illustrasjon av hendene til ung kvinne som holder telefon med Instagram

Kjønn, kroppspress, og reklame: Barn og unges hverdagsliv på sosiale medier

Prosjektet ønsker å få bedre innsikt i barn og unges digitale hverdag som forbrukere, spesielt knyttet til kjønn, kropp og skjønnhet i skreddersydd reklame på sosiale medier.

Prosjektet ønsker å generere økt kunnskap om barn og unges digitale hverdag som forbrukere. Prosjektet er tverrvitenskapelig og anvender en kombinert metodetilnærming. I første omgang vil vi gjennomføre en kunnskapsoppsummering om barn som forbrukere i et kjønnsperspektiv. Vi vil ha fokus på når og i hvilken grad barn opptrer som forbrukere i kjønnede markeder.

I andre omgang vil ungdoms digitale hverdag undersøkes nærmere. Vi vil se spesielt på kjønnsstereotypier, kjønnsroller og kroppspress i skreddersydd reklame på sosiale medier og hvordan de unge opplever og forholder seg til skjønnhetsidealene de møter på sosiale medier.

Prosjektdeltakere

    Laster inn ...

    Publikasjoner og formidling

    Aktuelle saker fra prosjektet

    to unge kvinner studerer et bilde på et speilreflekskamera
    Avslører influensernes markedsføringstriks

    Ni av ti norske ungdommer er på sosiale medier og blir eksponert for store mengder reklame fra influensere. Ny forskning kartlegger hvordan denne markedsføringen påvirker ungdom.

    To jenter tar selfie ved siden av et stort speil
    Utsettes for ny type kroppspress

    Skjønnhetsfiltre på sosiale medier gir kroppspress blant ungdom, skriver SIFO-forskere.

    Vegg med utskrifter bestående av ansikter og tekster fra reklame på sosiale medier.
    Store forskjeller på reklame for gutter og jenter på sosiale medier

    – Vi ble overrasket over hvor kjønnsdelt reklamen på sosiale medier er. Den er veldig ensidig, og det er ikke mye mangfold, sier forsker bak ny rapport.