Kort om
Annechen Bahr Bugge er sosiolog (dr.polit) og forsker I ved Forbruksforskningsinstituttet SIFO, OsloMet - storbyuniversitetet. Hun har i en årrekke forsket på problemstillinger knyttet til mat og spisevaner. I 2005 tok hun en doktorgrad i sosiologi ved NTNU. Avhandlingen hadde tittelen "Middag - en sosiologisk analyse av den norske middagspraksis". Hun ga i 2019 ut verket "Fattigmenn, tilslørte bondepiker og rike riddere", en bok om spisevaner i Norge fra 1500-tallet til vår tid. Boken tar blant annet for seg spørsmålene: Hva og hvordan har nordmenn spist opp igjennom tidene? Hvordan har ferdigheter, kunnskaper og ideer blitt videreført og endret? Og hva kan vi lære av vår mathistorie?
Fagområder
Emner
Sosiologi Forbrukeratferd Matkultur Forbruk mat Norsk matkultur Mathistorie Matforbruk Forbruksforskning Samfunnsvitenskap
Forskningsgrupper
Forskningsprosjekter
-
FoodLessons: Kulinarisk arv som en ressurs i bygging av ‘Matnasjonen Norge 2030’
I dette prosjektet vil vi se nærmere på hvordan en revitalisering av vår kulinariske arv kan brukes i næringsutvikling og verdiskapning.
-
FoodProFuture
Hovedmålet med prosjektet er å utvikle en kunnskapsplattform for optimal produksjon og utnyttelse av norske proteinrike vekster. Disse vekstene kan utgjøre råvarene i gode, helseriktige og attraktive plantebaserte matvarer med høyt proteininnhold.
-
Fremtidens måltidskonsepter – sunn og næringsrik take-away mat
Dette prosjektet skal legge et kunnskapsgrunnlag for utvikling av sunne og spiseklare takeaway-produkter og måltider som appellerer til urbane forbrukere.
-
Kjønn, kroppspress, og reklame: Barn og unges hverdagsliv på sosiale medier
Prosjektet ønsker å få bedre innsikt i barn og unges digitale hverdag som forbrukere, spesielt knyttet til kjønn, kropp og skjønnhet i skreddersydd reklame på sosiale medier.
Publikasjoner og forskningsresultater
Vitenskapelige publikasjoner
Grini, Ida Synnøve Bårvåg; Bugge, Annechen Bahr; Ueland, Øydis
(2020).
Health-related factors influencing food choices of active home-living older adults in Norway.
Norsk Tidsskrift for Ernæring
.
https://hdl.handle.net/11250/2688720
Bugge, Annechen Bahr
(2019).
Grøt og velling - før og nå.
Norsk Tidsskrift for Ernæring
.
http://www.ntfe.no/i/2019/4/m-842
Bugge, Annechen Bahr (2019). Barn og unges matkultur - eksempelet fastfood. Holthe, Asle; Aadland, Eli Kristin; Viig, Nina Grieg (Red.). Mat og helse i grunnskolelærerutdanningene. Chapter 19. s. 271-284. Fagbokforlaget.
Hyllestad, Susanne; Veneti, Lamprini; Bugge, Annechen Bahr; Rosenberg, Thea Grav; Nygård, Karin Maria; Aavitsland, Preben
(2019).
Compliance with water advisories after water outages in Norway.
BMC Public Health
.
Vol. 19.
http://hdl.handle.net/11250/2631847
Bugge, Annechen Bahr (2019). Fattigmenn, tilslørte bondepiker og rike riddere. Mat og spisevaner i Norge fra 1500-tallet til vår tid. ISBN: 978-82-02-54934-3. 560 s. Cappelen Damm Akademisk.
Lekhal, Samira; Bugge, Annechen Bahr; Schjøll, Alexander; Slapø, Helena; Karevold, Knut Ivar
(2019).
Atferdsøkonomiske virkemidler i helsefremmende arbeid: hvordan kan utforming av restauranter og kantiner fremme sunnere valg?.
Norsk Tidsskrift for Ernæring
.
http://www.ntfe.no/i/2019/1/tfe-2019-01b-2401
Bugge, Annechen Bahr (2018). Reklame for usunn mat og drikke – møter norske barn og unge mye av det når de bruker medier?. Storm-Mathisen, Ardis; Jacobsen, Eivind; Tangen, Karl-Fredrik; Helle-Valle, Jo (Red.). Markedsføring og forbrukerne – samfunnsvitenskapelige blikk. Kapittel 7. s. 99-107. Universitetsforlaget.
Bugge, Annechen Bahr (2016). Food advertising towards children and Young People in Norway. Appetite . Vol. 98.
Bugge, Annechen Bahr (2015). Why are alternative diets such as "low carb high fat" and "Super healthy Family" so appealing to Norwegian Food consumer. Journal of Food Research . Vol. 4.
Bugge, Annechen Bahr; Lavik, Randi Kristine (2012). Forbidden fruit tastes the sweetest - a study of Norwegians' consumption pattern of chocolate, sweets, salty snacks, soft drinks and the like. Food and Nutrition Sciences . Vol. 3.