Slik forbereder du barnet til skolestart

Foreldre som følger barnet sitt til første skoledag.

I august starter mange håpefulle fem- og seksåringer på skolen.  

– Skolestart er både spennende og litt skummelt på samme tid. De fleste barna gleder seg til å begynne på skolen, samtidig som de gruer seg litt til møtet med nye klassevenner og lærere, sier barnehage- og klasseromsforsker Elisabeth Bjørnestad ved OsloMet. 

Noen ganger kan det være en større overgang for foreldrene enn for barna med nye hverdagsrutiner og regler. Gruer du deg til barnet ditt skal begynne? Det er flere ting du kan gjøre for at barnet ditt skal få en fin skolestart. 

1. Forbered barnet ditt på det som skal skje 

Snakk med barnet om skolen og SFO. 

– Noe av det viktigste foreldre kan gjøre er å snakke positivt om skolen, men ikke skape forventninger som ikke kan innfris, sier Bjørnestad. 

Hun anbefaler å snakke om hva som blir annerledes, og øve på det hjemme.  

– Forbered barnet på at det ikke lenger blir sene morgener og at man må på skolen hver dag. Det er også viktig at man snakker om at det er flere aktiviteter i skolen hvor man må sitte mer i ro ved bordet enn i barnehagen, og at det ikke er like mye tid til lek. 

Portrettbilde av forkser Elisabeth Bjørnestad ved OsloMet.

Barnehage- og klasseromsforsker Elisabeth Bjørnestad ved OsloMet

Hun foreslår å øve på aktiviteter som krever stillesitting i korte perioder slik som lese bøker, pusle puslespill, tegne og spille spill. 

– Det er også viktig å la barna være mye i bevegelse og motorisk lek etter skoletid, sier skoleforsker Aslaug Andreassen Becher ved OsloMet. Hun har pedagogikk i begynneropplæring og klasseromsforskning som spesialfelt.

2. Besøk skolen på forhånd 

Det kan være lurt å besøke skolen noen ganger på forhånd, selv om barnet har vært på en skolebesøksdag i barnehagen. 

– La barnet leke i skolegården, slik at hun eller han er kjent der før skolestarten, råder Andreassen Becher. 

Bjørnestad råder også foreldrene til å utforske skolen og skoleområdet.  

– Finn gjerne ut hvor inngangsdøren, toalettene og garderoben er. Det gjør barnet tryggere ved skolestart.   

3. Tren på det barnet bør klare selv 

På skolen får barna mindre oppfølging enn i barnehagen, så det kan være lurt å trene på ting du vet barnet må klare selv gjennom dagen.  

– Ting det kan være lurt å øve på er å henge opp eget tøy, kle av og på seg selv og legge ting på plass etter bruk, sier Bjørnestad.  

Toalettbesøk kan også være skummelt på skolen i starten. Så jo mer man øver hjemme, jo tryggere er barnet på at det kan gå på toalettet alene.  

– For noen barn kan det også være lurt å øve på å kjenne igjen sitt eget tøy og hvor det er merket med navn eller symboler, sier Bjørnestad. 

4. Skap en god dialog med læreren 

Begge forskerne vektlegger at en av de store forskjellene mellom barnehagen og skolen er at det er færre voksne per barn.  

– Det er viktig å være klar over at man ikke får den samme tette dialogen som mange har hatt med barnehagen. Det er ikke alltid lærerne har tid til å møte dere i garderoben slik en er vant med, sier Bjørnestad.  

Begge råder likevel foreldre til å ikke være redde for å kontakte læreren. 

– Ikke vent til første foreldremøte om du er bekymret eller lurer på noe. Du må ikke være redd for å være til bry. Det kan være lurt å høre med læreren i starten om hvordan det er lettest å kontakte ham eller henne.  

Mye av kontakten med lærer skjer via e-post, så det kan være lurt å avtale tid for en kort prat i forkant.   

– Jo bedre dialog det er mellom hjem og skole, jo lettere er det å tilrettelegge for en god skolehverdag for barnet, sier Bjørnestad. 

5. Legg til rette for vennskap 

Skolestartere kan være utrygge på om de har noen å leke med i friminutter og storefri. Andreassen Becher råder derfor foreldrene til å finne ut hvem i nabolaget som skal begynne på skolen. 

