Bengt utvikler noe som brukes i alle hjem

Bilde av Bengt på laboratoriet. Bengt er kledd i hvit frakk. På bordet er det kjemiustyr og kjemikalier. Det er lyse farger i laboratoriet, med hvite benker og skap.

Vi er i et laboratorium langt oppe i etasjene i et høyt bygg på Lysaker i Oslo.

Her utvikles det nye håndsåper, sjampoer, balsamer, ansiktskremer, deodoranter, tøyvaskemidler og gulvvaskprodukter under forskjellige kjente varemerker.

Ikke bare nytt heller. Av og til er det nødvendig å skifte ut ingredienser, fordi de ikke lenger er tilgjengelige, eller fordi det er aktuelt å videreutvikle produktene.

Utvikler kjente produkter

Bengt Johannesen jobber som produktutvikler for vask- og pleieprodukter i «Orkla Home & Personal Care», tidligere kjent som Lilleborg.

Han holder seg ofte i laboratoriet. Her er det nødvendig med kjemikunnskaper, og grunnlaget fikk Bengt på ingeniørstudiet i bioteknologi og kjemi på OsloMet.

– Som kjemiker bestemmer jeg hva slags kjemiske stoffer disse produktene skal inneholde, og hvordan de skal settes sammen.

– Jeg tar utgangspunkt i hva forbrukerne ønsker, og finner ut hvordan jeg kan levere det, både kjemisk og i utformingen av produktet.

– Alt fra idefase til ferdigstilling på fabrikk har jeg en finger med i spillet på, og det er veldig gøy.

– Jeg har jeg har vært innom de fleste store merkevarene som Jif, Krystal, Klorin, Zalo og Sunlight, og har også vært med fra oppstarten av Klar, som var et nytt varemerke fra 2017.

– Dessuten har jeg hatt en finger med i spillet i utvikling av OMO og Blenda.

Jobb med miljøpåvirkning

Bengt trives godt her, og ser nytten av det han gjør.

– Når vi når vi for eksempel gjør miljøtiltak har det stor påvirkning, for produktene brukes jo i nesten alle norske hjem.

Han begynte i Orkla i 2016 etter en kort visitt innom oljebransjen.

– Etter å ha avsluttet bioteknologi- og kjemistudiet på OsloMet (da HiOA) i 2012 tok jeg en master ved NTNU, og gikk så til Aker Solutions sitt treningsprogram.

Da det var litt dårlige tider i oljebransjen, søkte han seg videre til Orkla.

– Og der var en stilling som jeg aldri hadde forestilt meg fantes.

Bioteknologi og kjemi ga meg grunnlaget

Stillingen var relevant for bioteknologi- og kjemistudiet, syntes han.

– Den involverer laboratoriearbeid, kjemiske prosesser og produksjon. Det jeg lærte på bioteknologi og kjemi er direkte nyttig for det jeg gjør.

– Men det handler også litt om salg og markedsføring. Det har mange aspekter ved seg, og det synes jeg er veldig artig.

Praktisk og nært på bioteknologi og kjemi

– Hva var mest spennende i bioteknologi kjemi, syntes du, da du var student?

– Jeg syntes det var gøy at det var mye spennende praktisk arbeid, som også var lærerikt og engasjerende.

– Det var en fantastisk læringsinstitusjon, med nærhet til undervisere, og tett og godt sosialt miljø blant studentene.

– Det var mye hjelp og veiledning å få. Det var helt klart en av styrkene til OsloMet.

– Fasilitetene var moderne og lå til rette for en praktisk og fin utdanning.

– Vil du råde andre til å ta bioteknologi og kjemi?

– Ja, absolutt. Det er et godt studiested i hjertet av Oslo med masse praktisk tilnærming, og et godt læringsmiljø.

– Hvem kan det passe for, tror du?

– Jeg tror det kan passe for alle, i hvert fall de som er glad i kjemi, bioteknologi og naturvitenskap.

Spennende muligheter

– Har du lagt planer for videre utdanning og karriere, eller har du funnet din plass?

– Nå har jeg funnet min plass. Her åpner det seg mange muligheter underveis som kan bringe meg dypere inn i spesialisering eller trekke meg ut i et annet felt som jeg kan synes er like spennende.

– Hvordan ser du på jobb og karrieremuligheter innen bioteknologi kjemi?

– Det er muligheter for å jobbe med noe som er spennende, og som er viktig i samfunnet. Så hvis du har et engasjement for kjemi og bioteknologi, bør du helt klart gå den veien.

På bildet øverst i artikkelen er Bengt i sving med tøymykner i laboratoriet til Orkla.

Studenthistorier

Bilde av Nils i produksjonsanlegget. I bakgrunnen er det store tanker i børstet metall, rør, ledninger og en måler.
Fikk jobb gjennom bacheloroppgaven

Nils fikk jobb i et selskap som produserer bakterier som kan gi bedre fiskehelse. Bacheloroppgaven i bioteknologi og kjemi var med på å gi han jobben.

To kjemistudenter skviser sagt ut av avokadokjøtt
Ingeniører som lager avokadosåpe

Hva har avokadosåpe med kjemi å gjøre? Ganske mye, viser det seg.

Publisert: 16.02.2023 | Olav-Johan Øye