illustrasjon av hendene til ung kvinne som holder telefon med Instagram

Kjønn, kroppspress, og reklame: Barn og unges hverdagsliv på sosiale medier

Prosjektet ønsker å få bedre innsikt i barn og unges digitale hverdag som forbrukere, spesielt knyttet til kjønn, kropp og skjønnhet i skreddersydd reklame på sosiale medier.

Prosjektet ønsker å generere økt kunnskap om barn og unges digitale hverdag som forbrukere. Prosjektet er tverrvitenskapelig og anvender en kombinert metodetilnærming. I første omgang vil vi gjennomføre en kunnskapsoppsummering om barn som forbrukere i et kjønnsperspektiv. Vi vil ha fokus på når og i hvilken grad barn opptrer som forbrukere i kjønnede markeder.

I andre omgang vil ungdoms digitale hverdag undersøkes nærmere. Vi vil se spesielt på kjønnsstereotypier, kjønnsroller og kroppspress i skreddersydd reklame på sosiale medier og hvordan de unge opplever og forholder seg til skjønnhetsidealene de møter på sosiale medier.

Prosjektdeltakere

Publikasjoner og formidling

Aktuelle saker fra prosjektet

Pappa som tar bilde av en liten jente med cupcake.
Barn med gode råd om foreldres bildedeling

Barn er skeptiske til å få hele barndommen brettet ut på sosiale medier. De har særlig ett godt råd til foreldrene før de deler.

jente som speler dataspel
Ønsker strengare reglar mot pengebruk i dataspel

Korleis skal vi regulere det som kostar pengar i dataspel? Ungdommane sjølv vil ha strengare reglar.

jente spiller dataspill
Slik får dataspill oss til å bruke penger

Dataspill er en massiv, uregulert markedsplass. Slik får spillene oss til å bruke mye penger når vi spiller.

to unge kvinner studerer et bilde på et speilreflekskamera
Avslører influensernes markedsføringstriks

Ni av ti norske ungdommer er på sosiale medier og blir eksponert for store mengder reklame fra influensere. Ny forskning kartlegger hvordan denne markedsføringen påvirker ungdom.

fem ungdommer samlet rundt en mobiltelefon
– Nakenbilder er nåtidens kjærlighetsbrev

Hvorfor deler ungdom nakenbilder på sosiale medier? Ny studie gir innblikk i det kommersielle og sosiale presset ungdommene står i.

Vegg med utskrifter bestående av ansikter og tekster fra reklame på sosiale medier.
Store forskjeller på reklame for gutter og jenter på sosiale medier

– Vi ble overrasket over hvor kjønnsdelt reklamen på sosiale medier er. Den er veldig ensidig, og det er ikke mye mangfold, sier forsker bak ny rapport.

To jenter tar selfie ved siden av et stort speil
Utsettes for ny type kroppspress

Skjønnhetsfiltre på sosiale medier gir kroppspress blant ungdom, skriver SIFO-forskere.