English version
Josefine Jahreie

Josefine Jahreie

Kort om

Jeg er utdannet sosiolog med en doktorgrad i profesjonsstudier fra Senter for profesjonsforskning ved OsloMet. I avhandlingen utforsket jeg hvordan
barnehagelærere forholder seg til ulike dominerende forståelser av hva det vil si å være
«skoleklar» og hvordan dette former deres interaksjoner med barn, foreldre og andre aktører
innenfor utdanningsfeltet. Jeg er spesielt interessert i utdanningssosiologiske perspektiver på reproduksjon av sosial ulikhet, barnehagelæreres rolle som profesjonsutøver og relasjonen mellom utdanningspolicy og praksis.

Fagområder

Vitenskapsdisipliner

Sosiologi

Publikasjoner og forskningsresultater

Vitenskapelige publikasjoner

Jahreie, Josefine ; Nilsen, Ann Christin Eklund (2023). Ideologiske koder som redskap for å utforske standardiserte forståelser av familier og barn. Magnussen, May-Linda; Nilsen, Ann Christin Eklund (Red.). Erfaringer med institusjonell etnografi. s. 187-203. Cappelen Damm Akademisk.
https://doi.org/10.23865/noasp.195.ch9

Jahreie, Josefine (2023). Early childhood education and care teachers’ perceptions of school readiness: A research review. Teaching and Teacher Education : An International Journal of Research and Studies. Vol. 135.
https://doi.org/10.1016/j.tate.2023.104353

Jahreie, Josefine (2022). Towards a renewed understanding of barriers to immigrant parents’ involvement in education. 15 s. Acta Sociologica.
https://doi.org/10.1177/00016993221110870

Jahreie, Josefine (2022). The standard school-ready child: the social organization of ‘school-readiness’. British Journal of Sociology of Education.
https://doi.org/10.1080/01425692.2022.2038542

Jahreie, Josefine (2021). The ambivalence of assessment — Language assessment of minority-language children in early childhood education and care. European Early Childhood Education Research Journal. Vol. 29.
https://doi.org/10.1080/1350293X.2021.1968459



Publikasjonslisten er hentet ut av Cristin. Listen kan være ufullstendig