English version
Randi Wærdahl

Randi Wærdahl

Kort om

Randi Wærdahl er utdannet Dr.polit i sosiologi fra Univeristetet i Oslo. Hennes forskning er knyttet til tematikken barn, sosialisering, oppvekst, barndom og familie, med spesielt fokus rettet mot overganger og tilpasninger til nye livsfaser og nye sosiale og økonomiske realiteter. Doktorgradsarbeidet handlet om hvordan forbrukssamfunnet legger til rette for en sosialisering hvor individuell kompetanse til å gjøre valg blir viktig. I post doc perioden ved Universitetet i Oslo studerte Wærdahl mellom annet hvordan urbane kinesiske barnefamilier tilpasser barneoppdragelse og framtidsplanlegging til nye økonomiske realiteter.
I tillegg til publikasjoner på flere substansielle sider ved barns levekår, har Wærdahl publisert flere arbeider om metodiske utfordringer i praktisk forskning, samt bidratt til den kritiske diskusjon av data og analyse i kvalitative metoder.

Vitenskapelige publikasjoner

Kvakic, Minela; Wærdahl, Randi (2022). Trust and Power in the Space Between Visibility and Invisibility. Exploring Digital and Social Media Practices in Norwegian Child Welfare Services. European Journal of Social Work.
https://doi.org/10.1080/13691457.2022.2099350

Shrestha, Sunita; Wærdahl, Randi (2020). Girls' access to adolescent friendly sexual and reproductive health services in Kaski, Nepal. Asia and the Pacific Policy Studies. Vol. 7.
https://doi.org/10.1002/app5.305

Haldar, Marit ; Wærdahl, Randi (2019). Teddy Diaries: Exploring Social Topics Through Socially Saturated Data. Liamputtong, Pranee (Red.). Handbook of Research Methods in Health Social Sciences. s. 1465-1477. Springer.
https://doi.org/10.1007/978-981-10-2779-6_13-1

Ślusarczyk, Magdalena; Wærdahl, Randi ; Strzemecka, Stella (2018). Polish children and their parents adapting to a new school reality in Norway. Slany, Krystyna; Ślusarczyk, Magdalena; Pustulka, Paula; Guribye, Eugene (Red.). Transnational Polish Families in Norway. Social Capital, Integration, Institutions and Care. s. 251-271. Peter Lang Publishing Group.

Wærdahl, Randi ; Nilsen, Ann Christin Eklund; Svarstad, Christine; Jentoft, Nina (2017). Who’s at risk? Expanding the categorical understanding of children at risk of social exclusion through measures of self-esteem. Nordic Social Work Research. Vol. 7.
https://doi.org/10.1080/2156857X.2016.1277254

Wærdahl, Randi (2016). The Invisible Immigrant Child in the Norwegian Classroom: Losing Sight of Polish Children’s Immigrant Status Through Unarticulated Differences and Behind Good Intentions. Central and Eastern European Migration Review.
https://doi.org/10.17467/ceemr.2016.01

Lübeck, Susanna Borovski; Haldar, Marit ; Wærdahl, Randi (2016). Bamsens fortellinger om familielivet - hvordan familieidealer reproduseres gjennom skole-hjem-kommunikasjon. Barn – forskning om barn og barndom i Norden. Vol. 34.
https://doi.org/10.5324/barn.v34i1.3694

Nilsen, Ann Christin Eklund; Wærdahl, Randi (2015). Gender differences in Norwegian children’s work at home. Childhood. Vol. 22.
https://doi.org/10.1177/0907568213518082

Haldar, Marit ; Rueda, Erendira; Wærdahl, Randi ; Mitchell, Claudia; Geldenhuys, Johanna (2015). Where are the children? Exploring the boundaries between text and context in the study of place and space in four different countries. Children & society. Vol. 29.
https://doi.org/10.1111/chso.12017

Nilsen, Ann Christin Eklund; Wærdahl, Randi (2014). Formal Learning: Creating a Sense of Coherence and Direction in the Disrupted Lives of Unaccompanied Minors. Guribye, Eugene; Lie, Birgit; Øverland, Gwynyth (Red.). Nordic work with traumatised refugees: Do we really care. s. 261-274. Cambridge Scholars Publishing.





Publikasjonslisten er hentet ut av Nasjonalt vitenarkiv (NVA). Listen kan være ufullstendig.

Forskningsrapporter

Hauge, Elisabeth S.; Wærdahl, Randi ; Pinheiro, Romulo; Bakke, Kathrine; Zyzak, Barbara (2013). Kompetanseutfordringer på Agder. Forprosjekt om mulige forbindelseslinjer mellom velferd, kompetanse og arbeids- og næringsliv. NORCE Norwegian Research Centre.

