Kort om
Jeg er professor ved Handelshøyskolen, Norges miljø- og biovitenskapelige universitet og har en II-stilling ved Forbruksforskning - SIFO, Oslo Metropolitan University.
Forskningen min fokuserer hovedsakelig på atferdsøkonomi, forbrukeratferd, bærekraftig forbruk, matmarkeder, og økonomiske eksperimenter.
Fagområder
Vitenskapsdisipliner
Emner
Forbrukeratferd Bærekraftig forbruk Atferdsøkonomi Matmarkedet Eksperimenter
Forskningsgrupper
Forskningsprosjekter
-
FoodProFuture
Hovedmålet med prosjektet er å utvikle en kunnskapsplattform for optimal produksjon og utnyttelse av norske proteinrike vekster. Disse vekstene kan utgjøre råvarene i gode, helseriktige og attraktive plantebaserte matvarer med høyt proteininnhold.
-
PLATEFORMS: Hvordan kan nye plattformer for matinnkjøp bidra til et mer bærekraftig matforbruk?
Forskningsprosjektet PLATEFORMS har som mål å skape innsikt i hvordan matpraksiser i hjemmet påvirkes av nye plattformer for matinnkjøp, og hvordan dette kan bidra til et mer bærekraftig forbruk av mat.
Publikasjoner og forskningsresultater
Vitenskapelige publikasjoner
Asioli, Daniele; Mignani, Adriana; Alfnes, Frode
(2020).
Quick and easy? Respondent evaluations of the Becker–DeGroot–Marschak and multiple price list valuation mechanisms.
Agribusiness
.
https://hdl.handle.net/11250/2687437
Sharma, Amit; Alfnes, Frode (2020). Cost-benefit assessment of local foods in independent restaurants. Sharma, Amit (Red.). Financial Decision-Making in the Foodservice Industry: Economic Cost and Benefits. s. 125-150. Apple Academic Press.
Alam, Md Akhtarul; Alfnes, Frode
(2019).
Consumer Preferences for Fish Attributes in Bangladesh: A Choice Experiment.
Journal of International Food & Agribusiness Marketing
.
https://www.tandfonline.com/doi/citedby/10.1080/08...
Bernues, Alberto; Alfnes, Frode; Clemetsen, Morten; Eik, Lars Olav; Faccioni, Georgia; Ramanzin, Maurizio; Ripoll-Bosch, Raimon; Rodríguez-Ortega, Tamara; Stuararo, Enrico
(2019).
Exploring social preferences for ecosystem services of multifunctional agriculture across policy scenarios.
Ecosystem Services
.
Vol. 39:101002.
https://hdl.handle.net/11250/2670301
Viciunaite, Viktorija; Alfnes, Frode
(2019).
Informing sustainable business models with a consumer preference perspective.
Journal of Cleaner Production
.
Vol. 242.
http://hdl.handle.net/11250/2620355
Casini, Leonardo; Boncinelli, Fabio; Contini, Caterina; Gerini, Francesca; Scozzafava, Gabriele; Alfnes, Frode
(2019).
Heterogeneous preferences with respect to food preparation time: Foodies and quickies.
Food Quality and Preference
.
Vol. 71.
https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/...
Schjøll, Alexander; Alfnes, Frode; Lanseng, Even (2018). Reklame i blogger – forbrukeres holdninger og reaksjoner. Storm-Mathisen, Ardis; Jacobsen, Eivind; Tangen, Karl-Fredrik; Helle-Valle, Jo (Red.). Markedsføring og forbrukerne – samfunnsvitenskapelige blikk. 10. s. 158-168. Universitetsforlaget.
Austgulen, Marthe Hårvik; Skuland, Silje Elisabeth; Schjøll, Alexander; Alfnes, Frode
(2018).
Consumer Readiness to Reduce Meat Consumption for the Purpose of Environmental Sustainability: Insights from Norway.
Sustainability
.
Vol. 10.
http://www.mdpi.com/2071-1050/10/9/3058/htm
Tomic, Marina; Alfnes, Frode
(2018).
Effect of Normative and Affective Aspects on Willingness to Pay for Domestic Food Products—A Multiple Price List Experiment.
Journal of Food Products Marketing
.
Vol. 24.
http://hdl.handle.net/11250/2474431
Alfnes, Frode; Rickertsen, Kyrre; Shogren, Jason
(2017).
Test-Retesting in Experimental Valuation of Perishable Food Products: Unstable Individual Bids and Reliable Market Demand.
Journal of Agricultural Economics
.
Vol. 69.
http://hdl.handle.net/11250/2474436