English version
Hilde Wågsås Afdal

Hilde Wågsås Afdal

Forskningsprosjekter

Avsluttede forskningsprosjekter

Vitenskapelige publikasjoner

Maaranen, Katriina; Afdal, Hilde Wågsås (2024). Experienced autonomy in the curriculum and Didaktik traditions. Education Inquiry.
https://doi.org/10.1080/20004508.2024.2427444

Shavard, Galina; Afdal, Hilde Wågsås ; Mausethagen, Sølvi (2024). Redefining teacher quality in the context of increased accountability in Norway: Professional ethics as practiced. Knudsen, Lars Emmerik Damgaard; Wiberg, Merete; Petersen, Karen Bjerg; Haastrup, Lisbeth (Red.). Teacher Ethics and Teaching Quality in Scandinavian Schools: New Reflections, Future Challenges, and Global Impacts. s. 19-33. Routledge.

Afdal, Hilde Wågsås ; Lorentzen, Marte (2023). Bachelor- og masteroppgaver som uttrykk for forskningsbasering i lærerutdanningene. Mausethagen, Sølvi; Bøyum, Steinar; Caspersen, Joakim; Prøitz, Tine Sophie; Thue, Fredrik (Red.). En forskningsbasert skole? Forskningens plass i lærerutdanning og skole. s. 149-175. Universitetsforlaget.
https://doi.org/10.18261/9788215065540-23-08

Afdal, Hilde Wågsås ; Maaranen, Katriina (2023). Teachers’ professional space for decision-making when planning: The cases of Finland, Norway, and the United States. Research in Comparative and International Education. Vol. 18.
https://doi.org/10.1177/17454999231203116

Nagel, Ilka Marie Luise; Gudmundsdottir, Greta Björk; Afdal, Hilde Wågsås (2023). Teacher educators’ professional agency in facilitating professional digital competence. Teaching and Teacher Education : An International Journal of Research and Studies. Vol. 132.
https://doi.org/10.1016/j.tate.2023.104238

Afdal, Hilde Wågsås ; Spernes, Kari Iren; Hoff-Jenssen, Reidun (2022). Academic reading as a social practice in higher education. Higher Education.
https://doi.org/10.1007/s10734-022-00893-x

Prøitz, Tine Sophie; Rye, Ellen Margrethe; Borgen, Jorunn Spord; Barstad, Kristin; Afdal, Hilde Wågsås ; Mausethagen, Sølvi ; Aasen, Petter (2022). Utbildning, lärande, forskning Slutrapport från en utvärderingsstudie av ULF-försöksverksamhet. Skriftserien fra Universitetet i Sørøst-Norge. Vol. 87.

Spernes, Kari Iren; Afdal, Hilde Wågsås (2021). Scientific methods assignments as a basis for developing a profession-oriented inquiry-based learning approach in teacher education. European Journal of Teacher Education.
https://doi.org/10.1080/02619768.2021.1928628

Hoff-Jenssen, Reidun; Bjerke, Mari Emma Odberg; Afdal, Hilde Wågsås (2020). Begynneropplæring – et kjent, men uklart begrep: En analyse av læreres perspektiver. Nordisk tidsskrift for pedagogikk og kritikk. Vol. 6.
https://doi.org/10.23865/ntpk.v6.2030

Maaranen, Katriina; Afdal, Hilde Wågsås (2020). Exploring Teachers’ Professional Space Using the Cases of Finland, Norway and the US. Scandinavian Journal of Educational Research.
https://doi.org/10.1080/00313831.2020.1851760





Publikasjonslisten er hentet ut av Nasjonalt vitenarkiv (NVA). Listen kan være ufullstendig.

Forskningsrapporter

Lorentzen, Marte ; Afdal, Hilde Wågsås ; Risan, Maiken ; Holmeide, Hanna (2022). Bachelor- og masteroppgaven i lærerutdanningene. En kartlegging. 155 s. Utdanningsdirektoratet.

Prøitz, Tine Sophie; Rye, Ellen Margrethe; Afdal, Hilde Wågsås ; Borgen, Jorunn Spord; Barstad, Kristin; Mausethagen, Sølvi ; Aasen, Petter (2021). Utbildning, lärande, forskning En evalueringsstudie – delrapport 3. ISBN: 9788278604663. 130 s. Universitetet i Sørøst-Norge.

Afdal, Hilde Wågsås ; Bjordal, Fred Rune; Hoff-Jenssen, Reidun (2020). Femårig grunnskolelærerutdanning på masternivå – ny og utfordrende : Et følgeforskningsprosjekt ved Høgskolen i Østfold : Delrapport 2. ISBN: 9788278604502. 87 s. Skriftserien fra Universitetet i Sørøst-Norge Horten.

