Kunstnerisk utviklingsarbeid og forskning ved OsloMet

Arbeid i steingods og porselen.

Kunstnerisk utviklingsarbeid og forskning (KUF) kjennetegnes ved at kunnskap utvikles gjennom utøvende og estetisk skapende praksis. Den kunstneriske prosessen fungerer både som forskningsmetode og som forskningsobjekt, der det kunstneriske sluttproduktet inngår som en integrert del av forskningsresultatet.

I Universitetets- og høgskoleloven er kunstnerisk utviklingsarbeid som vitenskapelig disiplin likestilt med annen forskning.

For at et arbeid skal karakteriseres som kunstnerisk utviklingsarbeid og forskning må det innebære eksplisitt refleksjon og offentliggjøring. Arbeidet må dessuten bidra til faglig og kunnskapsmessig utvikling innen det aktuelle kunst- og forskningsfeltet.

Ved OsloMet omfatter KUF fagområder som design, kunst, håndverk, kunsthåndverk, produktdesign, mote, skjønnlitteratur, sakprosa, scenekunst, muntlig fortellerkunst, musikk og fotojournalistikk. I tillegg foregår det kunstnerisk utviklingsarbeid og forskning særlig innen lærerutdanningsfagene drama, forming, kunst og håndverk, musikk og i språkfag.

Kunstnerisk utviklingsarbeid og forskning undersøker ofte aktuelle samfunnsspørsmål gjennom kunstnerisk praksis og prosess, og er gjerne tverrfaglig i form og tilnærming. 

Ved OsloMet jobber vi ofte i samarbeidsprosjekter og arbeidsprosesser i krysningsfeltet mellom tradisjonell forskning, kunstbasert/performativ forskning og KUF.

Universitets- og høgskolerådet har utviklet en egen veileder for etikk i Kunstnerisk Utviklingsarbeid (uhr.no).

Toppbilde: “Well of time” av Kristin Andreassen, førsteamanuensis i keramikk og plastiske materialer. Arbeid i steingods og porselen. Antatt på “The Spirit of Ceramics”, Jingdezhen International Ceramic Arts Biennale, China 2021-22. Innkjøpt av Jingdezhen Ceramic University Museum. På vandreutstilling i Kina 2022 – 2024.

Tidsskrifter

OsloMet har flere tidsskrifter som representerer kunstnerisk utviklingsarbeid og forskning:

Aktuelt

Portrett av Henrik Holm.
Ny antologi utforskar rolla til estetiske fag i samfunn og skole

Korleis kan dei estetiske faga vere med på å utvikle evna elevane har til sjølvstendig og kritisk tenking?

Ben med sykkelsko og bunadsskjørt.
– Utgangspunktet for bunaden var ikke strenge regler

Feil farge på skjorta, solbriller og joggesko til bunaden. Hva så? – Utgangspunktet for bunaden var ganske fri fantasi, sier forsker.

Studentar som får undervisning på verksted
Praktisk-estetisk læring: opplevingar studentane kan ta med seg

Eit nytt samarbeid med Den kulturelle skolesekken (DKS) skal inspirere grunnskolelærarstudentane ved OsloMet til å ta i bruk nye læringsformer.

Musikere holder forestilling for barn i skolen.
Bør lærere og lærerstudenter samarbeide mer med kunstnere?

Bedre samarbeid mellom lærere og kunstnere kan gi større læringsutbytte i skolen. Slik kan lærerutdanningen bidra.

Nærbilete av dei fire redaktørane
Kunstnar, forskar og utdannar – nordisk tidsskrift gir artografen plass

Tilsette i akademia som jobbar kunstfagleg, med forsking og med utdanning får ein stemme gjennom dobbeltnummer av Nordic Journal of Art and Research.

De to studentene Annette og Emilie sitter foran en grønn busk og holder nabospillet
Hvordan få elevene til å konsentrere seg i en tid full av distraksjoner?

I kunst- og håndverksfaget kan faglig kompetente lærere, gode verksteder og grupper med færre elever ha god effekt. Det viste masteroppgaven til Eirin.

gruppebilde av medforfattere
Kunstfaga kan bidra til berekraftige samfunnsendringar

Eit 530 sider langt spesialnummer av Journal of Art and Research samlar bidragsytarar frå heile verda i ei utforsking av rolla til kunstfaga for å nå berekraftsmåla.

Student som jobber med keramikk på et verksted
Å skape krever mot

Motstand og hindringer må til for å få til noe kreativt, ifølge professor og kunstner Arild Berg ved OsloMet.

Student tegner med blyant på tegneverkstedet på OsloMet.
Du må lære å feile for å bli kreativ

Frykt for å mislykkes og for høye forventninger blokkerer det kreative arbeidet.