Det var litt tilfeldig at det ble utviklingsstudier. Etter videregående tok Enisa et friår for å reise. Hun ble tipset om studiet av en venninne som studerer på OsloMet. Da hun leste om utviklingsstudier skjønte hun at dette var studiet for henne.
– Jeg syntes det hørtes spennende ut å lære mer om verden og jeg likte hvordan studiet var bygget opp, det traff meg!
På utviklingsstudier lærer studentene om verden gjennom både teori og egne erfaringer. Studiet gir en tverrfaglig innføring i forholdet mellom nord og sør, og i utviklingslandenes situasjon.
Fag som geografi, historie, sosialantropologi, statsvitenskap, religionsvitenskap og økonomi er en del av studiet. Studentene får innsikt i politikk, samfunnsforhold og forskningen bak ulike utviklingsspørsmål.
Et høydepunkt for mange er det fem uker lange feltarbeidet som gjennomføres allerede første året, enten i Norge eller i et annet land. Studentene reiser i grupper, får grundig forberedelse på forhånd og skriver oppgave sammen basert på egne funn.

Foto: Enisa Kuka

Foto: Enisa Kuka

Foto: Enisa Kuka
Stor overgang fra videregående
– Jeg hadde ikke så mye kunnskap om studentlivet eller det å studere. Det første året føltes som et prøveår. Det var veldig annerledes enn videregående. Mye frihet, mange nye programmer og systemer å sette seg inn i. Jeg måtte lære meg å lage timeplan og å være strukturert.
Enisa er i gang med andre året på studiet.
– Nå stiller jeg høyere krav til meg selv, jeg vil ha bedre karakterer.
På veien mot bedre resultater, får Enisa støtte fra medstudenter og undervisere.
– Foreleserne er flinke, og jeg får god kontakt med dem. Vi har også studentassistenter. Det er andreårsstudenter på studiet. De hjelper oss med skriving, eksamensforberedelser og praktiske ting. Det har vært veldig nyttig!
Nysgjerrig på verden
– Jeg har alltid vært nysgjerrig på hvorfor verden er som den er. På studiet lærer vi om sammenhenger mellom makt, politikk og historie. Det åpner opp for enda mer nysgjerrighet og refleksjon.

Foto: Enisa Kuka