Norwegian version
Alexander Schjøll

Alexander Schjøll

About

Head of research for Sustainable textile and food research. Personal food research is on food and personal economics (especially housing and insurance). Use experimental methods and different statistical methods as my main approach.

Field of study

Design of experiments   Housing   Micro Econometrics   Consumer behaviour   Food consumption

Research projects

Completed research projects

  • Organic-PLUS

    The aim of Organic-PLUS is minimising, and eventually phasing out contentious inputs from certified organic agriculture.

Scientific publications

Tangen, Hanna Seglem ; Schjøll, Alexander (2025). Omfanget av usunn mat- og drikkereklame i sosiale medier og innretningen av en ny forskrift. Norsk tidsskrift for ernæring (NTFE). Vol. 23.
https://doi.org/10.18261/ntfe.23.2.2

Vittersø, Gunnar ; Andreola, Mattia; Kjærnes, Unni ; Kuraj, Sabina; Schjøll, Alexander ; Torjusen, Hanne (2024). Conditions for Sustainable Food Consumption: A Comparative Study of Europeans' Valuations of Chicken Meat. Jacobsen, Eivind; Strandbakken, Pål; Dulsrud, Arne; Skuland, Silje Elisabeth (Ed.). Consumers and consumption in comparison. p. 115-138. Emerald Group Publishing Limited.
https://doi.org/10.1108/S0195-631020240000037006

Thorjussen, Christian Bernhard Holth; Schjøll, Alexander (2021). Er asymmetrisk informasjon en drivkraft for konflikter i det norske boligmarkedet?. Tidsskrift for boligforskning. Vol. 4.
https://doi.org/10.18261/issn.2535-5988-2021-02-02

Slapø, Helena; Schjøll, Alexander ; Strømgren, Børge ; Sandaker, Ingunn; Lekhal, Samira (2021). Efficiency of In-Store Interventions to Impact Customers to Purchase Healthier Food and Beverage Products in Real-Life Grocery Stores: A Systematic Review and Meta-Analysis. Foods. Vol. 10.
https://doi.org/10.3390/foods10050922

Fretheim, Atle ; Helleve, Arnfinn; Løyland, Borghild ; Sandbekken, Ida Hellum ; Flatø, Martin; Telle, Kjetil Elias; Watle, Sara Sofie Viksmoen; Schjøll, Alexander ; Helseth, Sølvi ; Jamtvedt, Gro ; Hart, Rannveig Kaldager (2021). Relationship between teaching modality and COVID-19, well-being, and teaching satisfaction (campus & corona): A cohort study among students in higher education. Public Health in Practice. Vol. 2.
https://doi.org/10.1016/j.puhip.2021.100187

Lekhal, Samira; Bugge, Annechen Bahr ; Schjøll, Alexander ; Slapø, Helena; Karevold, Knut Ivar (2019). Atferdsøkonomiske virkemidler i helsefremmende arbeid: hvordan kan utforming av restauranter og kantiner fremme sunnere valg?. Norsk tidsskrift for ernæring (NTFE).
https://www.ntfe.no/i/2019/1/tfe-2019-01b-2401

Schjøll, Alexander ; Alfnes, Frode ; Lanseng, Even (2018). Reklame i blogger – forbrukeres holdninger og reaksjoner. Storm-Mathisen, Ardis; Jacobsen, Eivind; Tangen, Karl-Fredrik; Helle-Valle, Jo (Ed.). Markedsføring og forbrukerne – samfunnsvitenskapelige blikk. p. 158-168. Universitetsforlaget.

Austgulen, Marthe Hårvik ; Skuland, Silje Elisabeth ; Schjøll, Alexander ; Alfnes, Frode (2018). Consumer Readiness to Reduce Meat Consumption for the Purpose of Environmental Sustainability: Insights from Norway. Sustainability. Vol. 10.
https://doi.org/10.3390/su10093058

Schjøll, Alexander (2017). Country-of-origin preferences for organic food. Organic Agriculture. Vol. 7.
https://doi.org/10.1007/s13165-016-0159-1

Schjøll, Alexander ; Alfnes, Frode (2017). Eliciting consumer preferences for credence attributes in a fine-dining restaurant. British Food Journal. Vol. 119.
https://doi.org/10.1108/BFJ-06-2016-0264





These publications are obtained from Norwegian Research Information Repository. The list may be incomplete.

Research reports

Kok, Erlend Hua Lun; Jacobsen, Eivind; Borch, Anita ; Schjøll, Alexander (2024). To år med Åpenhetsloven. Rettighetshavernes forventninger, erfaringer og forslag til eforbedringer – en sammenfatting. ISBN: 9788270635771. 30 p. OsloMet - storbyuniversitetet.

