yrkesfaglærerutdanningen (LUSY).

– Når lærerne får utvikle seg med utgangspunkt i egen arbeidshverdag, blir de engasjerte. Det er nøkkelen til suksess, sier professor Ann Lisa Sylte, som har ledet prosjektet.  

«Vi fikk anerkjennelse fra OsloMet om at vår forskning ville bli brukt som eksempel for andre, og at det er et nybrottsarbeid vi har utført», var tilbakemeldingen fra en av lærerne. 

En annen lærer skrev: «Vi følte stolthet til yrket vi har og utøver hver dag».

Må bryte med skillene mellom praksis og teori

LUSY er et innovasjons- og aksjonsforskningsprosjekt hvor OsloMet og videregående skoler har samarbeidet tett om pedagogisk praksis, forskning og utvikling, og videreutvikling av utdanninger. 

– En slik måte å samarbeide på krever mye kompetanse hos lærerutdannere. Det krever også at vi bryter med noen tradisjonelle skiller mellom praksis og teori, sier Sylte.

Hilde Hiim og Ann Lisa Sylte står i et auditorium og presenterer.

Hilde Hiim (t.v.) og Ann Lisa Sylte presenterte hovedfunnene fra LUSY-prosjektet på en sluttkonferanse ved OsloMet i november 2025. Foto: Siv Tonje S. Håkensen

Hun mener vi må se på utvikling av lærerkompetanse som en helhet.

– Vi fra OsloMet var veldig opptatt av at det ikke bare var vi som skulle lære de ansatte ved skolene noe. Vi lærte like mye av dem. 

Mer relevant utdanning av praksislærere

Ved Strømmen videregående skole, en av partnerne i prosjektet, var det et stort behov for veilederutdanning for praksislærere. En av utfordringene i det yrkespedagogiske feltet da prosjektet startet, var at få lærere hadde denne utdanningen.

Både lærere, skoleledere og forskere så behov for en utdanning for praksislærere som var mer spisset mot jobben som yrkesfaglærer. Sammen utviklet de en skolebasert praksislærerutdanning i to deler (15 + 15 studiepoeng).

– Innholdet i den første delen tok utgangspunkt i reelle utfordringer lærerne erfarte i veiledning av både elever og studenter, forteller Sylte.

Forskningssamarbeid mellom lærerutdannere og lærere

Den andre delen av utdanningen for praksislærere tok utgangspunkt i lærernes utviklingsbehov knyttet til skolens satsningsområder: språkopplæring for minoritetsspråklige, vurderingskvalitet og livsmestring.

OsloMet-forskerne organiserte og dokumenterte samlinger på skolen med undervisning og veiledning. Innholdet ble tilpasset lærernes pedagogiske utviklingsarbeid. Lærernes prosjekter var basert på aksjonsforskning, hvor de utforsket tiltak gjennom å prøve dem ut. 

Fem mennesker står foran i et auditorium, en av dem snakker i en mikrofon.

Resultatene fra LUSY-prosjektet blir lagt til grunn for videre samarbeid mellom OsloMet og videregående skoler. Hvordan samarbeidet kan videreutvikles var tema for panelsamtale mellom Hilde Hiim (OsloMet), Anna Hagen Tønder (OsloMet), Finn Aarsæther (OsloMet), Geir Lindblad (rektor ved Rud videregående skole) og Lars Jakob Berg (utviklingsleder ved Strømmen videregående skole). Foto: Siv Tonje S. Håkensen

Et eksempel var at lærere integrerte norskopplæring i yrkesopplæringen i elektrofag gjennom systematisk arbeid med norske fagbegreper. Et annet var tverrfalig samarbeid om et verktøy som hjalp elever med å holde orden på sin personlige økonomi.

Lærerne samarbeidet i grupper og delte erfaringer med hverandre på tvers av gruppene.
Resultatene herfra ble et viktig kunnskapsgrunnlag i yrkesfaglærerutdanningen.

73 lærere fullførte praksislærerutdanning

Hele 73 lærere fullførte praksislærerutdanning under prosjektet, noe Sylte ser på som en stor suksess.

– Skolene fikk hevet sin kompetanse, lærerne fikk jobbet med reelle utfordringer, og vi som utdanningsinstitusjon lærte masse.

Om prosjektet

Prosjektet Lærerutdanningsskoler i yrkesfaglærerutdanningen (LUSY) som pågikk mellom 2020 og 2025 hadde som mål å utvikle et forpliktende og varig samarbeid mellom videregående skoler og yrkesfaglærerutdanningen ved OsloMet om en profesjonsrelevant yrkesfaglærerutdanning og best mulig yrkesutdanning. Det hadde finansiering fra Norges forskningsråd.

Institutt for yrkesfaglærerutdanning, Akershus fylkeskommune, Utdanningsetaten i Oslo kommune de videregående skolene Strømmen, Kuben og Rud har samarbeidet om prosjektet.

Institutt for yrkesfaglærerutdanning ved OsloMet vil fortsette å ha gjensidig forpliktende samarbeid med videregående skoler også etter at LUSY-prosjektet er fullført.

Antologi om prosjektfunnene

I antologien Profesjonsrelevant lærerutdanning i samarbeid med praksisfeltet kan du lese om teorier og metoder for profesjonsrelevant lærerutdanning, og om resultatene fra de ulike delprosjektene i LUSY-prosjektet. Delprosjektene handler om temaer som kvalifisering av praksislærere, utvikling av språkkompetanse, vurderingspraksis, livsmestring, organisasjonslæring og gjensidig hospitering mellom universitet og videregående skoler.  

Referanse

Sylte, A. L., Hellne-Halvorsen, E.B, Hiim, H, & Aakernes, N, (Red.). Profesjonsrelevant lærerutdanning i samarbeid med praksisfeltet (cdforskning.no). Cappelen Damm Akademisk.

Kontakt

Laster inn ...

Relaterte saker

To helsearbeidere sitter på en benk og diskuterer, de ene holder et nettbrett
– Yrkesfaglærere trenger en kompleks digital kompetanse

Kan systemene støtte opp under yrkesdidaktisk undervisning? Bidrar de til å oppfylle digitale kompetansekrav i yrket? Og hvordan kan systemene støtte læring på tvers av skole og arbeidsliv? Alt dette må yrkesfaglærere vurdere, viser doktorgradsavhandling.

En lærer snakker med elever i ungdsomsalderen i et klasserom
Slik hjelper yrkesfaglærere elever som står i fare for å falle fra

Hva kan forklare at elever med svake forutsetninger fullfører videregående opplæring? En ny studie beskriver lærere som jobber relasjonelt gjennom å balansere mellom tett oppfølging og bygging av selvstendighet.

En ung mann bruker en sag mens en annen ung mann og en voksen mann ser på.
Noen ungdommer trenger et alternativ til den tradisjonelle skolen

Opplæring hos bedrift gjennom praksisbrevordningen bør være en mulighet for ungdom som ikke klarer å fullføre videregående skole, mener forsker.

Ungdommer samarbeider i et klasserom.
Elevene på yrkesfag fikk være med å lage undervisningen

Gjennom elevmedvirkning ble undervisningen mer yrkesrelevant.

Publisert: 01.12.2025
Sist oppdatert: 02.12.2025
Tekst: Siv Tonje S. Håkensen
Foto: Benjamin A. Ward / OsloMet