Studiet vil ruste deg som skoleleder i den vedvarende digitale utviklingen av skolen, og se dette i sammenheng med skoleledelsens overordnede ansvar for elevenes læring.
Opptakskrav og søknadsfrist
Søknadsfrist
1. april
Oppstart av emnet forutsetter tilstrekkelig antall søkere.
Opptakskrav
Opptakskrav er fullført og bestått Nasjonal rektorutdanning (30 studiepoeng) eller minimum 30 (eller 15+15) studiepoeng i ledelse eller tilsvarende. Med tilsvarende menes for eksempel emner i organisasjon og ledelse og/eller administrasjon og ledelse.
Kvalifiserte søkere må være ansatt som leder i skole. Ansettelsesforholdet skal dokumenters med oppdatert informasjon fra skoleeier.
Beskrivelsen «leder i skole» innebærer også assisterende ledere, avdelingsledere og inspektører. Stillinger med lederansvar.
Slik søker du
- logg på via ID-porten
- velg "Videreutdanning og oppdragsstudier"
- velg "Oppdragsstudier Fakultet for lærerutdanning og internasjonale studier"
- velg "3537 LEDGO Digitalisering og ledelse" i rullegardinlisten
- legg inn din tittel og navn på skoleeier (f.eks. kommune) i merknadsfeltet
- lagre søknaden din
Last opp dokumentasjon på Søknadswebs hovedside under "Mine dokumenter".
Hva lærer du?
Den digitale utviklingen har stor betydning for hva slags samfunn dagens elever skal leve i og utdannes til. Gjennom dette studiet vil du få dybdekunnskap om hva som kjennetegner lærings- og innovasjonsprosesser i digitalisering av skolen, og om ledelse av slike prosesser.
Du vil øke din kompetanse i å gjennomføre analyser og anvende analytisk kunnskap i skolens digitaliseringsarbeid, herunder risikovurdering relatert til datasikkerhet. Studiet vil også ta for seg dilemmaer, motsetninger og interessekonflikter som kan oppstå i omstillingsprosesser generelt og i digitale omstillingsprosesser spesielt.
Studiet har følgende fem temaer som tilbudet bygges opp om:
- ledelse for digitalisering i skolen
- helhetlig planverk for digitalisering i skolen
- digitale systemer, infrastruktur og prosesser for pedagogiske administrative oppgaver
- utvikling av digital kompetanse for alle skolens ansatte
- vurdere skolens bruk av og behov for digitalt utstyr og reserver
Du vil få kompetanse i å vurdere relevante problemstillinger og håndtere utfordringer knyttet til skolens digitaliseringsarbeid på måter som støtter elevens læring og utvikling i et inkluderende skolemiljø, der enkeltelevers forutsetninger og behov blir ivaretatt. Du vil også få inngående kunnskap om hvordan du som skoleleder selv kan ta aktivt eierskap til digital omstilling i skolen og fremstå som rollemodell i digitaliseringsarbeidet.
Som student vil du få veiledning mens du arbeider med aktuelle og utfordrende problemstillinger knyttet til digitaliseringsarbeidet som krever god ledelse ved egen skole.
Det legges vekt på at studiet ikke bare skal utvikle deg til å bli en bedre leder, men også til konkret forbedring av din skoles arbeid med digitalisering. Dere vil få tett oppfølging og veiledning underveis.
Innpass i mastergrad
Ledelse og digitalisering er en videreutdanning på mastergradsnivå. Etter bestått eksamen kan studietilbudet inngå som del av en masterutdanning innen ledelse.
Samlinger og undervisning
Videreutdanningen i digitalisering og ledelse tilbys i samarbeid med Universitetet i Innlandet og på oppdrag fra Utdanningsdirektoratet.
Studiet er organisert som en deltidsutdanning over to semestre med åtte dager undervisning fordelt på fire samlinger og to litteratur-webinarer. Samlingene består av forelesninger, casearbeid og ferdighetstrening i læringsgrupper, gruppeveiledning, og faglig belysning av emner med diskusjoner i grupper og plenum.
Datoer for samlinger studieåret 2026-2027:
- Uke 37: 08.-09.09.26
- Uke 44: 27.-28.10.26
- Uke 48: 25.11.26 (litteraturwebinar, halv dag)
- Uke 6: 09.-10.02.27
- Uke 10: 10.03.27 (litteraturwebinar, halv dag)
- Uke 15: 13.-14.03.27
- Uke 21: 25.05.27 (eksamen)
I perioden mellom samlingene skal deltakerne planlegge og gjennomføre et utprøvingstiltak innenfor digitaliseringsarbeid på egen arbeidsplass. Dokumentasjon og skriftliggjøring skjer via obligatoriske arbeidskrav. Studentene mottar både individuell veiledning og gruppeveiledning på arbeidskravene.
Videreutdanningsmodulen i digitalisering og ledelse vurderes som bestått/ikke bestått ved individuell muntlig/digital eksamen.
Studiets oppbygging
Laster inn programplan, vennligst vent ...
Om modulbaserte videreutdanninger for skoleledere
Skoleledere som har gjennomført rektorutdanning, eller tilsvarende lederutdanning, kan søke på modulbaserte videreutdanninger. Modulene er tilrettelagt for å kunne kombineres med full jobb, er en del av den nasjonale lederopplæringen for barnehage- og skoleledere som Utdanningsdirektoratet tilbyr.
Som student på ledermodulene ved OsloMet blir du involvert i et fagmiljø med noen av de fremste forskerne på feltet. Fagmiljøet utgjør et team bestående av ansatte med en kombinasjon av akademisk bakgrunn og praktisk arbeidserfaringer fra OsloMet og Senter for praksisrettet utdanningsforskning ved Universitetet i Innlandet (inn.no)
Les mer om modulbaserte videreutdanninger på Utdanningsdirektoratets nettsider (udir.no).
Kostnader
Studieplassene er finansiert av Utdanningsdirektoratet.
Utgifter til litteratur, samt reise- og oppholdskostnader i forbindelse med samlingene dekkes av den enkelte arbeidsiver/student.