Kort om
Jeg har en ph.d. fra Københavns Universitet (Danmark). Jeg har tidligere jobbet som lektor ved Gøteborgs Universitet (Sverige) og Københavns Profesjonshøgskole (Danmark). Jeg har vært aktiv med grund-, etter- og videreutdannelse av lærere i mange år og er konvener for nettverket Teaching and Teacher Education i Nordisk Forening for Pedagogisk Forskning (NERA).
Jeg er særlig interessert i identitet i utdanning. Forskningen min har undersøkt sosiale, pedagogiske og samfunnsmessige aspekter av identitet i utdanning, mer spesifikt 1) sammenhenge mellom elevers sosiale identiteter, deltakelse og læring på skolen, 2) språk- og skriftspråkspedagogikk i sosialt, språklig og kulturelt mangfoldige klasserom og 3) lærerprofesjonalitet, inklusiv profesjonell læreridentitet på tvers av nordiske land.
Gjennom mine publikasjoner forsøker jeg generelt å bidra til å forme en kunnskapsbase for å informere diskusjonen om hvorfor og hvordan utdanning bør ha som mål å skape like muligheter for deltakelse (som en rettighet og en plikt) for alle elever på skolen og studenter i lærerutdanningen.
ORCID 0000-0001-5418-8158
Forskningsgrupper
Publikasjoner og forskningsresultater
Vitenskapelige publikasjoner
Lundqvist, Ulla ; Kolstrup, Kirsten (2023). Lost in translanguaging? Er 'stance' den oversete dimension i den danske 'oversættelse' af translanguaging-begrebet til sprogpædagogisk praksis i folkeskolen?. Sprogforum.
Lundberg, Osa;
Lundqvist, Ulla
; Åkerblom, Annika; Risenfors, Signild
(2023).
'Can you teach me a little Urdu?' Educators navigating linguistic diversity in pedagogic practice in Swedish preschools.
Global Studies of Childhood.
Vol. 13.
https://doi.org/10.1177/20436106231176964
Rinne, Ilona;
Lundqvist, Ulla
; Johannsen, Bjørn Friis; Yildirim, Ali
(2023).
“When you get out there, you don't have a toolbox”. A comparative study of student teacher's identity development in Swedish and Danish teacher education.
Teaching and Teacher Education : An International Journal of Research and Studies.
Vol. 122.
https://doi.org/10.1016/j.tate.2022.103958
Lundqvist, Ulla
(2022).
At blive en dygtig elev: Social identitet i skolens klassefællesskaber.
Cepra-striben - tidsskrift for Evaluering i Praksis.
Vol. 30.
https://doi.org/10.17896/UCN.cepra.n30.469
Lundqvist, Ulla
(2019).
Smart, smarter, smartest: Competition and linked identities in a Danish school.
Anthropology & Education Quarterly.
Vol. 50.
https://doi.org/10.1111/aeq.12289
Lundqvist, Ulla
(2019).
The burden of smartness: Teacher's pet and classmates' teasing in a Danish classroom.
8 s.
Linguistics and Education.
Vol. 52.
https://doi.org/10.1016/j.linged.2019.05.005
Lundqvist, Ulla
(2017).
Becoming a “smart student”: The emergence and unexpected implications of one child's social identification.
Madsen, Lian Malai; Karrebæk, Martha Sif; Møller, Janus Spindler (Red.).
Everyday languaging: collaborative research on the language use of children and youth. s. 121-144.
Mouton de Gruyter.
https://doi.org/https://doi.org/10.1515/9781614514
Karrebæk, Martha Sif; Ag, Astrid; Dreier, Birte; Ghandchi, Narges; Hyttel-Sørensen, Liva; Lundqvist, Ulla ; Madsen, Lian Malai; Møller, Janus Spindler; Nørreby, Thomas; Stæhr, Andreas (2015). Hverdagssprogning og sprogideologier: Om betydningen af minoritetssprog hos skolebørn i København. Gregersen, Frans; Kristiansen, Tore (Red.). s. 127-150. Sprogforandringscentret, Københavns Universitet.
Lundqvist, Ulla (2015). Etnografi och skriftspråkstillägnande: Undersökande skriftspråkspraktiker i den första skriv- och läsundervisningen. Laursen, Helle Pia (Red.). s. 285-303. Studentlitteratur.
Lundqvist, Ulla (2015). Processbeskrivning och nominalisering: Läsande och skrivande i NO på lågstadiet. Laursen, Helle Pia (Red.). s. 221-236. Studentlitteratur.