Prøitz, Tine Sophie; Rye, Ellen Margrethe; Barstad, Kristin; Afdal, Hilde Wågsås ; Risan, Maiken ; Aasen, Petter (2020). Utbildning, lärande, forskning En evalueringsstudie – delrapport 2. ISBN: 9788278604229. 100 s. Universitetet i Sørøst-Norge.

Myklebust, Runa Brandal; Afdal, Hilde Wågsås ; Mausethagen, Sølvi ; Risan, Maiken ; Tangen, Truls Nilsen; Wernø, Ida Lyngstad (2019). Rekruttering av menn til grunnskolelærerutdanning for trinn 1-7. ISBN: 9788283641967. 137 s. OsloMet - storbyuniversitetet.
https://skriftserien.hioa.no/index.php/skriftserie

Afdal, Hilde Wågsås ; Bjordal, Fred Rune (2019). 5-årig grunnskolelærerutdanning på masternivå - ny og utfordrende. Et følgeforskningsprosjekt ved Høgskolen i Østfold. Delrapport 1. ISBN: 9788278603949. 89 s. Skriftserien fra Universitetet i Sørøst-Norge.

Afdal, Hilde Wågsås ; Schjetne, Espen; Anker, Trine; Afdal, Geir; Johannesen, Nina (2015). Etikk i profesjonell praksis : et forskningsprosjekt knyttet til Utdanningsforbundets implementering av Lærerprofesjonens etiske plattform. ISBN: 9788278254424. Høgskolen i Østfold.
http://www.utdanningsforbundet.no/upload/Etipp_slu

Afdal, Hilde Wågsås (2012). Constructing knowledge for the teaching profession. A comparative analysis of policy making, curricula content, and novice teachers’ knowledge relations in the cases of Finland and Norway. 250 s. Faculty of Educational Science, University of Oslo.



Publikasjonslisten er hentet ut av Nasjonalt vitenarkiv (NVA). Listen kan være ufullstendig.

Formidling

Halverson, Sandra Louise; Afdal, Hilde Wågsås ; Siddiq, Fazilat; Velden, Maja Van Der (2024). Argumenter mot akademisk boikott — kjente grep med lite hold. Khrono.

Afdal, Hilde Wågsås ; Lorentzen, Marte ; Mausethagen, Sølvi ; Hermansen, Hege (2024). Research on ‘research use’ in education: a systematic scoping review. AERA annual meeting 2024. Americal Educational Research Association.

Velden, Maja van der; Halverson, Sandra Louise; Rommetveit, Kjetil; Skjeggedal, Terje; Myong, Lene; Walton, Stephen John; Solberg, Mariann; Edeholt, Håkan; Nordkvelle, Yngve Troye; Rustad, Hilde; Engelsrud, Gunn Helene; Afdal, Hilde Wågsås (2023). Derfor trenger vi en akademisk boikott av Israel. Klassekampen.

Brynildsen, Stine; Staal, Sigrun; Afdal, Hilde Wågsås (2023). S3-E2: Vurderingspraksiser og lærelyst i Fredrikstadskolen.
https://on.soundcloud.com/hhanj

Lorentzen, Marte ; Afdal, Hilde Wågsås (2023). Final Thesis in Teacher Education. EARLI 2023.

Staal, Sigrun; Afdal, Hilde Wågsås ; Brynildsen, Stine (2023). Designing collaborative partnerships in research– the case of assessment practices. ATTE.

Nagel, Ilka; Afdal, Hilde Wågsås ; Gudmundsdottir, Greta Björk (2022). Teacher educators’ professional agency in facilitating digital competence. NERA 2022. The Nordic Educational Research Association.

Afdal, Hilde Wågsås ; Spernes, Kari Iren; Hoff-Jenssen, Reidun (2022). Akademisk lesing som sosial praksis. Forskning på egen undervisning og pedagogisk praksis. Høgskolen i Østfold.

Afdal, Hilde Wågsås ; Maaranen, Katriina (2022). Teachers’ planning – dilemmas within and between the cases of Finland, Norway and the US. Nordic Educational Research Association (NERA 2022). Nordic Educational Research Association (NERA).

Afdal, Hilde Wågsås ; Lorentzen, Marte (2022). BA and MA thesis in Techer Education: Organizational arrangements and forms of knowledge. European Conference on Educational Research (ECER). European Educational Research Association (EERA).





Publikasjonslisten er hentet ut av Nasjonalt vitenarkiv (NVA). Listen kan være ufullstendig.