Kort om
Tangeland er utdannet Sivilmarkedsfører fra BI i 2004 og har en doktorgrad på naturbasert turisme fra NMBU i 2012. Før han begynte på SIFO/HiOA jobbet han som forsker på Norsk institutt for naturforsking (NINA). De siste årene har han fokusert på hvilken rolle forbrukerne kan spille i det grønne skiftet av samfunnet.
Fagområder
Emner
Forbrukeratferd Bærekraftig forbruk Forbrukerpsykologi Forbrukermarkeder Forbrukervalg Forbrukerpraksis Forbrukertillit
Forskningsgrupper
Forskningsprosjekter
-
DISCo: Digitale infrastrukturer for et bærekraftig forbruk. Retningsendring gjennom reorganisering, reduksjon og nytenkning av forbruk
DISCo-prosjektet vil gi kunnskap om hvordan vi kan bevege forbruket i en mer bærekraftig retning ved hjelp av digital teknologi.
-
Inkluderende forbruk
Satsingsområde med mål å utvikle og formidle kunnskap om hvordan forbruk kan fremme og hemme samfunnsdeltakelse og sosial inkludering av sårbare grupper.
Publikasjoner og forskningsresultater
Vitenskapelige publikasjoner
Drut, Marion; Antonioli, Federico; Böhm, Michael; Brečić, Ruzica; Dries, Liesbeth; Ferrer-Lòpes, Hugo; Gauvrit, Lisa; Hoang, Viet; Steinnes, Kamilla Knutsen; Lilavanichakul, Apichaya; Majewski, Edward; Napasintuwong, Orachos; Nguyễn, An; Mattas, Konstadinos; Ristic, Bojan; Schaer, Burkhard; Tangeland, Torvald; Tomic Maksan, Marina; Csillag, Peter; Török, Áron; Tsakiridou, Efthimia; Veneziani, Mario; Vittersø, Gunnar; Bellassen, Valentin
(2020).
Foodmiles: The Logistics of Food Chains Applied to Food Quality Schemes.
Journal of Agricultural & Food Industrial Organization.
https://doi.org/10.1515/jafio-2019-0040
Amilien, Virginie; Vittersø, Gunnar; Tangeland, Torvald
(2019).
PGI Lofoten Stockfish in Norway.
Arfini, Filippo; Bellassen, Valentin (Red.).
Sustainability of European Food Quality Schemes. Multi-Performance, Structure, and Governance of PDO, PGI, and Organic Agri-Food Systems. s. 507-527.
Springer.
https://doi.org/10.1007/978-3-030-27508-2_26
Andersen, Oddgeir; Øian, Hogne; Aas, Øystein; Tangeland, Torvald
(2018).
Affective and cognitive dimensions of ski destination images.
The case of Norway and the Lillehammer region.
Scandinavian Journal of Hospitality and Tourism.
Vol. 18.
https://doi.org/10.1080/15022250.2017.1318715
Kaltenborn, Bjørn Petter; Krange, Olve; Tangeland, Torvald
(2017).
Cultural resources and public trust shape attitudes toward climate change and preferred futures?A case study among the Norwegian public.
Futures: The journal of policy, planning and futures studies.
Vol. 89.
https://doi.org/10.1016/j.futures.2017.04.005
Krange, Olve; Sandström, Camilla; Tangeland, Torvald; Ericsson, Göran
(2017).
Approval of Wolves in Scandinavia: A Comparison Between Norway and Sweden.
Society & Natural Resources.
Vol. 30.
https://doi.org/10.1080/08941920.2017.1315652
Tangeland, Torvald; Vittersø, Gunnar (2016). Endringer i miljøholdninger Blant forbrukerne – Implikasjoner for Det grønne Samfunnsskiftet. Lavik, Randi; Borgeraas, Elling Martin (Red.). Forbrukstrender 2016. SIFO-survey: Bruk av ullklær, miljøholdninger, miljøatferd, digital betaling, håndverkertjenester, søndagshandel, med barn i butikken, innholdsmarkedsføring. s. 17-20. SIFO.
Tangeland, Torvald; Heidenstrøm, Nina Vatvedt; Throne-Holst, Harald (2016). Teknologioptimisme – en behagelig hindring for bærekraftig forbruksutvikling?. Vittersø, Gunnar; Borch, Anita; Laitala, Kirsi Maria; Strandbakken, Pål (Red.). Forbruk og det grønne skiftet. s. 55-75. Novus Forlag.
Vittersø, Gunnar; Heidenstrøm, Nina Vatvedt; Tangeland, Torvald (2016). Energismarte Husholdninger?. Lavik, Randi; Borgeraas, Elling Martin (Red.). Forbrukstrender 2016. SIFO-survey: Bruk av ullklær, miljøholdninger, miljøatferd, digital betaling, håndverkertjenester, søndagshandel, med barn i butikken, innholdsmarkedsføring. s. 21-25. SIFO.
Vittersø, Gunnar; Tangeland, Torvald (2015). Barrierer mot kjøp av økologisk mat. Lavik, Randi Kristine; Borgeraas, Elling M (Red.). Forbrukstrender 2015 SIFO-survey. s. 25-29. Statens institutt for forbruksforskning.
Vittersø, Gunnar; Tangeland, Torvald
(2015).
The role of consumers in transitions towards sustainable food consumption. The case of organic food in Norway.
Journal of Cleaner Production.
Vol. 92.
https://doi.org/10.1016/j.jclepro.2014.12.055