Forskningsnyheter

Nullstill
Vis filter Skjul filter

Viser: 12 av 132 artikler

En mann sitter på bakken i en gågate. Foran seg har han et pappkrus og et pappskilt der det står "Heisann, kan du avse noen kroner".
Nesten ni av ti rusavhengige har ikke jobb. Hva kan vi gjøre for å få flere i arbeid?

Manglende kunnskap kan føre til at de ikke får den hjelpen de trenger, mener forskere.

Ung pike som blåser såpebobler
Barnevernet er blitt mindre firkantet

Barnevernet er mindre kategoriske i volds- og overgrepssaker, og det er det gode grunner til, viser ny studie.

Jordmorstudent Mona Thysnes Roset i praksis på Ahus.
Stor jordmormangel på sykehusene

De fleste føde- og barselavdelingene har stor mangel på jordmødre. Professor Lena Henriksen har forslag til hvordan vi kan rekruttere flere jordmødre til sykehusene.

En mann med skjegg og svart lue sitter på en parkbenk med en rød sovepose rundt seg og får en kaffekopp av en dame i blå kåpe med svart veske over armen.
Hvorfor har det blitt færre og færre bostedsløse i Norge?

Antall bostedsløse har gått nedover siden 2012. Hvorfor er det slik? Og vil vi se en økning i år?

Radiograf eller radiolog ser på røntgenbilder.
KI på norske sykehus: – Det kommer til å bli annerledes enn vi tror

Men forsker mener vi er nødt til å ta i bruk kunstig intelligens for å finne ut av hva gevinstene kan være.

Tre kvinner prater og drikker rødvin.
Livsstil kan påvirke når kvinner kommer i overgangsalderen

I en ny studie har forskere undersøkt om alkohol har noe å si.

Eva Hilland løper i parken i treningsklær.
Fysisk aktivitet styrker hjernen

Førsteamanuensis Eva Hilland forsker på psykiske lidelser. Her forteller hun om hva fysisk aktivitet og trening har å si for hjernen og psykisk helse.

Svømming i basseng fotografert under vann
Like bra med intervalltrening i vann som på land

Begge alternativene ser ut til å gi like god treningseffekt, ifølge en ny studie.

Kvinne med barn på fanget. De leser og koser seg.
Ny forskning om sosialhjelp: Dette hadde stor betydning for mottakerne

Sosialhjelpen strekker ikke alltid til. Men et prøveprosjekt der man endret litt på sosialhjelpen, viste seg å være veldig positivt for mottakerne, ifølge fersk forskning fra OsloMet.

Viser beina og den hvite stokken til en blind person som går på et grått, hellelagt fortau. Ved siden av han går det en person i følge med han.
Slik kan synshemmede få hjelp av kunstig intelligens

Navigasjonsverktøy for synshemmede er ofte upraktiske, ikke-bærbare og krever mye opplæringstid. Raske fremskritt innen kunstig intelligens og stadig mer datakraft i smarttelefoner gir derimot nye muligheter.

Eldre kvinne sitter i en lenestol alene foran et vindu.
Kan være stor forskjell på helsehjelpen eldre får, viser fersk forskning

Hvor du bor og hva slags utdanning, helsekompetanse og nettverk du har, kan påvirke hvor god eldreomsorg du får.

En samtale mellom mor, far og et tenåringsbarn i samtale med en ansatt fra familievernet.
Skal også barn og unge få hjelp på familievernkontoret?

Det er både fordeler og ulemper ved det, ifølge en fersk rapport fra Velferdsforskningsinstituttet NOVA. Samtidig peker forskerne på spesielt én ting som må på plass først.