Fagområder
Vitenskapsdisipliner
Emner
Varehandelens strukturutvikling Forbruk mat Markedsanalyse Matforbruk Forbrukermarkeder Forbrukervalg Dagligvarehandel
Forskningsgrupper
Forskningsprosjekter
-
EU-kommisjonens Consumer scoreboard
SIFO bidrar til og kvalitetssikrer EU-kommisjonens forbrukerundersøkelser.
-
FOOdIVERSE: Diversifying sustainable and organic food systems
Forskere i fem land vil involvere forbrukere, produsenter, forhandlere og lokale myndigheter i måter å styrke forbruket av lokal og økologisk mat.
-
PLATEFORMS: Hvordan kan nye plattformer for matinnkjøp bidra til et mer bærekraftig matforbruk?
Forskningsprosjektet PLATEFORMS har som mål å skape innsikt i hvordan matpraksiser i hjemmet påvirkes av nye plattformer for matinnkjøp, og hvordan dette kan bidra til et mer bærekraftig forbruk av mat.
-
REDUCE – mindre plast i hverdagen
Prosjektet skal se på plast i et systemperspektiv og undersøke hvordan vi kan redusere forbruket av plastprodukter i hverdagslivet.
-
SEGURA – Food for Security: Evidence from Cauca, Colombia
Prosjektet "SEGURA - Food for Security: Evidence from Cauca, Colombia” skal utforske sammenhengen mellom konflikter og matsikkerhet.
Publikasjoner og forskningsresultater
Vitenskapelige publikasjoner
Dulsrud, Arne; Bygstad, Bendik (2022). Digital ecosystems as social institutions: exploring the role of consumption through four research streams of digital ecosystems. Consumption and Society . Vol. 1.
Dulsrud, Arne (2021). Den lydige forbrukeren. Jensen, Thor Øivind; Jacobsen, Eivind; Knudsen, Morten W.; Schjelderup, Gerhard Emil (Red.). Forbrukersosiologi. Kapittel 15. s. 339-355. Fagbokforlaget.
Dulsrud, Arne (2021). Forbrukeren i samfunnet. Jensen, Thor Øivind; Jacobsen, Eivind; Knudsen, Morten W.; Schjelderup, Gerhard Emil (Red.). Forbrukersosiologi. Kapittel 18. s. 407-423. Fagbokforlaget.
Nemes, Gusztáv; Chiffoleau, Yuna; Zollet, Simona; Collison, Martin; Benedek, Zsófia; Colantuono, Fedele; Dulsrud, Arne; Fiore, Mariantonietta; Holtkamp, Carolin; Kim, Tae-Yeon; Korzun, Monika; Mesa-Manzano, Rafael; Reckinger, Rachel; Ruiz-Martínez, Irune; Smith, Kiah; Tamura, Norie; Viteri, Maria Laura; Orbán, Éva (2021). The impact of COVID-19 on alternative and local food systems and the potential for the sustainability transition: Insights from 13 countries. Sustainable Production and Consumption . Vol. 28.
Bygstad, Bendik; Dulsrud, Arne
(2020).
Digital Ecosystems as a Unit of Scientific Analysis. A Sociological Investigation.
10 s.
Proceedings of the Annual Hawaii International Conference on System Sciences (HICSS)
.
http://hdl.handle.net/10852/82963
Dulsrud, Arne (2017). Citizen-consumers: Consumer protection and empowerment. Keller, Margit; Halkier, Bente; Wilska, Terhi-Anna; Truninger, Monica (Red.). Routledge Handbook on Consumption. 19. s. 215-226. Routledge.
Dulsrud, Arne; Theien, Iselin (2015). The changing rationalities of the consumer. Strandbakken, Pål; Gronow, Jukka (Red.). The consumer in society : A tribute to Eivind Stø. 5. s. 103-122. Abstrakt forlag.
Dreyer, Bent; Dulsrud, Arne; Grønhaug, Kjell; Isaksen, John Roald
(2011).
Do fluctuations in input impact industry structure?.
Økonomisk fiskeriforskning: Ledelse, marked, økonomi
.
Vol. 21.
http://okonomiskfiskeriforskning.no/wp-content/upl...
Dulsrud, Arne; Jacobsen, Eivind (2009). Valgarkitekturens politiske økonomi. Om "choice editing" og den frie viljen. Asdal, Kristin; Jacobsen, Eivind (Red.). Forbrukerens ansvar. 10. s. 277-298. Cappelen Damm Akademisk.
Dulsrud, Arne; Jacobsen, Eivind (2009). In-store marketing as a mode of discipline. Journal of Consumer Policy . Vol. 32.