Kort om
Forsker på mat og personlig økonomi (spesielt bolig og forsikring). Benytter eksperimentelle metoder og diverse statistiske metoder hovedsakelig.
Fagområder
Vitenskapsdisipliner
Emner
Eksperiment-design Mikroøkonometri Forbrukeratferd Forbruk mat
Forskningsgrupper
Forskningsprosjekter
-
Organic-PLUS
Formålet med prosjektet er å finne nye erstatninger for en rekke innsatsmidler og metoder som i dag er omstridte, men tillat brukt i økologisk landbruk.
-
Referansebudsjett for forbruksutgifter
Prosjektet skal vedlikeholde, oppdatere og videreutvikle det norske Referansebudsjettet. Referansebudsjettet skal benyttes som verktøy i forskning om levekår i Norge, og bidra til politikkutforming på feltet.
-
SIFO-survey
SIFO-surveyen er et redskap for å overvåke forbrukernes situasjon og praksis på områdene forbrukerøkonomi, forbrukerkompetanse, forbrukets betydning og forbrukermakt.
Samarbeidsrelasjoner
Forskningsopphold på Senter for grunnforskning ved det Norske Videnskapsakademi. Var for en kort periode en del av forskergruppen for "Matinntakets økologi" i løpet av det akademiske året 2013/2014.
Publikasjoner og forskningsresultater
Vitenskapelige publikasjoner
Lekhal, Samira; Bugge, Annechen Bahr; Schjøll, Alexander; Slapø, Helena; Karevold, Knut Ivar
(2019).
Atferdsøkonomiske virkemidler i helsefremmende arbeid: hvordan kan utforming av restauranter og kantiner fremme sunnere valg?.
Norsk Tidsskrift for Ernæring
.
http://www.ntfe.no/i/2019/1/tfe-2019-01b-2401
Schjøll, Alexander; Alfnes, Frode; Lanseng, Even (2018). Reklame i blogger – forbrukeres holdninger og reaksjoner. Storm-Mathisen, Ardis; Jacobsen, Eivind; Tangen, Karl-Fredrik; Helle-Valle, Jo (Red.). Markedsføring og forbrukerne – samfunnsvitenskapelige blikk. 10. s. 158-168. Universitetsforlaget.
Austgulen, Marthe Hårvik; Skuland, Silje Elisabeth; Schjøll, Alexander; Alfnes, Frode
(2018).
Consumer Readiness to Reduce Meat Consumption for the Purpose of Environmental Sustainability: Insights from Norway.
Sustainability
.
Vol. 10.
http://www.mdpi.com/2071-1050/10/9/3058/htm
Schjøll, Alexander; Alfnes, Frode
(2017).
Eliciting consumer preferences for credence attributes in a fine-dining restaurant.
British Food Journal
.
Vol. 119.
http://hdl.handle.net/11250/2474433
Schjøll, Alexander
(2017).
Country-of-origin preferences for organic food.
Organic Agriculture
.
Vol. 7.
http://www.vetinst.no/forskning-innovasjon/tidlige...
Gerini, Francesca; Alfnes, Frode; Schjøll, Alexander
(2016).
Organic‐and Animal Welfare‐labelled Eggs: Competing for the Same Consumers?.
Journal of Agricultural Economics (JAE)
.
Vol. 67.
http://hdl.handle.net/11250/2586855
Oostindjer, Marije; Aschemann-Witzel, Jessica; Wang, Qing; Skuland, Silje Elisabeth; Egelandsdal, Bjørg; Amdam, Gro Vang; Schjøll, Alexander; Pachucki, Mark; Rozin, Paul; Stein, Jarrett; Almli, Valerie Lengard; van Kleef, Ellen
(2016).
Are school meals a viable and sustainable tool to improve the healthiness and sustainability of children´s diet and food consumption? A cross-national comparative perspective.
Critical reviews in food science and nutrition
.
http://hdl.handle.net/11250/2428850
Schjøll, Alexander; Alfnes, Frode; Borgen, Svein Ole
(2013).
Attitude vs. action for farm animal welfare: What can we learn from natural field experiments?.
Hansson, Lena; Holmberg, Ulrika; Brembeck, Helene (Red.).
Making Sense of Consumption. Selections from the 2nd Nordic Conference on Consumer Research 2012. 14. s. 231-246.
Centre for Consumer Science, School of Business, Economics and Law at University of Gothenburg.
https://www.google.no/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&sou...