Få kunnskapen og erfaringen du trenger i en bransje i rask utvikling. Master i medieutvikling med fordypning i medier og kommunikasjon er både praksisnær og forskningsrettet.
Opptakskrav og poeng
For å søke på dette programmet må du ha
- bachelorgrad eller tilsvarende grad med minst 80 studiepoeng i journalistikk, fotojournalistikk eller medier og kommunikasjon
- minst 2,5 i karakterpoeng i gjennomsnitt på bachelorgraden din
Søkere rangeres kun etter karakterpoeng fra bachelorgraden.
Det kan være konkurranse om plassene. Ved forrige opptak var poenggrensen
- 3,9 for heltid
- 3,1 for deltid
Slik søker du
Du søker på Søknadsweb med studiekode 215 6253 for heltid og 215 6255 for deltid.
- 15. april: ordinær søknadsfrist
- 1. mars: tidlig opptak
Hva lærer du?
Fordi arbeidslivet i journalistikk, sakprosa og medie- og kommunikasjonsbransjene preges av stor grad av tverrfaglighet og stadig endringer i hvilke kompetanser og ferdigheter som etterspørres, er studiet sammensatt slik at du har stor frihet til å:
- velge emner på tvers av de tre studieretningene i journalistikk, medier og kommunikasjon og sakprosa
- velge emner ved andre masterprogram på høyere utdanningsinstitusjoner i Norge eller internasjonalt
Kunnskap og ferdigheter
Under studiet vil du få kunnskap om
- ulike teorier knyttet til utvikling av medie- og kommunikasjonsfeltet, for eksempel teorier om ulike mediesystemer og medieplattformer, medieledelse, strategisk kommunikasjon, mediedesign og – produksjon, brukermedvirkning, fortolkningsteorier eller teorier om teknologisk utvikling og innovasjon.
- prosesser som former utviklingen i medie- og kommunikasjonsbransjen og hvordan den påvirker samfunnet
- utvikling av spesifikke medie- og kommunikasjonsfaglige metoder, sjangre og/eller strategier
Etter studiet vil du kunne
- orientere deg selvstendig og kritisk innenfor medie- og kommunikasjonsfaglig faglitteratur og finne relevant materiale for et forskningsprosjekt
- utvikle medie- og kommunikasjonsprosjekter på praktisk og/eller akademisk avansert nivå og dermed veilede andre kolleger i feltet
- gjennomføre komparative studier av ulike medie- og kommunikasjonspraksiser, både før og nå
- identifisere både analytiske og praktiske behov for utvikling i medie- og kommunikasjonsbransjen
Studiets oppbygging
Heltid
1. studieår
Studieretning journalistikk
1. semester
2. semester
Studieretning medier og kommunikasjon
2. semester
Studieretning sakprosa
Valgemneportefølje (tilbudet varierer fra semester til semester)
1. semester
2. semester
Deltid
1. studieår
Studieretning journalistikk
2. semester
Studieretning medier og kommunikasjon
1. semester
2. semester
Studieretning sakprosa
1. semester
Valgemneportefølje (tilbudet varierer fra semester til semester)
1. semester
2. semester
2. studieår
Studieretning journalistikk
3. semester
Studieretning medier og kommunikasjon
3. semester
Studieretning sakprosa
3. semester
Hvordan foregår undervisningen?
Undervisningen består av
- forelesninger
- seminarer
- gruppearbeid
- arbeid med praktiske og teoretiske oppgaver og produksjoner
- presentasjoner
Tradisjonelle forelesninger suppleres av arbeids- og undervisningsformer der det legges opp til studentaktivitet med vekt på drøfting, samarbeid og medstudentrespons. Studiet krever stor grad av selvstudium og egeninnsats.
Individuell veiledning er den sentrale arbeidsformen for utvikling av masteroppgaven. Oppnådd læringsutbytte av individuell veiledning er å kunne gjennomføre et selvstendig, avgrenset forsknings- eller utviklingsprosjekt innen studieretningens fagområde i tråd med gjeldende forskningsetiske normer og å være i stand til å analysere faglige og forskningsetiske problemstillinger.
Du får mulighet til prosjektjobbing i samarbeid med aktører i arbeidslivet. Spesielt i de mediebedriftene som er representert i instituttets to bransjeråd, for journalistikk og medier og kommunikasjon.
Pensum er på norsk og engelsk. Omtrent halvparten av emnene undervises på engelsk.
Internasjonale perspektiver ivaretas også ved at flere av læringsutbyttebeskrivelsene på både program- og emnenivå er orientert mot internasjonale forhold, og ved at det tilbys en rekke emner på engelsk.
På disse emnene deltar både norske og utenlandske studenter, og studentene bruker erfaringer fra sine respektive hjemland i det pedagogiske opplegget.
Hva koster det?
Du betaler en semesteravgift hvert semester (student.oslomet.no).
Er du internasjonal student fra utenfor EU og EØS, må du betale studieavgift (student.oslomet.no). Det er mulig å søke om unntak for betaling av denne studieavgiften.
Hva kan du jobbe som?
Med mastergrad i medier og kommunikasjon kan du jobbe med medieproduksjoner som omfatter levende bilder, visuell kommunikasjon og webutvikling, film, streaming og sosiale medier.
Du kan jobbe
- med ledelse i PR- og informasjons- og kommunikasjonsbransjen
- med mediepolitikk og rammevilkår for medieutvikling
- i bedrifter og organisasjoner som driver med kommunikasjon, informasjon, reklame og formidling
Du vil ha god innsikt i ulike former for studier av mediebruk.
Du kan videre arbeide innen undervisning, administrasjon og kommunikasjon.
En master i medier og kommunikasjon kan dessuten gi grunnlag for forskning og videre studier på doktorgradsnivå.
Utveksling
Du kan reise på utveksling i et semester (inntil 30 studiepoeng). Utveksling er mulig primært i andre semester for heltidsstudenter, men det vil også være mulig i tredje semester.
Det er avgjørende av utvekslingsoppholdet ditt er relevant for masteroppgaven.
Videre studiemuligheter ved OsloMet
Studiested
Spørsmål om utdanningen?
Har du spørsmål om utdanningen, kontakt oss gjennom vårt kontaktskjema.