Brubakk, Petter Haas; Hauer, Halvard; Slide, Jorulf B.; Lutnæs, Knut; Hoen, Egil Chr.; Wensaas, Guro Bøe; Møller, Ingrid Kleiva; Flyvholm, Lone; Instefjord, Gunstein; Rålm, Per Christian; Kyllo, Bjørn Tore; Stensgård, Aina Elstad; Simonhjell, Hilde Haug; Schjøll, Alexander ; Carvajal, Ana Karina (2024). Rapport fra matsvinnutvalget - Anbefalinger til helhetlige tiltak og virkemidler. 176 p. Matsvinnutvalget.
https://www.regjeringen.no/contentassets/5a5cadf89

Borch, Anita ; Schjøll, Alexander (2024). Forbrukeres forhold til åpenhetsloven. En spørreundersøkelse. ISBN: 9788270635764. 30 p. OsloMet - storbyuniversitetet.

Tangen, Hanna Seglem ; Sørsdal, Sofie; Schjøll, Alexander (2024). Holdninger til fiskevelferd og norsk oppdrettslaks i Tyskland. 62 p. OsloMet - storbyuniversitetet.

Kok, Erlend Hua Lun; Jacobsen, Eivind; Borch, Anita ; Schjøll, Alexander (2024). To år med Åpenhetsloven. Rettighetshavernes forventninger, erfaringer og forslag til forbedringer – en sammenfatting. ISBN: 9788270635771. 19 p. OsloMet - storbyuniversitetet.

Uldahl, Maria; Bugge, Annechen Bahr ; Schjøll, Alexander (2023). Hvilke faktorer påvirker forbrukernes spisemønster av fisk og sjømat?. ISBN: 9788270635573. 59 p. OsloMet - storbyuniversitetet.

Bugge, Annechen Bahr ; Schjøll, Alexander (2023). Å nyte Norge: Hvilke mataktiviteter og -opplevelser trakter folk etter på tur og reise i Norge?. ISBN: 9788270635580. 124 p. OsloMet - storbyuniversitetet.

Tangen, Hanna Seglem ; Schjøll, Alexander (2023). Eksponering for markedsføring av usunn mat og drikke. Reklame rettet mot barn og unge i sosiale medier. ISBN: 9788270635658. 55 p. OsloMet - storbyuniversitetet.

Bugge, Annechen Bahr ; Schjøll, Alexander (2021). Miljø- og dyrevelferdsspørsmål knyttet til produksjon og forbruk av fisk og kjøtt - hva er forbrukernes betraktninger og betenkeligheter?. ISBN: 9788270635269. 90 p. OsloMet - storbyuniversitetet.
https://www.oslomet.no/forskning/forskningsnyheter

Schjøll, Alexander ; Thorjussen, Christian Bernhard Holth (2020). En bolig til besvær? Konflikter ved kjøp av brukt bolig i Norge. ISBN: 9788270635023. 76 p. OsloMet - storbyuniversitetet.





These publications are obtained from Norwegian Research Information Repository. The list may be incomplete.

Dissemination

Moland, Erik; Schjøll, Alexander (2025). Matpriser, Kiwi | Ekstemeprisøkninger hos Kiwi og Rema: Torsk, Brokkoli, Nugatti og Grandiosa.
https://doi.org/https://www.nettavisen.no/okonomi/

Engelsvold, Sven Ole; Schjøll, Alexander (2025). Handlevaner og matvarepriser.
https://doi.org/https://radio.nrk.no/serie/ekko/MD

Molland, Erik; Schjøll, Alexander (2025). Normal, Kiwi | Normal knuser Kiwi i stor pristest.
https://doi.org/https://www.nettavisen.no/okonomi/

Jacobsen, Eira; Schjøll, Alexander (2025). Saktevoksende kylling, Prior | Reagerer på Prior-merking for omlegging til saktevoksende kylling: – Dette er jo lureri.

Kok, Erlend Hua Lun; Schjøll, Alexander (2025). Grønnsaksbutikk, Dagligvare | «Innvandrerbutikker» utfordrer den veldige maktkonsentrasjonen i dagligvaremarkedet.
https://doi.org/https://www.nationen.no/innvandrer

Vestheim, Tone Magni Finstad; Friess, Käthe; Schjøll, Alexander (2025). Matmoms, Momskutt | De vil kutte i matmomsen for å senke prisene: Slik gikk det sist gang.
https://doi.org/https://www.nationen.no/de-vil-kut

Molland, Erik; Schjøll, Alexander (2025). Prisjeger, Dagligvare | Advarer: Milliardbøtene kan gi økte matpriser.

Kristiansen, Martin Næss; Schjøll, Alexander (2025). Overraskende stor prisøkning på mat.

Schei, Lisbeth; Schjøll, Alexander (2025). Matvarer 4,4 prosent dyrere på en måned.
https://tv.nrk.no/serie/nyheter/sesong/202508/epis

Molland, Erik; Schjøll, Alexander (2025). Rema 1000 øker sjokolade- og øl-priser.
https://www.nettavisen.no/okonomi/sjokolade-og-olp





These publications are obtained from Norwegian Research Information Repository. The list may be incomplete.