Drømmer om norsk barnehage i Tyrkia

Ömer foran et klatrenett på en utendørs lekeplass.

– Jeg vet ikke om det er mulig å få til, men jeg synes den nordiske barnehagemodellen der lek står i sentrum er så god at barn i andre land også bør få mulighet til å gå i en sånn barnehage, sier Ömer, som vokste opp i Tyrkia og flyttet til Norge i 2017.

Han forteller at det ikke er så mange barnehager i hans hjemland. De som finnes er ikke organisert som norske barnehager.

– I Tyrkia er det i hovedsak to typer barnehager. Det er de som er religiøse slik at barna kan lære om koranen og islam, og det er de der barna skal lære engelsk, forteller han.

Portrett av Ömer.

Ömer Akpinar hadde bare bodd i Norge i ett år da han begynte studiene for å bli barnehagelærer. Foto: Per Christian Lind

Fra biologi til barnehagelærer

32-åringen rakk å prøve mye forskjellig før han i 2018 startet på barnehagelærerutdanningen ved OsloMet.

– Jeg har en annen utdannelse fra før, fra Tyrkia. Det er en bachelor i molekylær biologi og genetikk. Dette er en utdannelse som kvalifiserer til en jobb som forsker på et laboratorium. Jeg hadde praksis i Tyskland og Østerrike, men opplevde at det var stor konkurranse både om jobbene og om penger til forskningen, sier Ömer.

Etter en stund som forsker fant han rett og slett ut at det ikke var dette han ønsket å jobbe med. Før han kom til Norge, jobbet han blant annet som oversetter fra tyrkisk til engelsk .

– Jeg begynte på norskkurs samtidig som jeg jobbet i barnehage. Jeg har alltid vært glad i barn, og er en ganske leken voksen. Jeg er ikke redd for å dumme meg ut.

– I begynnelsen var jeg litt usikker på hvordan dette ville bli tatt imot i barnehagen, men det har gått veldig bra. Jeg synes det er en utrolig viktig jobb det å jobbe med barn og barns utvikling, og å bidra til at barn lærer gjennom lek.

Ömer med blå jakke og hendene i lommene går mot kamera. Bak han ser vi deler av en OsloMet-bygning.

Mens lek er anerkjent som viktig for barns læring i Norge, har barnehagene i hjemlandet Tyrkia en annen misjon: enten å lære koranen eller å lære engelsk, forteller Ömer Akpinar. Foto: Per Christian Lind

Vil løfte barns rettigheter som barnehagelærer

Ömer sier han alltid har vært opptatt av menneskerettigheter og rettferdighet og synes det er spennende å kunne bidra til å løfte barns posisjon i samfunnet. Her spiller gode barnehager en viktig rolle.

– Barn har også en demokratisk rett til å bli hørt, sier han.

Det å ha en flerkulturell bakgrunn ser han på som en stor fordel i møte med barn fra en annen bakgrunn.

– Noen barn tør ikke å uttrykke seg fordi de er flaue for sitt eget språk. Jeg møtte en gang en jente som var polsk, hun turte nesten ikke å snakke. Jeg har lært litt polsk, og da jeg snakket med henne på polsk, ble hun så glad, sier Ömer, som også har bodd to år i Jordan og lært litt arabisk.

Ömer på et bord foran kaffebaren Kaffelars på campus.

Ömer Akpinar trives i studentmiljøet på OsloMet og gleder seg til samfunnet åpner opp igjen. Foto: Per Christian Lind

Godt miljø på barnehagelærerstudiet

Den vordende barnehagelæreren har selv opplevd å slite med språket i en ny sammenheng, og hvordan det er å komme som ny inn i et miljø.

– Da jeg begynte på studiet følte jeg meg annerledes. Norsken jeg hadde lært på norskkurset var ikke sånn som de snakket på universitetet. Men det tok ikke lang tid før jeg fikk et sosialt nettverk. Jeg opplever at nordmenn er åpne, snille og hjelpsomme, sier han.

I tillegg til studiene er han lidenskapelig opptatt av musikk og film.

– Før korona gikk jeg på alle film- og musikkfestivaler som var. Jeg håper det snart blir mulig igjen, sier Ömer som kommer til å søke arbeidstillatelse i Norge for å få noen år jobberfaring i barnehage.

Men en gang i fremtiden håper han at hans drøm om en «norsk» barnehage i Tyrkia kan bli til virkelighet.

Studentliv

Jente ligger i en hengekøye i skogen og leser. Det ligger brune blader på bakken, er lite blader på trærne og hun har sol i ansiktet.
Bli kjent med studentbyen Oslo

I studentbyen Oslo kan du gå på kafé før frokost, sitte på lesesalen om dagen og dingle i en hengekøye i marka om natta. Det er kort vei fra liv og røre i sentrum til stillheten i skogen.

Tre studenter går sammen og ler og smiler ute i en park. Bakken er dekket av gule og oransje blader.
Det beste med studentlivet er mye frihet

Magnus gir studentlivet en sekser på terningen, mens Simay og Ploy begge triller en sterk femmer. Møt tre som tryna litt i begynnelsen, men som fikk fin kontroll på studiehverdagen.

Jente som sitter på biblioteket og leser.
Topp ti på campus

Josefine har studert på OsloMet i snart ett år, og viser dere sine ti favoritter på campus Pilestredet.

Studenter som jobber på iPad
Slik lykkes du som student

Her er OsloMet-forelesernes beste råd for å lykkes med studiene.

Flere hundre studenter sitter på en gressplen med armene til værs.
Dette er OsloMet

Læringsrike praksisperioder i arbeidslivet – og en sosial studietid. Ved OsloMet får du kunnskap og erfaringer for livet!