Fagområder
Vitenskapsdisipliner
Andre helsefag Andre pedagogiske fag Sosialantropologi
Emner
Velferdsstat Kulturanalyse Profesjon Transkulturell psykiatri Sykepleierutdanning Kjønn og profesjon Idrettsvitenskap Arbeidsinkludering Kvalitative metodologi Sykepleieutdanning Etnistitet Mangfoldskompetanse
Regioner
Land
Forskningsgrupper
Forskningsprosjekter
-
Utsatte unge, utenforskap og inkludering – en kunnskapssammenstilling
Som et ledd i arbeidet med styrket innsats på det sosialpolitiske området ønsker Arbeids- og inkluderingsdepartementet, i samarbeid med Nordisk Ministerråd, å få utarbeidet en kunnskapssammenstilling og overordnet oppsummering av relevant norsk og nordisk forskningslitteratur om utsatte unge, utenforskap og inkludering.
Publikasjoner og forskningsresultater
Vitenskapelige publikasjoner
Gjersøe, Heidi Moen; Jones, Katy; Leseth, Anne; Scullion, Lisa; Martin, Philip
(2023).
Refraining from rights and giving in to personalised control: young unemployed peoples’ experiences and perceptions of public and third sector support in the UK and Norway.
European Journal of Social Work
.
https://hdl.handle.net/11250/3069752
Gjersøe, Heidi Moen; Leseth, Anne
(2022).
Rettigheter, behov og plikter i aktivitetspolitikken: Forståelser av aktivitetsplikt for unge sosialhjelpsmottakere.
Kritisk juss
.
Vol. 48.
https://hdl.handle.net/11250/3012063
Gjersøe, Heidi Moen; Leseth, Anne
(2021).
Time to work – opposing political rationality with young peoples’ experiences of working in a mandatory activation context in Norway.
Journal of Applied Youth Studies (JAYS)
.
Vol. 4.
https://hdl.handle.net/11250/2987404
Leseth, Anne; Vilhena, Susana; Gjersøe, Heidi Moen
(2020).
Aktivitetspliktens innside og utside – Unge mottakere av sosialhjelp og deres erfaringer med aktivitetsplikt.
Tidsskrift for velferdsforskning
.
Vol. 23.
https://hdl.handle.net/11250/2660110
Gjersøe, Heidi Moen; Leseth, Anne; Vilhena, Susana (2019). Frontline implementation of welfare conditionality in Norway: A maternalistic practice. Social Policy & Administration . Vol. 54.
Zlatanovic, Tatjana; Mausethagen, Sølvi; Leseth, Anne; Hougaard, Peter Forde (2018). The role of nurse teachers’ academic competencies; A research review. Nordisk sygeplejeforskning . Vol. 8.
Leseth, Anne; Tellmann, Silje Maria (2018). Hvordan lese kvalitativ forskning? (2.utgave). ISBN: 9788202576974. 165 s. Cappelen Damm AS.
Leseth, Anne; Engelsrud, Gunn
(2017).
Situating cultural diversity in movement. A case study on physical education teacher education in Norway.
Sport, Education and Society
.
Vol. 24.
http://hdl.handle.net/11250/2602828
Leseth, Anne
(2015).
What is culturally informed psychiatry?.
Psychiatric bulletin of the Royal College of Psychiatrists
.
Vol. 39.
http://hdl.handle.net/10642/3210
Leseth, Anne (2015). Etnisitet. Standal, Øyvind Førland; Rugseth, Gro (Red.). Inkluderende kroppsøving. Kapittel 4. s. 58-78. Cappelen Damm Akademisk.