Kort om
Wenche Bekken er førsteamanuensis ved OsloMet Storbyuniversitetet, Institutt for sosialfag. Hennes forskning og undervisning omfatter sosialt arbeid i helsekontekster, kunnskapsproduksjon i sosialt arbeid, profesjonsutøvelse i samarbeid med barn og unge med funksjonsnedsettelser, deres overgang til voksenlivet og mulighet for deltakelse i samfunnet på linje med andre. I arbeidet utforskes biomedisinske kunnskapssyn, medikalisering og psykologisering av sosiale problemer og normalitetsoppfatninger hos profesjonsutøvere med et kritisk blikk. For å belyse disse spørsmålene vektlegges både erfaringer fra barn og unges hverdagsliv, erfarigner med tjensteapparatet og profesjonsutøveres erfaringer med tjenesteyting. Ved bruk av erfaringer gis et kritisk blikk på ordninger, normer og regler som også gir rom for forbedringer av tjenester.
Noen sentrale spørsmål er: Hvordan ivaretas sosiale aspekter for barn og unge med funksjonsvariasjon i møte med tjenestene? Hvordan ivaretar sosialarbeidere sosialfaglig forståelse i arbeid som er dominert av helseforståelser, eller fagområder hvor juss, psykologi og medisin dominerer? Hvilke forventninger stilles det til unge voksen og hvilket rom er det for funksjonsvariasjon i de forventningene som stilles til mestring av utdanning og arbeid? Hva skaper og opprettholder sosiale ulikheter for barn og unge?
Forskningsarbeidene baserer seg i kvalitative metoder, som hun også underviser i på master og PhD kurs.
Forskningsgrupper
Forskningsprosjekter
-
Growing Up and Looking Forward (GULF) - “Young people with bodily impairments in transitions”
Hensikten med prosjektet er å frembringe ny kunnskap om hva som kan være hensiktsmessige samarbeidsformer mellom ungdom med fysisk funksjonsnedsettelse, deres familier og tjenesteutøvere i helse- og velferdstjenester i overgangen til voksenlivet.
Publikasjoner og forskningsresultater
Vitenskapelige publikasjoner
Bekken, Wenche; Ytterhus, Borgunn; Søderstrøm, Sylvia
(2021).
‘In the Next Moment I Answer, it is Not Possible.’ Professionals’ Experiences from Transition Planning for Young People.
Scandinavian Journal of Disability Research
.
Vol. 23.
https://hdl.handle.net/11250/2987293
Semb, Randi; Bekken, Wenche; Borg, Marit
(2020).
Narrow Normality or Inadequate Services? Supporting Citizenship for Young Adults in Challenging Situations.
Journal of Recovery in Mental Health
.
Vol. 4.
https://jps.library.utoronto.ca/index.php/rmh/arti...
Bekken, Wenche (2020). Negotiating embodied knowledge in transition to adulthood: a social model of human rights. Disability & Society .
Gubrium, Erika; Bekken, Wenche (2019). Holdninger til velferd. Bruk av dybdeintervju. Aamodt, Hilde Anette; Dahl, Espen; Gubrium, Erika; Haldar, Marit; Hermansen, Åsmund (Red.). Sosialt arbeid og sosialpolitikk i samhandling. 10. s. 212-225. Fagbokforlaget.
Bekken, Wenche (2018). Rullestoler i sosial praksis mellom barn - et rom for muligheter. Seim, Sissel; Sæter, Oddrun Kristine (Red.). Barn og unge. By, sted og sosiomaterialitet.. 8. s. 143-158. Cappelen Damm Akademisk.
Bekken, Wenche; Dahl, Espen; van der Wel, Kjetil A. (2017). Tackling health inequality at the local level: Some critical reflections on the future of Norwegian policies. Scandinavian Journal of Public Health . Vol. 45.
Bekken, Wenche (2017). Decision-Making in Paediatric Rehabilitation: Exploring Professionals’ and Children’s Views on Decision-Making Involvement. Children & society . Vol. 31.
Asbjørnslett, Mona; Bekken, Wenche (2016). Openness to difference: Inclusion in sports occupations for children with (dis)abilities. Journal of Occupational Science (JOS) . Vol. 23.
Bekken, Wenche
(2014).
"‘I want them to see that I feel normal’: three children’s experiences from attending consultations in paediatric rehabilitation".
Disability & Society
.
Vol. 29.
http://hdl.handle.net/10642/3506
Bekken, Wenche (2014). The role of objects in understanding children's participation in paediatric rehabilitation. Scandinavian Journal of Disability Research . Vol. 16.