English version

Vekker klasserommet til live med VR

Gutt i ungdomsskoleealder sitter i et klasserom med andre elever i bakgrunnen. Han har på seg VR-briller og strekker hendene frem.

Kort oppsummert

  • Deniz Atal Demirbacak forskar på korleis VR kan gjere undervisning om klimaendringar meir engasjerande og forståeleg for ungdomsskuleelevar, med vekt på følelsesmessig tilknyting og årsak–verknad.
  • Ho skal designe VR-opplevingar der elevane kan observere og påverke scenario, og sjå korleis eigne handlingar kan gi positive eller negative konsekvensar.
  • Prosjektet skal intervjue lærarar og elevar, samt benytte seg av VR-ekspertar, og nyttar eit nettbasert VR-designmiljø slik at lærarar utan programmeringskunnskap kan skape og tilpasse scenario i tråd med læreplanen.
  • Målet er varige, tilpassbare læringsressursar som får elevane til å spørje kvifor klimaendringar skjer, reflektere over eiga rolle og bli motiverte til å handle.

Delar av denne teksten er laga ved hjelp av SIKT-KI. Teksten er kvalitetssikra av OsloMet. 

Om forskningsprosjektet

  • Prosjektet heiter “The Virtual Immersion for Student Awareness of Climate Change” (VISTA).
  • Prosjektet er eit designbasert forskingsinitiativ retta mot ungdomsskuleelevar sin bevisstheit rundt klimaendringar og dei globale konsekvensane.
  • Målet er å designe og implementere VR-baserte undervisningsmetodar for å auke elevane sin bevisstheit rundt klima.
  • Prosjektet skal også evaluere innflytelsen til VR-baserte metodar i ungdomsskulen og utnytte VR sitt potensiale for å gi elevane realistiske og effektive miljøopplevingar.
     

– Eg vil at elevane skal forstå klimaendringane på ein djupare, meir konkret måte, som vekkjer meir følelsar, seier Demirbacak.

I september kom Deniz Atal Demirbacak frå Ankara University i Tyrkia til Norge gjennom Marie Skłodowska-Curie Actions Postdoctoral Fellowship-initiativet (ansatt.oslomet.no). Etter to månader med å handtere det praktiske ved å flytte til eit heilt nytt land, saman med mann og barn, er ho klar for å dykke ned i forskinga.

Dei neste to åra skal ho forske på korleis bruk av VR i undervisning kan auke elevar på ungdomsskulen sin evne til å forstå klimaendringane og inspirere dei til å iverksette tiltak.

Designar opplevingar for å vekke følelsar

For å få til det skal ho designe VR-opplevingar som får brukaren, i dette tilfellet eleven, til å både sjå, høyre, og av og til påverke, i miljø som er berørt av klimaendringane. Det skal også vere mogleg å vise eleven korleis deira eigne handlingar kan påverke, på godt og vondt.

– VR er eit kraftfullt verktøy, fordi det tek med eleven direkte inn i situasjonen. Opplevinga fangar merksemda deira, reduserer distraksjonar og hjelper dei å skape følelsesmessige band til innhaldet. Her kan dei observere årsak og verknad på ein måte som lærebøker og videoar ikkje klarar, seier ho.

Portrettbilde av forskar Deniz Atal Demirbacak

Deniz Atal Demirbacak si forsking skal inspirere ungdomsskuleelevar til handling. Foto: Sonja Balci

 – Må virke i eit ekte klasserom

For å få eit verktøy som er nyttig i undervisning, skal ho intervjue lærarar og elevar, i tillegg til ekspertar på VR. For Deniz er det viktig at eit slikt verktøy er pedagogisk relevant, meiningsfullt og i tråd med læreplanen, i tillegg til at det faktisk er nyttig i eit klasserom.

– Målet er at scenarioa vi brukar i verktøyet er tilpasningsdyktige scenario som er mogleg å bruke og endre lenge etter at prosjektet er ferdig. Eg ønskjer også at lærarane skal lære verktøyet, slik at dei sjølve kan bygge scenario som er relevante i framtida, seier ho.

Kva er VR?

  • VR står for «Virtual reality» – virtuell verklegheit – og er ein illusjon som gir brukaren ei oppleving av å vere ein anna stad.
  • For å bruke VR må ein bruke spesielle briller med innebygd dataskjerm som omsluttar heile synsfeltet.
  • Målet er at brukaren blir mindre bevisst på den eigentlege verklegheita og meir bevisst på den virtuelle verklegheita.
  • I virtuell verklegheit kan ein samhandle med omgivelsane, og den virtuelle verda blir påverka av brukaren sine handlingar.

Kjelde: snl.no
 

– Eg vil at elevane skal spørje: Kvifor skjer dette?

Forskaren sitt store mål er ikkje berre å hjelpe elevar med å forstå klimaendringane, men å få ei følelsesmessig tilknyting som gjer at dei reflekterer over sine eigne liv, forstår relevansen og ønskjer å finne løysingar på problema. 

– Eg vil at dei skal endre tankegangen frå at «klimaet endrar seg» til å tenkje på kvifor det skjer, korleis det påverkar dei og korleis dei sjølve kan gjere noko for å stoppe den negative utviklinga, seier ho.

Men korleis skal det gjerast? Har dagens lærarar høg nok digital kompetanse til å handtere slike verktøy på eiga hand?

Ikkje eit problem, seier Demirbacak.

– Ein av dei sterke aspekta til dette prosjektet er at vi skal benytte oss av eit nettbasert VR-designmiljø. Eg skal skape eit miljø basert på lærarane og elevane sine reelle problem og behov. Eg vil også få kontinuerlege tilbakemeldingar frå VR-ekspertar og kjem til å bruke tid på CICERO, senter for klimaforskning, for å få hjelp til å utvikle ulike scenario, seier ho.

Det betyr at lærarar som skal bruke verktøyet ikkje treng å kunne programmering for å skape eller endre materiale. Lærarane kan, med litt opplæring, sjølve utforske, endre eller bygge læringaktivitetar direkte i brukarvennlege grensesnitt, utan tekniske barrierar.

– Eg føler eit sterkt ansvar i rolla mi som forskar, og vil fullføre dette arbeidet som eit positivt bidrag til både utdanning og klimabevisstheit, avsluttar ho.

Referansar

Horizon Europe – CORDIS: Virtual Immersion for Student Awareness of Climate Change (cordis.europa.eu).

Relaterte saker

Tavle med noen som holder på å skrive noter med kritt.
Slik kan lærere gjøre undervisningen spennende

De beste tipsene for å vekke engasjement hos elevene.

Ungdommer står i et klasserom og holder en presentasjon mens lærer og elever ser på
Ungdommer er ofte mer politisk engasjerte enn de tror

Elever kan bli bevisste på sin egen politiske identitet når vi diskuterer saker de er opptatt av i klasserommet, mener forsker.

Bilete tatt bakfra i eit klasserom. Ein kvinneleg lærar står og viser noko på tavla mens elevane følgjer med.
– Lektorane har mista status i samfunnet

I dei aller fleste samfunn er skule og lærarar sentrale, men noko har skjedd med statusen til lektorane.

En lærer underviser to elever på et bilverksted
Lærer: – Vi følte stolthet

Når lærerne får utvikle seg med utgangspunkt i egen arbeidshverdag, skaper det engasjement.