Kort om
Marit Haldar er professor i sosiologi. Viktige temaer i hennes forskning er barndom, alderdom, kjønn, familie, sosial ulikhet og sårbare subjekter i velferdsstaten. I den senere tid har hun utviklet forskningsprosjekter om velferdsteknologi, hvor hennes hovedinteresse er forholdet mellom politikk/ideologi og konkret implementering av nærværsteknologi. Haldar leder forskningssenteret CEDIC og den tverrfaglige forskningsgruppen Welfare Access Through Technology (WATT).
Haldar er engasjert i kvalitativ metodologi og analysestrategier og har publisert flere internasjonale artikler også om dette. Hun oppdaget uutnyttede datakilder innen kvalitativ metode, og har utviklet ny metodikk med omtaler i internasjonal metodelitteratur (se Silverman, D. 2011, «Interpreting qualitative data», 4th ed. London: Sage).
I 2019 mottok hun OsloMet sin Forskningspris
Haldar underviser i alle de nevte temaene og teoriene på bachelor, master og phd-nivå.
Fagområder
Vitenskapsdisipliner
Emner
Kvalitativ forskningsmetode Makt Medisinsk sosiologi Iscenesettelse av kjønn Barndomssosiologi Analysemetode Omsorgsteknologi
Forskningsgrupper
Forskningsprosjekter
-
Enkel og trygg pårørendekontakt
Innovasjonsprosjekt med ensomhetsreduserende teknologi i eldreomsorgen i Oslo, hvor Sykehjemsetaten i Oslo og No Isolation skal tilpasse forbrukerteknologien KOMP til bruk på institusjon.
-
Virtual Presence: En undersøkelse av samspill mellom ensomhet, teknologi og kultur
Forskningsprosjektet gir en kulturell analyse av ensomhet. Det fokuserer hvordan ensomhet forstås i tilknytning til digital kommunikasjonsteknologi, som sies å være både årsak til og løsning på ensomhetsproblemet.
Publikasjoner og forskningsresultater
Vitenskapelige publikasjoner
Nordtug, Maja; Haldar, Marit (2023). Ethics Beyond the Checklist: Fruitful Dilemmas Before, During, and After Data Collection. Qualitative Inquiry .
Johannessen, Lars E. F.; Rasmussen, Erik Børve; Haldar, Marit (2023). Educational purity and technological danger: understanding scepticism towards the use of telepresence robots in school. British Journal of Sociology of Education .
Jentoft, Elian Eve; Haldar, Marit
(2023).
Panacea or poison? Exploring the paradoxical problematizations of loneliness, technology and youth in Norwegian and UK policymaking.
International journal of sociology and social policy
.
https://www.emerald.com/insight/content/doi/10.110...
Johannessen, Lars E. F.; Rasmussen, Erik Børve; Haldar, Marit (2022). Student at a distance: exploring the potential and prerequisites of using telepresence robots in schools. Oxford Review of Education .
Rasmussen, Erik Børve; Askheim, Clemet; Oppedal, Bjarne; Haldar, Marit (2021). Warm technology against loneliness among the elderly? A script analysis of the communication solution KOMP. Tidsskrift for samfunnsforskning . Vol. 62.
Røsvik, Kjersti; Vike, Halvard; Haldar, Marit
(2021).
Barnevernet – velferdsstatens romantiske effektiviseringsprosjekt.
Barn – forskning om barn og barndom i Norden
.
Vol. 39.
https://www.ntnu.no/ojs/index.php/BARN/issue/view/...
Rasmussen, Erik Børve; Askheim, Clemet; Oppedal, Bjarne; Haldar, Marit (2021). Varm teknologi mot ensomhet blant eldre? En skriptanalyse av kommunikasjonsløsningen KOMP. Tidsskrift for samfunnsforskning .
Høydal, Øyunn Syrstad; Haldar, Marit (2021). A tale of the digital future: Analyzing the digitalization of the Norwegian education system. Critical Policy Studies .
Larsson, Karl Kristian; Haldar, Marit (2021). Can Computers Automate Welfare? Norwegian Efforts to Make Welfare Policy More Effective. Journal of Extreme Anthropology . Vol. 5.
Köhler-Olsen, Julia; Rasmussen, Erik Børve; Johannessen, Lars E. F.; Haldar, Marit (2021). Deltakelse og verdighet - et kritisk-konstruktivt perspektiv på medborgerskap og personvern i nærværsteknologiens tid. Nytt Norsk Tidsskrift . Vol. 38.