Lidén, Hilde; Eide, Ketil; Hidle, Knut; Nilsen, Ann Christin Eklund; Wærdahl, Randi (2013). Levekår i mottak for enslige mindreårige asylsøkere. ISBN: 9788277634005. 276 s. Institutt for samfunnsforskning.
https://hdl.handle.net/11250/177431

Nilsen, Ann Christin Eklund; Wærdahl, Randi ; Kvamme, Ingunn; Bakke, Kathrine (2012). Barns levekår og hverdagsliv i Agder. Delrapport 1. En kartlegging av barns levekår og hverdagsliv i Kristiansand, Søgne, Songdalen, Vennesla, Lillesand, Birkenes og Iveland. ISBN: 9788276021608. 150 s. NORCE Norwegian Research Centre.

Bakke, Kathrine; Kvamme, Ingunn; Mydland, Trond Stalsberg; Wærdahl, Randi (2012). Husrom uten hjerterom. Kan bolig motvirke marginaliseringsprosesser?. ISBN: 9788276021554. 84 s. NORCE Norwegian Research Centre.

Nilsen, Ann Christin Eklund; Wærdahl, Randi ; Svarstad, Christine (2012). Barns levekår og hverdagsliv i Agder. Delrapport 2. En kartlegging av barns levekår og hverdagsliv i Arendal, Froland, Grimstad, Mandal og Lindesnes. ISBN: 9788276022094. 150 s. NORCE Norwegian Research Centre.

Bakke, Kathrine; Wærdahl, Randi (2011). Vi spør ikke – vi bare gjør. En evaluerings av kompetansenettverket BarnsBeste. 54 s. NORCE Norwegian Research Centre.

Wærdahl, Randi (2003). Learning by Consuming. Consumer culture as a condition for socialization and every day life at the age of 12. ISBN: 9788257001711. 331 s. Institutt for sosiologi og samfunnsgeografi.



Publikasjonslisten er hentet ut av Nasjonalt vitenarkiv (NVA). Listen kan være ufullstendig.

Formidling

Wærdahl, Randi (2023). Nordic Childhood. NORDIC STUDIES AT NORDIC CENTRE, FUDAN UNIVERSITY AUTUMN SEMESTER 2023 The Nordic Social, Political and Cultural Experience and the ‘Nordic model’ . Nordic Centre at Fudan University & Oslo Metropolitan Univ..

Wærdahl, Randi (2023). Gender, work and welfare in the Nordic countries. NORDIC STUDIES AT NORDIC CENTRE, FUDAN UNIVERSITY AUTUMN SEMESTER 2023 The Nordic Social, Political and Cultural Experience and the ‘Nordic model’ . Nordic Centre at Fudan University & Oslo Metropolitan Univ..

Wærdahl, Randi (2023). Childhood and social change: Do scientific concepts have a “best by” and “good after” date?. At critical crossroads in Nordic Childhood Studies: 40th Anniversary conference of the Nordic journal BARN. BARN og NTNU .

Wærdahl, Randi ; Stinessen-Brekne, Elise (2023). #Instukids - Institusjonsungdoms systemkritikk på TikTok. At critical crossroads in Nordic Childhood Studies: 40th Anniversary conference of the Nordic journal BARN. BARN og NTNU .

Wærdahl, Randi (2023). Introduction to Digital Family Practices at ISA Research Committee 06 Family Research, 26 June 2023. XX ISA World Congress of Sociology. International Socialogical Association (ISA).

Wærdahl, Randi (2023). Summary and discussion: Inequality in Health Care - Empirical Studies about Health Care Professions i RC15 Sociology of Health. XX ISA World Congress of Sociology. International Sociological Association (ISA).

Osland, Oddgeir ; Berget, Gerd ; Gjesvik, Anders ; Gubrium, Erika ; Wærdahl, Randi (2022). Flytt campus Kjeller til Lillestrøm.
https://khrono.no/flytt-campus-kjeller-til-lillest

Wærdahl, Randi (2022). Familieterapi og spillavhengighet. NFSP - seminaret 2022. Norsk Forening for Spillproblematikk.

Wærdahl, Randi (2022). Exploring and analyzing family life through socially saturated texts​. Workshop in Comparative and Innovative methods in qualitative comparative social policy research ​. Poznań University of Economics and Business.

Wærdahl, Randi (2022). Gender, work and family policies in the Nordic countries. NORDIC STUDIES AT NORDIC CENTRE, FUDAN UNIVERSITY AUTUMN SEMESTER 2022 The Nordic Social and Political Experience and the ‘Nordic model’ . Nordic Centre at Fudan University & Oslo Metropolitan Univ..





Publikasjonslisten er hentet ut av Nasjonalt vitenarkiv (NVA). Listen kan være ufullstendig.