Kort om
Min reise som forsker og utdanner av lærere begynte for mange år siden. Som nyansatt lærer i en barneskole i Danmark ble jeg overrasket over hvor kompleks, utfordrende og givende lærerprofesjonen kan være.
I dag forsker jeg på og underviser i lærerens rolle i skolen og samfunnet. De siste årene har jeg fokusert på forskningsområder som språk i utdanning, lærerprofesjonalitet, identitet og aktivisme, samt komparative studier. Jeg benytter forskningsmetoder som etnografi, casestudier, aksjonsforskning og samarbeidsbaserte tilnærminger.
Jeg er interessert i å veilede ph.d.-stipendiater som arbeider med emner relatert til mine forskningsområder. Som veileder legger jeg vekt på dialog og transparent kommunikasjon. Det er viktig for meg å støtte stipendiatene i å forfølge sine forskningsinteresser og utvikle sin kompetanse som forskere og akademikere.
For mer innsikt i arbeidet mitt, se min profil på ORCID: https://orcid.org/0000-0001-5418-8158
Fagområder
Vitenskapsdisipliner
Emner
Diskursanalyse Komparative studier Profesjonell identitet Lærerprofesjonalitet Profesjonelt utviklingsarbeid Lingvistisk etnografi Flerspråklig literacy Flerspråklighet i skolen Klasseromsinteraksjon
Forskningsgrupper
Publikasjoner og forskningsresultater
Vitenskapelige publikasjoner
Lundqvist, Ulla
; Erduyan, Işıl
(2024).
Syncretic literacy practices among Arab heritage students in Denmark .
Language and Education.
https://doi.org/10.1080/09500782.2024.2308813
Lundqvist, Ulla
; Rinne, Ilona; Yildirim, Ali
(2024).
From parent-teacher relations to professional identity in Danish and Swedish schools.
Teachers and Teaching: theory and practice.
https://doi.org/10.1080/13540602.2024.2312511
Lundqvist, Ulla
; Kolstrup, Kirsten
(2023).
Lost in translanguaging? Er 'stance' den oversete dimension i den danske 'oversættelse' af translanguaging-begrebet til sprogpædagogisk praksis i folkeskolen?.
Sprogforum.
Vol. 77.
https://doi.org/10.7146/spr.v29i77.142108
Thingstrup, Signe Hvid; Harju, Anne;
Lundqvist, Ulla
; Prins, Karen Mathilde; Åkerblom, Annika
(2023).
Globalisation in and of Nordic Early Childhood Education: Tensions between the local and the global.
Global Studies of Childhood.
Vol. 13.
https://doi.org/10.1177/20436106231186307
Lundberg, Osa;
Lundqvist, Ulla
; Åkerblom, Annika; Risenfors, Signild
(2023).
'Can you teach me a little Urdu?' Educators navigating linguistic diversity in pedagogic practice in Swedish preschools.
Global Studies of Childhood.
Vol. 13.
https://doi.org/10.1177/20436106231176964
Rinne, Ilona;
Lundqvist, Ulla
; Johannsen, Bjørn Friis; Yildirim, Ali
(2023).
“When you get out there, you don't have a toolbox”. A comparative study of student teacher's identity development in Swedish and Danish teacher education.
Teaching and Teacher Education : An International Journal of Research and Studies.
Vol. 122.
https://doi.org/10.1016/j.tate.2022.103958
Lundqvist, Ulla
(2022).
At blive en dygtig elev: Social identitet i skolens klassefællesskaber.
Cepra-striben - tidsskrift for Evaluering i Praksis.
Vol. 30.
https://doi.org/10.17896/UCN.cepra.n30.469
Lundqvist, Ulla
(2019).
Smart, smarter, smartest: Competition and linked identities in a Danish school.
Anthropology & Education Quarterly.
Vol. 50.
https://doi.org/10.1111/aeq.12289
Lundqvist, Ulla
(2019).
The burden of smartness: Teacher's pet and classmates' teasing in a Danish classroom.
8 s.
Linguistics and Education.
Vol. 52.
https://doi.org/10.1016/j.linged.2019.05.005
Lundqvist, Ulla
(2016).
Becoming a “smart student”: The emergence and unexpected implications of one child's social identification.
Madsen, Lian Malai; Karrebæk, Martha Sif; Møller, Janus Spindler (Red.).
Everyday languaging: collaborative research on the language use of children and youth. s. 121-144.
Mouton de Gruyter.
https://doi.org/10.1515/9781614514800-006