English version

Erasmus Mundus Design Measures forprosjekt for etablering av Master i anvendte døvestudier

Projektets mål er å utvikle en Erasmus Mundus Joint Master (EMJM) i anvendte døvestudier.

Om prosjektet

Forprosjektet, som finansieres av Erasmus Mundus Design Measure, under Erasmus+-programmet er et samarbeid mellom sju universiteter i Europa, der OsloMet deltar i ledergruppen sammen med Heriot-Watt University i Edinburgh, Skottland og Hogeschool Utrecht, Nederland.

Mål

Forprosjektet som tar sikte på å etablere en søknad om å opprette en internasjonal Master i anvendte døvestudier (MADS) har følgende mål:

En behovsvurdering blant tjenesteorganisasjoner for å analysere krav til fremtidige MADS-kandidater.
Det endelige målet med forprosjektet er å utarbeide en Erasmus Mundus Joint Masters-søknad innen februar 2024.

Resultater

Dersom forprosjektet og forutsetningene viser seg å være til stede, vil en ny internasjonal felles Master i anvendte døvestudier (MADS) bli etablert.

Prosjektet, og den potensielle nye MADS, tar sikte på å løse tre nåværende utfordringer knyttet til det tverrfaglige feltet døvestudier:

En unik egenskap ved MADS er at alle involverte prosjektdeltakere og partnere selv er døve.

• Deltakende institusjoner

• Charles Universitet i Praha, Tsjekkia
    • EDSU, European Association of Deaf Students
    • Frontrunners, (et internasjonalt lederprogram for døve ungdommer ved en dansk folkehøyskole)