– Ta kontakt med noen av foreldrene og lag avtaler der barna kan bli bedre kjent, sier hun. 

Et annet forslag er å starte følgegrupper med barna i nabolaget, der det er mulig. 

– Slik kommer barnet sammen med andre barn til skolen, og de får noen barn de er ekstra trygge på i starten, sier Andreassen Becher.

6. Beregn ekstra tid i oppstarten 

Legg gjerne opp til kortere dager ved å hente tidlig i starten, råder hun.  

Forskeren tror også det er lurt om man har ekstra tidslommer der foreldrene har tid til å snakke med barna i ro og fred. 

– Mange barn forteller ikke alltid hvordan dagen har vært eller hvordan de har det på direkte spørsmål. Sett derfor gjerne av tid til dette der dere har litt ro og gjør noe sammen, sier Andreassen Becher.

Bjørnestad anbefaler også å sette av god tid i starten.  

– Sett deg godt inn i hva som skjer på skolen gjennom planer og informasjon dere får. Forbered og snakk med barnet om hva som skal skje og gjerne snakk med barnet etter skolen om hva de har gjort.  

Husk at det er ikke alltid at barna har lyst til å snakke om det som har skjedd på skolen, noe som er helt normalt og foreldre bør ikke bli engstelig om det skjer. 

– Det kan også hende at barna ikke vil på skolen. For noen barn kan det ta litt lengre tid å tilpasse seg den nye hverdagen. Her er det viktig å ta barnet på alvor og sette av god tid på morgenen, sier Bjørnestad. 

7. Hold oversikten og sjekk sekken 

Hold oversikt over planer og informasjon fra skolen - både digitalt og i sekken.  

– Mye av informasjonen med skolen foregår digitalt, men det er alltid viktig å sjekke sekken hver dag for informasjonsskriv, invitasjoner og lignende. Det kan jo også være at barna har laget noe eller har lekse i noe som de selv ikke husker.  

Det er også lurt å hjelpe barnet med å holde oversikt i sekken.  

– La barnet være med på å pakke sekken slik at de vet hvilken matpakke, klær og andre ting de har med seg.  

8. Ikke glem SFO 

SFO er en viktig start for å bli kjent og få venner på skolen. 

Andreassen Becher påpeker at det er SFO eller AKS de fleste barna møter først, så det er viktig å forberede barnet på det også. 

– Snakk gjerne med SFO-personalet om hva barna er opptatt av og liker å gjøre. Det er lurt å la barna fortelle litt selv. 

Portrettbilde av forsker Aslaug Andreassen Becher

9. La barnet få den tiden det trenger 

Ikke bli stresset hvis ikke alt går knirkefritt fra starten av.  

– La barnet få den tiden det trenger. Er de litt bekymret eller sjenerte, så gjør ikke det noe. Noen barn sklir rett inn på skolen, mens andre trenger mer tid. Det er helt ok. Skolen er vant til å møte mange forskjellige barn, sier Bjørnestad. 

Begge forskerne understreker at det viktigste foreldrene kan gjøre er å stresse ned, støtte barnet og være til stede. 

Ikke press barnet med faglige oppgaver og lekser dersom ikke barnet selv har glede ved å gå i gang, anbefaler Becher.   

– Ikke glem at dette er en stor dag og markering av en ny epoke for barna. Ikke gjør det til noe skummelt, men til noe positivt, avslutter Bjørnestad. 

Kontakt

Laster inn ...
Barnehagejente i refleksvest sitter med ryggen til og ser på en gruppe barn på litt avstand.
Dette er de beste tiltakene mot mobbing

Voksne som er tilstede og bryr seg, er ett av tiltakene som har best effekt i kampen mot mobbing, ifølge forskere ved OsloMet.

En lærer og en elev foran en tavle med ligninger.
– Det er en myte at noen ikke har hjerne for matematikk

OsloMet-forsker Bjørn Smestad har råd til elever som ønsker å bli bedre i matematikk.

Gutt skriver med en blyant i en skrivebok.
Dette kan styrke guttenes skoleprestasjoner

Hva sier forskningen om hvordan man kan løfte guttene i den norske skolen?

Publisert: 05.08.2019
Sist oppdatert: 03.05.2021
Tekst: Heidi Ertzeid
Foto: Erik Refner Ritzau/NTB Scanpix og Sonja Balci