Kort om
Mikko Laamanen er forskningsleder og forsker I i Forbruksforskningsinstituttet SIFOs forskningsgruppe Teknologi og bærekraft. Han har PhD fra Hanken Svenska handelshögskolan (Finland) og har hatt akademiske stillinger i Finland, Frankrike, Storbritannia og Tyskland.
Mikkos forskning ligger i skjæringspunktet mellom forbrukssosiologi, organisasjonsforskning og studier av sosiale bevegelser. Han er ekspert på hverdagspolitikken for teknologi, inkludering og sosial endring. Hans nåværende prosjekter undersøker blant annet
- organiseringen av lokal produksjon og forbrukspraksis i urbane områder samt utviklings- og konfliktøkonomier
- plattformisering av deling
- motstand mot digitalisering og digital overvåking
- bærekraftig og ansvarlig forbruk og produksjon av kunst
Mikkos forskning er publisert i ledende tidsskrifter og antologier innen markedsføring og ledelse, forbrukssosiologi, organisasjonssosiologi, studier av sosiale bevegelser og miljøstudier. Han er redaksjonsmedlem i Consumption and Society og Journal of Macromarketing.
Mikko er koordinator for European Sociological Associations forskningsnettverket Sociology of Consumption (RN05). Han er tilknyttet forsker ved Sustainable Europe Research Institute SERI (Tyskland), Weizenbaum Institute for the Networked Society (Tyskland) og Center for Organizational Research COR ved University of California, Irvine (USA).
Fagområder
Vitenskapsdisipliner
Bedriftsøkonomi Sosiologi Sosialantropologi Statsvitenskap og organisasjonsteori
Emner
Sosiale bevegelser Organisasjonsteori Digitalisering Bærekraft Praksisteori Politisk forbruk Plattformøkonomi
Forskningsgrupper
Publikasjoner og forskningsresultater
Vitenskapelige publikasjoner
Eckhardt, Giana M.; Atanasova, Aleksandrina;
Laamanen, Mikko
; Kittinger-Rosanelli, Christine
(2024).
Responsible Platforms: Aiming for Social Value Rather than Scale.
NIM Marketing Intelligence Review.
Vol. 16.
https://doi.org/10.2478/nimmir-2024-0017
Atanasova, Aleksandrina; Eckhardt, Giana M.;
Laamanen, Mikko
(2024).
Platform cooperatives in the sharing economy: How market challengers bring change from the margins.
Journal of the Academy of Marketing Science.
https://doi.org/10.1007/s11747-024-01042-9
Laamanen, Mikko
; Mikołajewska-Zając, Karolina
(2024).
Ecologies of friction in digital platform investment.
18 s.
Information, Communication & Society.
https://doi.org/10.1080/1369118X.2024.2352631
Charitsis, Vassilis;
Laamanen, Mikko
(2024).
When digital capitalism takes (on) the neighbourhood: Data activism meets place-based collective action.
Social Movement Studies.
Vol. 23.
https://doi.org/10.1080/14742837.2022.2123314
Laamanen, Mikko
; Forno, Francesca; Wahlen, Stefan
(2023).
Neo-materialist movement organisations and the matter of scale: Scaling through institutions as prefigurative politics?.
Journal of Marketing Management.
Vol. 39.
https://doi.org/10.1080/0267257X.2022.2045342
Laamanen, Mikko (2022). Organizing prefiguration. Monticelli, Lara (Red.). The Future is Now. An Introduction to Prefigurative Politics . s. 191-203. Bristol University Press.
Forno, Francesca;
Laamanen, Mikko
; Wahlen, Stefan
(2022).
(Un-) sustainable transformations: Everyday food practices in Italy during COVID-19.
Sustainability: Science, Practice, & Policy.
Vol. 18.
https://doi.org/10.1080/15487733.2022.2037341
Gross, Nicole;
Laamanen, Mikko
(2021).
‘Hey, you there! Marketing!’ On ideology and (mis)interpellation of the marketing educator as subject.
Journal of Marketing Management.
Vol. 38.
https://doi.org/10.1080/0267257X.2021.1944896
Laamanen, Mikko
; Moser, Christine; Bor, Sanne; den Hond, Frank
(2020).
A partial organization approach to the dynamics of social order in social movement organizing.
Current Sociology.
Vol. 68.
https://doi.org/10.1177/0011392120907643
Katila, Saija;
Laamanen, Mikko
; Laihonen, Maarit; Lund, Rebecca; Meriläinen, Susan; Rinkinen, Jenny; Tienari, Janne
(2020).
Becoming academics: embracing and resisting changing writing practice.
Qualitative research in organization and management.
https://doi.org/10.1108/QROM-12-2018-1713