Studiet gir deg verktøyene til å utvikle skolens lærende fellesskap og lede plan- og utviklingsarbeid på en profesjonell måte. Vi oppfordrer ledergrupper til å ta studiet sammen og få individuell oppfølging med bidrag fra fagpersoner utenfor egen personale.
Opptakskrav og søknadsfrist
Søknadsfrist
1. april
Oppstart av emnet forutsetter tilstrekkelig antall søkere.
Opptakskrav
Opptakskrav er fullført og bestått Nasjonal rektorutdanning (30 studiepoeng) eller minimum 30 (eller 15+15) studiepoeng i ledelse eller tilsvarende. Med tilsvarende menes for eksempel emner i organisasjon og ledelse og/eller administrasjon og ledelse.
Kvalifiserte søkere må være ansatt som leder i skole. Ansettelsesforholdet skal dokumenters med oppdatert informasjon fra skoleeier.
Beskrivelsen «leder i skole» innebærer også assisterende ledere, avdelingsledere og inspektører. Stillinger med lederansvar.
Slik søker du
Åpne lenken til Søknadsweb.
- logg på via ID-porten
- velg "Videreutdanning og oppdragsstudier"
- velg "Oppdragsstudier Fakultet for lærerutdanning og internasjonale studier"
- velg i rullegardinlisten "3393 LEDL6000 Ledelse av lærings- og læreplanarbeid"
- legg inn din tittel og navn på skoleeier (f.eks. kommune) i merknadsfeltet
- lagre søknaden din
Last opp dokumentasjon på Søknadswebs hovedside under "Mine dokumenter".
Hva lærer du?
I arbeidet med lærings- og læreplanarbeidet må du som leder, sammen med din ledergruppe, utvikle og lede skolens profesjonsfellesskap på en måte som skaper motivasjon og endringsvilje.
Studiet veileder deg og din ledergruppe i å gjennomføre intervensjoner i egen organisasjon, med formål om å gjøre implementering av endringer i læreplanverk. Skolens ledergruppe eller deler av denne oppfordres til å ta studiet sammen. Det gir en unik mulighet til å utvikle en felles forståelse og praksis, og gjennom dette, videreutvikle det profesjonelle lærende lederfellesskapet på skolen.
Studiet er forskningsbasert og praksisrettet og bygges opp rundt følgende fire temaer:
- Tolke og forstå læreplanverket.
- Skape en felles forståelse på skolen av sentrale begreper og prinsipper i læreplanverket.
- Bruke læreplanverket til å lede ansattes lærings- og utviklingsarbeid.
- Utvikle og lede profesjonsfellesskapet ved skolen.
Gjennom studiet vil du utvikle spesialisert kunnskap om tolkning av læreplanverket og forståelse av ideene bak. I læringsgrupper og gjennom refleksjon med veiledere, vil du få praktisk trening i konkret design av læringsarenaer.
Studiet belyser metoder for å utvikle pedagogisk analysekapasitet i kollegiet, gir deg veiledning i å gjennomføre og følge opp læringssentrerte møter, samt metoder for observasjon av praksis.
Du vil få kunnskap om hvordan skoleledere i samarbeid med skolens tilsatte kan utvikle organisasjonen som et profesjonelt lærende fellesskap.
Om du tar studiet som den eneste fra din skole, eller sammen med resten av ledergruppen, legger vi vekt på at studiet skal utvikle deg til å bli en bedre leder og samtidig sette et avtrykk på din skole. Du vil få tett oppfølging og veiledning underveis.
Innpass i mastergrad
Ledelse av lærings- og læreplanarbeid er en videreutdanning på mastergradsnivå. Etter bestått eksamen kan studietilbudet inngå som del av en masterutdanning i utdanningsledelse.
Samlinger og undervisning
Videreutdanningen i ledelse av profesjonelle læringsfellesskap tilbys i samarbeid med Universitetet i Innlandet og på oppdrag fra Utdanningsdirektoratet.
Studiet er samlingsbasert og går over to semestre:
- 8 dager undervisning fordelt på fire samlinger og to litteratur-webinarer
- veiledning og gruppecoaching på samlinger
- observasjon av lederkolleger (medstudenter) i læringsgruppe og refleksjon i et designet opplegg
- veiledning knyttet til utprøving, trening og refleksjon på egen arbeidsplass
Datoer for samlinger studieåret 2026-2027:
- 21.-22.09.26
- 16.-17.11.26
- 17.-18.02.27
- 29.-30.04.27
- 24.05.27 (eksamen)
Innholdet i samlingene er problembasert og rettet mot skolenes lærings- og læreplanarbeid. I tillegg er arbeidsformene og læringsaktivitetene varierte og omfatter:
- forelesninger
- digitale læringsressurser
- selv-vurderinger og problemanalyse
- casearbeid i læringsgrupper
- ferdighetstrening i læringsgrupper
- faglig belysning og diskusjoner i basisgruppe og plenum
- gruppeveiledning/gruppecoaching
- formativ vurdering gjennom studierådsmetodikk
- simulering og reflekterende team
Studiets oppbygging
Laster inn programplan, vennligst vent ...
Kostnader
Studieplassene er finansiert av Utdanningsdirektoratet.
Utgifter til litteratur, samt reise- og oppholdskostnader i forbindelse med samlingene dekkes av den enkelte arbeidsgiver/student.
Om modulbaserte videreutdanninger for skoleledere
Skoleledere som har gjennomført rektorutdanning, eller tilsvarende lederutdanning, kan søke på modulbaserte videreutdanninger. Modulene er tilrettelagt for å kunne kombineres med full jobb, er en del av den nasjonale lederopplæringen for barnehage- og skoleledere som Utdanningsdirektoratet tilbyr.
Som student på ledermodulene ved OsloMet blir du involvert i et fagmiljø med noen av de fremste forskerne på feltet. Fagmiljøet utgjør et team bestående av ansatte med en kombinasjon av akademisk bakgrunn og praktisk arbeidserfaringer fra OsloMet og Senter for praksisrettet utdanningsforskning ved Universitetet i Innlandet (inn.no)
Les mer om rektorutdanningen og de modulbaserte videreutdanningene på Utdanningsdirektoratets nettsider (udir.no).