English version

Forskningsnyheter

Nullstill
Vis filter Skjul filter

Viser: 12 av 172 artikler

En lærer underviser to elever på et bilverksted
Lærer: – Vi følte stolthet

Når lærerne får utvikle seg med utgangspunkt i egen arbeidshverdag, skaper det engasjement.

Bilete tatt bakfra i eit klasserom. Ein kvinneleg lærar står og viser noko på tavla mens elevane følgjer med.
– Lektorane har mista status i samfunnet

I dei aller fleste samfunn er skule og lærarar sentrale, men noko har skjedd med statusen til lektorane.

Ungdommer står i et klasserom og holder en presentasjon mens lærer og elever ser på
Ungdommer er ofte mer politisk engasjerte enn de tror

Elever kan bli bevisste på sin egen politiske identitet når vi diskuterer saker de er opptatt av i klasserommet, mener forsker.

Rød vekkerklokke med et menneske som noterer i en skrivebok i bakgrunnen.
Gir lærernes arbeidstidsavtale positiv fleksibilitet eller bare uklare rammer?

Lærernes arbeidstidsavtale skal opp til forhandling, men en ny rapport viser at god kommunikasjon og tillit mellom ledere og lærere er vel så viktig for læreres trivsel som formelle avtaler.

Far snakker med tenåringsbarnet sitt ved en laptop
Foreldre snakker ulikt med barna sine om penger. Det opprettholder klasseskiller

Ny studie viser at foreldre i middelklassen og overklassen gir barna helt ulike holdninger til penger, og at dette kan bidra til å forsterke den sosiale ulikheten i Norge.

To helsearbeidere sitter på en benk og diskuterer, de ene holder et nettbrett
– Yrkesfaglærere trenger en kompleks digital kompetanse

Kan systemene støtte opp under yrkesdidaktisk undervisning? Bidrar de til å oppfylle digitale kompetansekrav i yrket? Og hvordan kan systemene støtte læring på tvers av skole og arbeidsliv? Alt dette må yrkesfaglærere vurdere, viser doktorgradsavhandling.

Det ødelagte Islamske universitetet i Gaza.
Utdanning som motstandskamp i Gaza

Midt i den forferdelege krigen i Gaza har unge palestinarar risikert livet for å logge seg på nett og skaffe seg ei utdanning. For mange gir krigen i seg sjølv motivasjon til å lære.

To kvinnelige studenter sitter ved et bord og jobber på hver sin datamaskin
– Vi må snakke om hvordan vi vurderer lærerstudentene

Vi diskuterer ofte hvordan vurdering bør foregå. Men tenker vi over hva som er hensikten med å vurdere, spør OsloMet-forsker.

To gutter som gamer
Gaming på fritidsklubben handler om mye mer enn underholdning og tidsfordriv

Digitalisering kan gjøre fritidsklubber til mer inkluderende møteplasser for ungdom. Men det skaper nye behov og økt ansvar for de ansatte, viser forskning fra OsloMet.

Bilde fra undervisning i klasserommet med grunnskoleelever
Mange barn med ADHD trives ikke på skolen

En ny studie fra OsloMet viser at bare rundt halvparten av barn med ADHD trives på skolen. Trivselen er lavest hos de som får undervisning utenfor klassen store deler av dagen.

Nærbilde av et lite barn med smekke som spiser med skje.
Hvordan gjøre barnehagematen bra?

OsloMet-forsker Kristin Fjæra har undersøkt hva som skaper gode og sunne barnehagemåltider. Hun er overrasket over at det noe helt annet enn matbudsjettet som har størst betydning.

Fire ungdommer går ned en vei. Vi ser dem bakfra.
De fleste barn og unge har det bra – men mange opplever også utfordringer

Ungdata 2025: – Funnene reflekterer nok at mange unge kan ha det både bra og vanskelig på én gang, sier forsker Anders Bakken.