Petters utdanningsreise fra lektor til dataingeniør

Portrett av Petter Viken

Men det som virkelig skiller seg ut i Petter Vikens historie, er at han på én og samme dag både forsvarte bacheloroppgaven sin og ble far for første gang.

Petter startet yrkeskarrieren som lærer. Etter å ha fullført lektorutdanning i nordisk og historie, jobbet han som lærer samtidig som han studerte til dataingeniør.

– Jeg tok realfag på videregående, inkludert IT, fysikk og matematikk, men valgte å bli lektor fordi jeg tenkte det var en trygg karrierevei. Etter noen år i læreryrket angret jeg litt, og bestemte meg for å satse på IT, som jeg alltid har hatt interesse for, forteller Petter.

Valget om å starte på dataingeniørutdanningen var delvis drevet av nysgjerrighet og delvis av framtidsutsiktene han syntes det var i IT-bransjen.

– Det er en framtidsrettet bransje hvor det alltid vil være behov for kompetanse. Samtidig syns jeg det er spennende å jobbe med noe som er både teknisk og samfunnsnyttig, sier han.

Dataingeniør

Dataingeniørstudiet gir deg en bred og yrkesrettet utdanning i informasjonsteknologi, særlig rettet mot programmering og programvare, og system- og applikasjonsutvikling.

I løpet av studiene får du kunnskaper innen problemløsning, programvareutvikling og grensesnitt, og prinsipper for oppbygging av datasystemer og datanettverk.

Du får også grunnleggende kunnskaper i matematikk og naturvitenskap, og om hvordan disse kan benyttes i informasjonsteknologiske problemløsninger.

Du vil også lære om teknologiutvikling, ingeniørens rolle i samfunnet og relevant lovverk knyttet til bruk av informasjonsteknologi.

Utfordringen å kombinere jobb og studier

Å balansere en fulltidsjobb som lærer med en krevende ingeniørutdanning var ingen enkel oppgave, men Petter klarte å komme i mål ved å strukturere tiden sin godt.

– Jeg jobbet mellom 80 og 110 prosent som lærer ved siden av studiene de siste tre årene, forteller han.

Fleksibiliteten ved OsloMet gjorde det lettere

Petter trekker frem fleksibiliteten ved OsloMet som en av grunnene til at han klarte å kombinere jobb og studier.

– Det er ikke så strenge krav til oppmøte, så jeg kunne jobbe på dagtid og studere på kvelder og i helger. Jeg fant også andre studenter i samme situasjon, og vi jobbet sammen på kveldstid. Det var veldig nyttig, sier han.

Bacheloroppgaven og en dag han aldri vil glemme

For Petter var bacheloroppgaven et høydepunkt i studietiden. Han og gruppen hans samarbeidet med konsulentselskapet Pure Logic for å utvikle en ny nettside og en prosjektdatabase.

– Det var spennende å jobbe med en ekte oppdragsgiver og få erfaring med hvordan kunnskapen vi har lært faktisk brukes i praksis. Vi fikk møte klienter, veiledere og jobbe med noe som var samfunnsrelevant, sier han.

Men det som virkelig gjorde avslutningen av studietiden minneverdig, var at forsvaret av bacheloroppgaven på eksamen og fødselen av hans første barn skjedde samme dag.

– Jeg skulle egentlig ha muntlig eksamen 19. juni, men siden kjæresten min hadde termin 7. juni, sendte jeg en e-post til faglæreren og spurte om det var mulig å flytte eksamen for sikkerhets skyld, og da fant han en løsning, forteller Petter.

Eksamen ble flyttet til 2. juni, og alt så ut til å gå etter planen – helt til kjæresten gikk i fødsel samme dag som eksamen.

– Hun fikk rier natta før eksamen, og det fortsatte gjennom hele dagen. Jeg dro hjemmefra for å forsvare bacheloren, og søsteren min passet på henne. Etter eksamen dro jeg rett til sykehuset, og natten etterpå kom barnet vårt til verden, sier Petter med et smil.

– Jeg er veldig takknemlig for at universitetet viste fleksibilitet og ville finne en løsning.
Selv om det var en hektisk dag, ser han tilbake på opplevelsen med stolthet og lettelse.

– Det var mye å sjonglere, men jeg klarte å fokusere fullt på eksamen når det gjaldt, og det gikk veldig bra. Vi fikk karakteren B på bacheloren, og jeg er utrolig fornøyd med det, sier han.

Sikter mot IT-bransjen

Selv om han like etter avsluttet dataingeniørutdanning har fast jobb som lærer, søker han aktivt etter muligheter innen dataingeniørfaget, med fokus på å kombinere sin pedagogiske bakgrunn med teknologiske ferdigheter.

– Jeg kan tenke meg å kombinere pedagogikk og teknologi. Jeg ser for meg en rolle der jeg kan jobbe med mennesker, samtidig som jeg bruker IT-kompetansen min. Kanskje noe innen opplæring, veiledning eller prosjektledelse, sier Petter.

Selv om arbeidsmarkedet for nyutdannede kan være litt utfordrende, har han troen på at kompetansen hans vil være etterspurt i lengden.

– IT-bransjen er framtidsrettet, og det vil alltid være behov for folk som kan håndtere og videreutvikle teknologien. Jeg er ikke bekymret, selv om det kan ta litt tid å finne akkurat den rette jobben, forteller han.

Petter med barnet i armene, fotografert ute i parken en sommerdag.

Petter Viken med sitt første barn i armene, ikke så lenge etter eksamen. Foto: Privat

OsloMet var en god læringsarena

Petter oppsummerer studietiden ved OsloMet som både krevende og givende. Han trekker frem fleksibiliteten, det gode miljøet og den praktiske tilnærmingen som viktige faktorer for at han klarte å kombinere studier, jobb og privatliv.

– OsloMet har vært en veldig god arena for meg. Spesielt det at det ikke var strenge krav til oppmøte, gjorde at jeg kunne balansere studiene med jobben. Samtidig har jeg fått verdifull erfaring med reelle prosjekter gjennom bacheloroppgaven, sier han.

Når han ser tilbake på dagen hvor han både forsvarte bacheloroppgaven og ble far, er det tydelig at den vil bli stående som et høydepunkt i livet.

IT er relevant uansett

Petters historie viser at det er mulig å kombinere ulike fagområder, jobbe fulltid ved siden av studier og samtidig takle livets store hendelser. For alle som vurderer en ny retning i karrieren, er han klar på at IT-utdanning er en investering for framtiden.

– IT-kompetanse er relevant uansett hva man jobber med. Om du vurderer å omskolere deg, eller bare ønsker å utvide horisonten, er dataingeniørfaget et godt valg. Det har i hvert fall vært det for meg, sier han.

Studenthistorier

Shatha Amer og Duaa Krenbeh ved en labtop. De studerer statistikk på skjermen
Bedriftssamarbeid former fremtidens utviklere

Bacheloroppgavene ved Institutt for informasjonsteknologi strekker seg langt utenfor klasserommet. – Det er det nærmeste vi har kommet arbeidslivet, sier bachelorstudent Nana Buabeng.