Gir lærernes arbeidstidsavtale positiv fleksibilitet eller bare uklare rammer?

Rød vekkerklokke med et menneske som noterer i en skrivebok i bakgrunnen.

AFI-rapporten «Tid, tillit og trivsel» viser at grunnskolelærernes arbeidstidsavtale i stor grad tas for gitt ute på skolene, og at det er relativt stor fleksibilitet innenfor standard avtaletekst. Samtidig opplever mange lærere tidspress og uklare forventninger.

Store variasjoner i praksis

– Vår forskning viser at det er fremforhandlet få lokale tilpasninger av den sentrale arbeidstidsavtalen, men at det er stor variasjon i hvordan skolene praktiserer den. På enkelte skoler er det til og med forskjell i praksis mellom avdelinger, forteller AFI-forsker Mari Holm Ingelsrud som har ledet prosjektet.

Forskjellene er spesielt tydelige når det gjelder planfestet tid. Der noen lærere møtes med krav om tilstedeværelse, møtes andre kun med en forventning om tilgjengelighet overfor ledelsen, kolleger og elever når det trengs, og nyter ellers tillit til å utføre arbeidsoppgavene sine på det stedet og til det tidspunktet de finner best.

– Vi ser at det er liten sammenheng mellom formell avtalepraksis og lærernes trivsel, men at opplevelsen av tillit og kontroll lokalt har stor betydning, sier Ingelsrud. – Med andre ord, hvordan ledelse og lærere kommuniserer rundt avtalen er vel så viktig for lærernes trivsel som de objektive formelle bestemmelsene.

Portrettbilde av Mari Holm Ingelsrud

AFI-forsker Mari Holm Ingelsrud Foto: Eivind Røhne AFI/OsloMet Foto: Eivind Røhne / AFI – OsloMet

Mange oppgaver, lite tid

Lærere opplever utfordringer knyttet til for mange oppgaver og for lite tid. Kontaktlærerrollen trekkes frem som særlig krevende, med økende forventninger fra elever og foresatte – også utenfor ordinær arbeidstid.

– Både lærere og ledere etterlyser bedre rammer for samarbeid og tydeligere avgrensning av lærerrollen, men da vi spurte partene om de kunne tenke seg alternativer som er radikalt annerledes enn gjeldende avtale, kunne de ikke det, forteller Ingelsrud.

Rapporten er skrevet på oppdrag fra Utdanningsforbundet, og vil være av stor interesse for de som i disse dager skal reforhandle lærernes arbeidstidsavtale. Den vil også være nyttig lesning for skoleeiere, skoleledere og alle landets tillitsvalgte.

Referanse

Forskningsrapporten «Tid, tillit og trivsel. Praktisering av og erfaringer med SFS 2213 – Særavtale for undervisningspersonalet i kommunal og fylkeskommunal grunnopplæring» (nva.sikt.no) er skrevet av Mari Holm Ingelsrud, Ann Cecilie Bergene og Aslaug Gotehus. 

Prosjektet er finansiert av Utdanningsforbundet.

Kontakt

Laster inn ...

Relaterte saker

Illustrasjonsbilde av en kvinne på hjemmekontor med pc og mobil i hånden.
Fleksibel arbeidstid kan gi mer stress hjemme

Hjemmekontor kan gi uklart skille mellom jobb og fritid. Særlig i arbeidsmiljøer med svake grenser, viser en studie.

ungdomsskolelærer holder undervisning i klasserommet.
Utvikle skolen med hjelp utenfra: Hva skal til for å lykkes?

Stadig flere eksterne aktører tilbyr faglige opplegg rettet mot skolen. En ny avhandling undersøker hva som skal til for at hjelpen faktisk bidrar til utvikling.

To voksne og et barn sitter rundt et bord.
Foreldre er viktige for kvaliteten i skolen

En UNESCO-rapport omtaler foreldre som «utdanningsledere», og dermed som del av den gruppen som er nest viktigst for kvaliteten i skolen – rett bak lærerne.

Musikere holder forestilling for barn i skolen.
Bør lærere og lærerstudenter samarbeide mer med kunstnere?

Bedre samarbeid mellom lærere og kunstnere kan gi større læringsutbytte i skolen. Slik kan lærerutdanningen bidra.

Forskningsartikkel av:
Arbeidsforskningsinstituttet AFI
Publisert: 17.11.2025
Sist oppdatert: 20.11.2025
Tekst: Sarah Salameh
Foto: Canva