Christian drømmer om å bli rådgivende ingeniør

En smilende Christian poserer med et gult måleapparat i et spesialklasserom.

Høsten 2020 begynte Christian på sivilingeniørstudiet i bygg- og konstruksjonsteknikk. Han tok et års pause etter bachelorgraden, og halve tiden jobbet han som bygningsingeniør.

– Det var bra. Arbeidslivet er jo noe helt annet enn studenttilværelsen, og det var fint å oppleve at utdanningen var nyttig.

Nå er han en dedikert student igjen, med hodet langt ned i bøker og masteroppgaven.

– Jeg liker meg veldig godt her på OsloMet. Foreleserne er flinke til å lytte og gi tilbakemeldinger, og jeg synes studiet har en god balanse mellom tiden vi bruker på å studere og muligheten til å jobbe litt ved siden av.

– Akkurat nå jobber jeg ikke, men jeg har vært studentassistent tidligere. Nå vil jeg fokusere fullt og helt på masteroppgaven, forteller 24-åringen.

Christian titter gjennom et gult måleapparat og justerer innstillingene på noen små hjul bak og på siden av apparatet.

Christian Nordli jobbet en periode som bygningsingeniør før han begynte på masterstudiet i bygg- og konstruksjonsteknikk. Foto: Tore Fjeld

Skriver masteroppgave om konstruksjonsdynamikk

Bacheloroppgaven til Christian Nordli handlet om bæring av grønne tak, om hvordan ulike typer vegetasjon på tak kan dempe overvannsproblematikk nå som det regner mer enn før.

Den ble skrevet i samarbeid med Norsk institutt for vannforskning.

– Det legges stor vekt på bærekraftig utvikling, spesielt i starten av masterstudiet. Dette er et relativt nytt studium, og det forbedres stadig.

– Konstruksjonsdynamikk, som jeg skal skrive masteroppgaven min om, var nytt dette semesteret, som en spesialisering innen konstruksjonsteknikk. Jeg vil si at dette studiet passer for folk som er interessert i både bærekraft og konstruksjonsteknikk, sier han.

Christian står ved noen hyller med gule rør.

Er aktiv og sosial på fritiden

Christian bor i Asker, og det går helt fint. Reiseveien til OsloMet, sentralt i Oslo, er kort og kommunikasjonen er god. Mange bor litt utenfor byen.

Når det gjelder samarbeid med de andre studentene, og sosialt liv på fritiden, er mulighetene mange.

– Jeg liker best å jobbe i ro og fred hjemme, men samarbeider jo med andre om gruppeoppgaver, særlig de første to semestrene hadde vi prosjektoppgaver i ulike emner.

– Rent sosialt er det mange fine tilbud, som birøkterklubb, klatreklubb og treningssenter. Jeg har brukt treningssenteret, og syntes det er praktisk at det ligger rett ved universitetet.

Har god kontakt med veileder og forelesere

Selv om Christian liker å fordype seg hjemme nå mot slutten av studiet, er kontakten med foreleserne, og ikke minst veilederen, viktig.

– Generelt fungerer kontakten med lærerne helt ypperlig. De inviterer til dialog. Ikke minst da vi hadde digital undervisning under nedstengingen var de aktive for å få i gang dialogen med oss studentene, forteller han.

Og nå har han fått veileder som han foreløpig møter annenhver uke.

– Jeg får god veiledning. Mellom hvert møte jobber jeg selvstendig, og etter hvert skal vi møtes hver uke. Det legges opp til at vi skal være godt forberedt til selve oppgaveskrivingen. I det siste har vi gått gjennom litteratur, metode og annet som er relevant, som å bli bedre kjent med programmeringen jeg trenger å kunne til oppgaven, forteller han.

I sommer satte jeg opp en bod sammen med faren min. Det var gøy. Det fine med faget mitt er at vi ser tydelige resultater av innsatsen. Foreløpig har jeg hodet dypt i studiet, men jeg gleder meg til å begynne å jobbe. Drømmen er å være rådgivende ingeniør. – Christian Nordli
Portrett av Christian Nordli

Ønsker å bli rådgivende ingeniør

Christian valgte konstruksjonsteknikk som fag fordi han liker det som er konkret.

Han setter pris på at OsloMet arrangerer seminarer med mulige arbeidsgivere som Statens Vegvesen og Norconsult for å få studentene i gang med å søke jobber. Det er han allerede i gang med.

– Kompetansen er ettertraktet, og det er smart å ta en master. Jeg ser lyst på jobbframtiden min, avslutter han.

Les flere studenthistorier

Tre studenter sitter rundt en PC. Gutten i midten peker på skjermen mens hans snakker.
Ti tips til deg som er usikker på hvilken utdanning du skal ta

Lurer du på hvilket fag du skal velge? Da bør du gjøre som en student, finne frem penn og papir og gå systematisk til verks.

Pierre står på Campus Pilestredet. Han smiler og har hendene i siden.
Bør jeg ta en master?

Møt fem av våre studenter som deler sine tanker rundt det å ta en master.