English version
Dag Slettemeås

Dag Slettemeås

Kort om

Dag Slettemeås er tilknyttet forskningsgruppen Teknologi og bærekraft ved SIFO. Han har bred forskningserfaring på temaer som digitalisering, digitale medier, digital kompetanse og digitalt hverdagsliv. Slettemeås er opptatt av sårbare forbrukergrupper som barn og unge, eldre, innvandrere og de med funksjonsnedsettelser. Tematisk er forskningen orientert mot digital kompetanse i befolkningen og spesielt blant unge og eldre, digital markedsføring, netthandel og nettsvindel, ratinger og brukeromtaler, digitale plattformer og sosiale medier, person- og forbrukerdata, overvåkningsøkonomi, plattformøkonomi, omdømmeøkonomi, intimitetsøkonomi, delingsøkonomi, teknologiinnovasjon, tingenes internett, smarthjem og smart forbrukerteknologi, algoritmer og kunstig intelligens, mobiltelefon og apper - og mer generelt hvordan teknologiutvikling, forbrukere og samfunn gjensidig påvirker hverdandre. 

Slettemeås er utdannet Master of Arts fra Johns Hopkins University (Bologna, Italia - Washington D.C., USA) i International Economics and International Affairs med spesialisering i Energy, Environment, Science & Technology. Han har en Cand.mag. i samfunnsvitenskapelige fag fra Universitetet i Oslo (sosiologi, statsvitenskap, sosialøkonomi). Slettemeås har tidligere jobbet i Verdensbanken som konsulent i Energi- og Telekom-avdelingen. Slettemeås holder dessuten på med en phd ved Institutt for medier og kommunikasjon (IMK), Universitetet i Oslo.

Fagområder

Vitenskapsdisipliner

Samfunnsvitenskap

Forskningsgrupper

Forskningsprosjekter

Vitenskapelige publikasjoner

Mainsah, Henry ; Slade, Emma; Slettemeås, Dag ; Southerton, Dale Keith ; Storm-Mathisen, Ardis (2022). Methodological innovations and challenges of research on digitally connected homes: an introduction. 4 s. Digital Creativity. Vol. 33.
https://doi.org/10.1080/14626268.2022.2138453

Slettemeås, Dag ; Storm-Mathisen, Ardis (2021). Digitalisert forbruk. Jensen, Thor Øivind; Jacobsen, Eivind; Knudsen, Morten W.; Schjelderup, Gerhard Emil (Red.). Forbrukersosiologi. s. 447-474. Fagbokforlaget.
https://www.fagbokforlaget.no/Forbrukersosiologi/I

Berg, Lisbet ; Slettemeås, Dag ; Kjørstad, Ingrid; Rosenberg, Thea Grav (2020). Trust and the don't-want-to-complain bias in peer-to-peer platform markets. International Journal of Consumer Studies.
https://doi.org/10.1111/ijcs.12561

Slettemeås, Dag (2018). Big data og Tingenes internett – om den tilkoblede forbruker og nye markedsføringsrelasjoner. Storm-Mathisen, Ardis; Jacobsen, Eivind; Tangen, Karl-Fredrik; Helle-Valle, Jo (Red.). Markedsføring og forbrukerne – samfunnsvitenskapelige blikk. s. 58-67. Universitetsforlaget.
https://www.universitetsforlaget.no/markedsforing-

Slettemeås, Dag ; Storm-Mathisen, Ardis (2018). News consumption among young people in Norway. The relevance of smartphones and social media. Andersson, Yvonne; Dahlquist, Ulf; Ohlsson, Jonas (Red.). Youth and news in a digital media environment – Nordic-Baltic perspectives. s. 115-125. Nordicom. https://nordicom.gu.se/sv/system/tdf/kapitel-pdf/1

Storm-Mathisen, Ardis ; Slettemeås, Dag (2016). Dematerialisering gjennom digitalisering og teknologisk konvergens?. Vittersø, Gunnar; Borch, Anita; Laitala, Kirsi Maria; Strandbakken, Pål (Red.). Forbruk og det grønne skiftet. s. 159-184. Novus Forlag.
https://novus.mamutweb.com/Shop/Product/Vitters%C3

Evjemo, Bente; Akselsen, Sigmund; Slettemeås, Dag ; Munch-Ellingsen, Arne; Andersen, Anders; Karlsen, Randi (2015). “I Expect Smart Services!” User Feedback on NFC Based Services Addressing Everyday Routines. Giaffreda, Raffaele; Caganova, Dagmar; Li, Yong; Riggio, Roberto; Voisard, Agnes (Red.). Internet of Things. IoT Infrastructures (Part II). s. 118-124. Springer.
https://doi.org/10.1007/978-3-319-19743-2_18

Slettemeås, Dag (2014). Consuming familiarity and alterity in domestic space: Transnational television practices among migrants in Norway. Nordicom Review. Vol. 35.
https://doi.org/10.2478/nor-2014-0004

Slettemeås, Dag ; Evjemo, Bente; Akselsen, Sigmund (2014). Connecting and communicationg with the near field. How NFC Services for Smartphones May Benefit Consumers/Citizens Through Social Media Integration and Augmentation. Kommers, Piet A. M.; Isaías, Pedro; Issa, Tomayess (Red.). Perspectives on Social Media. A yearbook. s. 141-147. Routledge.
https://www.routledge.com/Perspectives-on-Social-M

Slettemeås, Dag (2013). The Dynamics of Localizing Home in Foreign Territories. Observatorio (OBS*).
http://obs.obercom.pt/index.php/obs/article/view/6





Publikasjonslisten er hentet ut av Cristin. Listen kan være ufullstendig