Ledelse av utviklings- og endringsarbeid (modul for ledere i barnehage og skole)

Videreutdanning

Lær mer om å lede endringsarbeid, å analysere kvalitet og vurdere ulike situasjoner, utarbeide og gjennomføre tiltak, og benytte metoder for å styrke det profesjonelle læringsfellesskapet!

Opptakskrav og søknadsfrist

Søknadsfrist

15. april

Oppstart av emnet forutsetter tilstrekkelig antall søkere.

Opptakskrav

Opptakskrav er fullført og bestått Nasjonal lederutdanning for styrere i barnehager (30 studiepoeng), Nasjonal rektorutdanning (30 studiepoeng) eller minimum 30 (eller 15+15) studiepoeng i ledelse eller tilsvarende. Med tilsvarende menes for eksempel emner i organisasjon og ledelse og/eller administrasjon og ledelse. 

Kvalifiserte søkere må være ansatt som leder i barnehage eller skole. Ansettelsesforholdet skal dokumenters med oppdatert informasjon fra barnehage- eller skoleeier. 

Beskrivelsen «leder i barnehage eller skole» innebærer styrere og assisterende ledere i barnehage, rektorer, avdelingsledere og inspektører i skolen. Stillinger med lederansvar.

Slik søker du

Åpne lenken til Søknadsweb.

  1. logg på via ID-porten
  2. velg "Videreutdanning og oppdragsstudier"
  3. velg "Oppdragsstudier Fakultet for lærerutdanning og internasjonale studier"
  4. velg i rullegardinlisten 3394 LEDU6000 Ledelse av utviklings- og endringsarbeid
  5. legg inn din tittel og navn på barnehage- skoleeier (f.eks. kommune) i merknadsfeltet
  6. lagre søknaden din

Last opp dokumentasjon på Søknadswebs hovedside under "Mine dokumenter".

Hva lærer du?

Endringsarbeid i pedagogiske virksomheter kjennetegnes av tett samhandling mellom ledere og medarbeidere. Studiet tar for seg hvordan du kan ta et aktivt og strategisk grep om forvaltingen av eget kunnskapsfelt, samt hvordan du kan engasjere ansatte til samarbeid slik at alle bidrar i en felles utviklingsprosess. 

Studiet har følgende seks temaer:

  • identifisere utviklings- og endringsbehov
  • planlegge og lede utviklings- og endringsarbeid
  • lede profesjonelt læringsfellesskap
  • evaluere utviklings- og endringsarbeid
  • analysere og utvikle organisasjons- og læringskultur
  • utvikle og lede nettverk

Du vil få kunnskap om fasene i et utviklingsarbeid og hvilke områder i implementeringsprosessen som er helt sentrale for å lykkes. Videre vil du lære deg pedagogisk analyse og bruke dette som verktøy for å analysere situasjonen i egen enhet og deretter utvikle tiltak, gjennomføre og evaluere disse. 

Emnet er forskningsbasert og samtidig praksisrettet. Det vil gi deg økt evne til å gjennomføre endring og utvikling for å møte de store samfunnsendringene dagens barnehager og skoler står overfor. 

Målet med utviklings- og endringsarbeid i barnehage og skole er å øke kvaliteten i praksis slik at barn og unge får et likeverdig tilbud med like muligheter.  

Det legges vekt på at studiet ikke bare skal utvikle deg til å bli en bedre leder, men også skal gi avtrykk i din barnehage/skole. Dere vil få tett oppfølging og veiledning underveis.

Innpass i mastergrad

Ledelse av utviklings- og endringsarbeid er en videreutdanning på mastergradsnivå. Etter bestått eksamen kan studietilbudet inngå som del av en masterutdanning innen ledelse. 

Samlinger og undervisning

Videreutdanningen i ledelse av utviklings- og endringsarbeid tilbys i samarbeid med Universitetet i Innlandet og på oppdrag fra Utdanningsdirektoratet.

Studiet er organisert som en deltidsutdanning over to semester: 

  • 8 dager undervisning fordelt på fire samlinger
  • ett digitalt skolebesøk/barnehagebesøk
  • prosessveiledning og skriftlig veiledning på arbeidskrav
  • ett digitalt sluttsymposium  

Datoer for samlinger studieåret 2026-2027:

  • Uke 38: 14.-15.09.2026
  • Uke 45: 04.-05.11.2026
  • Uke 4: 26.-27.01.2027
  • Uke 16: 22.-23-04.2027
  • I tillegg er det to digitale samlinger: 17.03.2027 og 11.05.2027.  

Samlingene består av en blanding mellom forelesninger og arbeid i grupper. På første samling vil dere bli del av en læringsgruppe. Denne gruppen er permanent og utgjør det profesjonelle læringsfellesskapet gjennom studiet. 
I perioden mellom samlingene planlegger- gjennomfører- og dokumenterer dere eget utviklingsarbeid og reflektere over dette i egen organisasjon. Dere vil få veiledning av prosessveiledere underveis i studiet. Studiet har tre arbeidskrav. 

Studiets oppbygging

Laster inn programplan, vennligst vent ...

Om modulbaserte videreutdanninger for ledere i barnehage og skole

Barnehage- eller skoleledere som har gjennomført styrerutdanning eller rektorutdanning, eller tilsvarende lederutdanning, kan søke på modulbaserte videreutdanninger. Modulene er tilrettelagt for å kunne kombineres med full jobb, er en del av den nasjonale lederopplæringen for barnehage- og skoleledere som Utdanningsdirektoratet tilbyr.    

Som student på ledermodulene ved OsloMet blir du involvert i et fagmiljø med noen av de fremste forskerne på feltet. Fagmiljøet utgjør et team bestående av ansatte med en kombinasjon av akademisk bakgrunn og praktisk arbeidserfaringer fra OsloMet og Senter for praksisrettet utdanningsforskning ved Universitetet i Innlandet (inn.no)

Les mer om styrerutdanningen eller rektorutdanningen og de modulbaserte videreutdanningene på Utdanningsdirektoratets nettsider (udir.no).

Kostnader

Studieplassene er finansiert av Utdanningsdirektoratet.
Utgifter til litteratur, samt reise- og oppholdskostnader i forbindelse med samlingene dekkes av den enkelte arbeidsgiver/student.

Administrativ kontaktperson

Laster inn ...

Faglig kontaktperson

Laster inn ...