Prosjektet ønsker å få bedre innsikt i barn og unges digitale hverdag som forbrukere, spesielt knyttet til kjønn, kropp og skjønnhet i skreddersydd reklame på sosiale medier.
Prosjektet ønsker å generere økt kunnskap om barn og unges digitale hverdag som forbrukere. Prosjektet er tverrvitenskapelig og anvender en kombinert metodetilnærming. I første omgang vil det gjennomføres en kunnskapsoppsummering om barn som forbrukere i et kjønnsperspektiv, med fokus på når og i hvilken grad barn opptrer som forbrukere i kjønnede markeder.
I andre omgang vil ungdoms digitale hverdag undersøkes nærmere, spesielt knyttet til kjønnsstereotypier, kjønnsroller og kroppspress i skreddersydd reklame på sosiale medier og hvordan de unge opplever og forholder seg til skjønnhetsidealene de møter på sosiale medier.
Prosjektdeltakere
Publikasjoner og formidling
-
Publikasjoner
Steinnes, Kamilla Knutsen; Teigen, Helene Maria Fiane; Bugge, Annechen Bahr (2019). Photoshop, fillers og falske glansbilder? En studie blant ungdom om kropp, kjønn og markedsføring i sosiale medier. ISBN: 978-82-7063-489-7. 114 s
Steinnes, Kamilla Knutsen; Mainsah, Henry (2019). Søte jenter og tøffe gutter. En kunnskapsoppsummering om barn som forbrukere i et kjønnsperspektiv. 36 s.
-
Formidling og presse
- Steinnes, Kamilla Knutsen; Teigen, Helene Maria Fiane (2020). Förbud mot retuschering i Oslo kan vara verkningslöst. (svt.se)
- Steinnes, Kamilla Knutsen; Teigen, Helene Maria Fiane (2020). Gullbarbier og supermenn: Ungdom og markedsføring på sosiale medier. Gullbarbiekampanjen 2020. Press Redd Barna Ungdom.
- Steinnes, Kamilla Knutsen; Teigen, Helene Maria Fiane (2019). Perfekt-effekten. A-magasinet Viten.
- Steinnes, Kamilla Knutsen; Teigen, Helene Maria Fiane (2019). Digital fritid - Kjønnsforskjeller i skreddersydd markedsføring og ungdoms erfaringer. UngData-konferansen 2019, OsloMet (YouTube)
- Teigen, Helene Maria Fiane; Steinnes, Kamilla Knutsen (2019). SoMe som markedsplass: Hvordan påvirkes barn og unge av reklame? 10-års markering av markedsføringslovens barnekapittel. Forbrukertilsynet og Forbrukerrådet.
- Steinnes, Kamilla Knutsen (2019). Protecting children from harmful digital marketing: Updates from Norway. WHO/Europe Technical Workshop on the CLICK Methodology. World Health Organization.
- Steinnes, Kamilla Knutsen; Teigen, Helene Maria Fiane (2019). Barn og unge ønsker seg mindre kjønnsdelt reklame. (forskning.no)
- Teigen, Helene Maria Fiane; Steinnes, Kamilla Knutsen (2019). Christina Fraas blir en del av «influensernes PFU»: – Jeg er utrolig stolt (medier24).
- Steinnes, Kamilla Knutsen (2019). Skal få påvirkere til å ta ansvar i sosiale medier (tv2.no).
- Steinnes, Kamilla Knutsen; Teigen, Helene Maria Fiane (2019). Press og påvirkning: Ungdom om influencermarkedsføring på sosiale medier. Lansering av Fagutvalget for Influensermarkedsføring. ANFO og MBL.
- Teigen, Helene Maria Fiane; Steinnes, Kamilla Knutsen (2019). Kropp i reklame: Ungdom om kjønn og skjønnhetsidealer på sosiale medier. Trygg Bruk Nettverksmøte. Medietilsynet.
- Teigen, Helene Maria Fiane; Steinnes, Kamilla Knutsen (2019). Gjest hos @uperfektepiker.
- Steinnes, Kamilla Knutsen; Teigen, Helene Maria Fiane (2019). Dette gjør oss mest usikker på utseende.
- Teigen, Helene Maria Fiane; Steinnes, Kamilla Knutsen (2019). Skjønnhetsfiltre på sosiale medier gir ny type kroppspress blant ungdom. VG Helg.
- Steinnes, Kamilla Knutsen; Teigen, Helene Maria Fiane (2019). En ny type kroppspress blant ungdom (vg.no).
- Steinnes, Kamilla Knutsen (2019). He and She in IT: How Stereotypical Gender Portrayals in Social Media Marketing impact Children’s future Interests. European Sociological Association.
- Teigen, Helene Maria Fiane; Steinnes, Kamilla Knutsen (2019). Protesterer med Barbie (tv.nrk.no).
- Steinnes, Kamilla Knutsen; Teigen, Helene Maria Fiane (2019). Hvordan kan markedsføring på sosiale medier bidra til kroppspress blant unge?. Arendalsuka. Forbrukertilsynet, Medietilsynet, Barneombudet.
- Teigen, Helene Maria Fiane; Steinnes, Kamilla Knutsen; Mainsah, Henry (2019). Stereotypier og idealer: Kroppspress og digital markedsføring. Faglig påfyll hos Forbrukertilsynet. Forbrukertilsynet.
- Mainsah, Henry; Teigen, Helene Maria Fiane; Steinnes, Kamilla Knutsen (2019). Søte jenter og tøffe gutter: Barn og unge som forbrukere i et kjønnsperspektiv. Faglig påfyll hos Forbrukertilsynet. Forbrukertilsynet.
- Steinnes, Kamilla Knutsen; Teigen, Helene Maria Fiane; Mainsah, Henry (2019). Kjønnsdelt fritid: Datadrevet markedsføring og personvern i sosiale medier. Faglig påfyll hos Forbrukertilsynet. Forbrukertilsynet.
- Steinnes, Kamilla Knutsen; Teigen, Helene Maria Fiane (2019). Kjønnsforskjeller i reklame.
- Steinnes, Kamilla Knutsen; Mainsah, Henry (2019). Store forskjeller på reklame for gutter og jenter på sosiale medier (forskning.no).
- Rosenberg, Thea Grav; Steinnes, Kamilla Knutsen; Mainsah, Henry (2019). Roundtable discussion on personal data privacy and online advertising. Facebook. Facebook.
- Steinnes, Kamilla Knutsen (2018). Den målbare fritiden (radio.nrk.no).