– Jeg skjønner bedre hva motparten tenker

John Thomas Suhr ser inn i kamera.

– Videreutdanningen Ledelse i den norske arbeidslivsmodellen er et unikt studium ettersom det har et kritisk blikk på amerikanske ledelsesteorier som dominerer annen ledelsesutdanning, sier Suhr.

Videreutdanningen er i stor grad et bestillingsverk fra Arbeiderbevegelsens Arbeidsgiverforening (AAF) som savnet mer anvendelig teori inn i organisasjonslivet.

Jeg har blitt enda tryggere på at motparten tenker feil. – John Thomas Suhr

– 95 prosent av ledelsesutdanning i Norge tar for seg amerikansk ledelsesteori ukritisk. Også i min fagforening har vi ikke vært kritiske nok. Sånn sett er studiet mer kritisk enn vi har vært.

– Hva er amerikansk ledelsesteori?

– Vi kan si det er tre hovedformer for ledelsesteori: butikk og forretning, forening eller fagbevegelse og organisasjonslivet, og forvaltning i staten. Den amerikanske teorien handler om forretning, og så prøver man å overføre dette til offentlig og kommunal forvaltning og organisasjonslivet, sier Suhr.

John Thomas Suhr på lesesal.

Suhr skrev oppgave om makt og opposisjon i arbeiderbevegelsen som del av studiet. Foto: Pål A. Kvalnes

– Hvordan har videreutdanningen hjulpet deg i organisasjonslivet?

– Medlemmene våre forventer kanskje ikke at tillitsvalgte i ansvarsfulle verv setter seg på skolebenken, sier Suhr.

Å ta en videreutdanning handler om noe annet enn å gjøre seg klar til et nytt yrke.

– Jeg har drevet med det jeg gjør nå i ti år, så det har vært fint å kunne sette seg ned for å tenke og reflektere over hva jeg faktisk driver med.

– Hva har du kommet frem til?

– Jeg ser klarere hva som er viktig og ikke viktig. Jeg har også fått større forståelse for arbeidsgivere og motparten som vi møter i organisasjonslivet. Og jeg har blitt enda tryggere på at motparten tenker feil, sier Suhr med et smil.

– Hvem bør ta denne videreutdanningen?

– De aller fleste som gikk denne videreutdanning med meg er enten ansatte eller tillitsvalgte i partier eller organisasjoner, hovedsakelig i fagbevegelsen. Men det var også et par andre med som syntes det virket spennende, forteller Suhr.

Han syntes videreutdanningen skulle vært en selvsagt del av et studium innen ledelse.

– Dette er også et studium du kan ta uten å ha vært i arbeidslivet på forhånd, men det er klart det er en stor fordel å ha jobbet litt og opplevd hvordan dette fungerer i praksis. Og still spørsmål ved alt man tar for gitt.

Ingen fasit

Suhr er imponert over hvordan foreleser og forsker Eivind Falkum fikk studentene til å lese teorien kritisk.

– Foreleser Eivind Falkum viste ulike måter å lede og organisere på og viste den norske modellen med bedriftsdemokrati og partssamarbeid som en av flere modeller. Det gjorde det enkelt å se at dette var konkurrerende modeller, med «myk» og «hard» HR.

Medlemmene våre forventer kanskje ikke at tillitsvalgte i ansvarsfulle verv setter seg på skolebenken.

Suhr tror flere fikk en aha-opplevelse med at ingen modell var fasit på hvordan arbeidslivet burde løses.

– Og mye teori kommer fra USA der det er syv prosent organisasjonskrav med en forretningsidé om å unngå fagforeninger. Jeg lærte at modellene er motsetninger, at man ikke kan ha en modell i tillegg til den eksisterende. Det blir heller i stedet for.

– Hva gjør du videre?

– Jeg har jo ikke gjort et yrkes- eller karrierevalg. Jeg har blitt valgt til et verv. Mister jeg vervet mitt så er jeg vaktmester.

Fakta om Ledelse i den norske arbeidslivsmodellen

  • Ledelse i den norske arbeidslivsmodellen er en videreutdanning ved School of Management på 60 studiepoeng som går over to år. Det er mulig å ta emner enkeltvis fra studiet.
  • Videreutdanningen ble opprinnelig utviklet av School of Management og AFI og har vært tilbudt i samarbeid med Arbeiderbevegelsens arbeidsgiverforening (AAF).

Studentliv

Jente ligger i en hengekøye i skogen og leser. Det ligger brune blader på bakken, er lite blader på trærne og hun har sol i ansiktet.
Bli kjent med studentbyen Oslo

I studentbyen Oslo kan du gå på kafé før frokost, sitte på lesesalen om dagen og dingle i en hengekøye i marka om natta. Det er kort vei fra liv og røre i sentrum til stillheten i skogen.

Tre studenter går sammen og ler og smiler ute i en park. Bakken er dekket av gule og oransje blader.
Det beste med studentlivet er mye frihet

Magnus gir studentlivet en sekser på terningen, mens Simay og Ploy begge triller en sterk femmer. Møt tre som tryna litt i begynnelsen, men som fikk fin kontroll på studiehverdagen.

Jente som sitter på biblioteket og leser.
Topp ti på campus

Josefine har studert på OsloMet i snart ett år, og viser dere sine ti favoritter på campus Pilestredet.

Studenter som jobber på iPad
Slik lykkes du som student

Her er OsloMet-forelesernes beste råd for å lykkes med studiene.

Flere hundre studenter sitter på en gressplen med armene til værs.
Dette er OsloMet

Læringsrike praksisperioder i arbeidslivet – og en sosial studietid. Ved OsloMet får du kunnskap og erfaringer for livet!