English version
Jo Helle-Valle

Jo Helle-Valle

Fagfelt

Globalisering   Kvantitative forskningsmetoder   Etnisitet   Nasjonalisme   Kvalitative metoder   Nye medier   Kjønn og kjønnsforskning   Utviklingsstudier   Medier i det sørlige Afrika   Kjønn og IKT   Bildeteori   Ontologi   Afrikansk politikk   Kjønn og seksualitet   Etnografisk feltarbeid   Afrikansk økonomi

Forskningsprosjekter

Avsluttede forskningsprosjekter

Vitenskapelige publikasjoner

Helle-Valle, Jo ; Storm-Mathisen, Ardis (2023). Domestication theory. Reflections from the Kalahari. Hartmann, Maren (Red.). The Routledge Handbook of Media and Technology Domestication. s. 162-177. Routledge.
https://doi.org/10.4324/9781003265931

Helle-Valle, Jo (2020). From No Media to All Media: Domesticating New Media in a Kalahari Village. Helle-Valle, Jo; Storm-Mathisen, Ardis (Red.). Media Practices and Changing African Socialities - Non-Media-Centric Perspectives. Berghahn Books.

Helle-Valle, Jo ; Storm-Mathisen, Ardis (2020). Media Practices and Changing African Socialities - Non-Media-Centric Perspectives. ISBN: 9781789206616. 250 s. Berghahn Books.
https://www.berghahnbooks.com/title/Helle-ValleMed

Storm-Mathisen, Ardis ; Helle-Valle, Jo (2020). Botswana’s digital revolution: What’s in it?. Helle-Valle, Jo; Storm-Mathisen, Ardis (Red.). Media Practices and Changing African Socialities - Non-Media-Centric Perspectives. s. 60-90. Berghahn Books.

Helle-Valle, Jo ; Storm-Mathisen, Ardis (2020). Introduction: A Social Science Perspective on Media practices in Africa – Social Mechanisms, Dynamics and Processes. Helle-Valle, Jo; Storm-Mathisen, Ardis (Red.). Media Practices and Changing African Socialities - Non-Media-Centric Perspectives. s. 1-32. Berghahn Books.

Helle-Valle, Jo (2019). Advocating causal analyses of media and social change by way of social mechanisms. Journal of African Media Studies. Vol. 11.
https://doi.org/10.1386/jams.11.2.143_1

Helle-Valle, Jo ; Mjaaland, Mari (2018). Reklame i nettaviser – et leserperspektiv. Storm-Mathisen, Ardis; Jacobsen, Eivind; Tangen, Karl-Fredrik; Helle-Valle, Jo (Red.). Markedsføring og forbrukerne – samfunnsvitenskapelige blikk. s. 170-184. Universitetsforlaget.

Jacobsen, Eivind; Storm-Mathisen, Ardis ; Tangen, Karl-Fredrik; Helle-Valle, Jo (2018). Markedsføring - samfunnsvitenskapelige perspektiver. Storm-Mathisen, Ardis; Jacobsen, Eivind; Tangen, Karl-Fredrik; Helle-Valle, Jo (Red.). Markedsføring og forbrukerne – samfunnsvitenskapelige blikk. s. 11-22. Universitetsforlaget.

Storm-Mathisen, Ardis ; Jacobsen, Eivind; Tangen, Karl-Fredrik; Helle-Valle, Jo (2018). Markedsføring og forbrukerne – samfunnsvitenskapelige blikk. ISBN: 9788215025919. 217 s. Universitetsforlaget.
https://www.universitetsforlaget.no/nettbutikk/mar

Helle-Valle, Jo ; Borchgrevink, Axel (2018). Household histories and methodological triangulation. Forum for Development Studies. Vol. 45.
https://doi.org/10.1080/08039410.2016.1260049





Publikasjonslisten er hentet ut av Nasjonalt vitenarkiv (NVA). Listen kan være ufullstendig.

Forskningsrapporter

Slettemeås, Dag ; Storm-Mathisen, Ardis ; Helle-Valle, Jo (2017). RFID in Society – Preparing for the Internet of Things. Final Report & Summary. (Deliverable 4 of 4). ISBN: 9788270634675. 45 s. Høgskolen i Oslo og Akershus.

Slettemeås, Dag ; Storm-Mathisen, Ardis ; Helle-Valle, Jo (2017). RFID in Society – Preparing for the Internet of Things. Case Analyses & Evaluation (Deliverable 2 of 4). ISBN: 9788270634651. 74 s. Høgskolen i Oslo og Akershus.

Slettemeås, Dag ; Storm-Mathisen, Ardis ; Helle-Valle, Jo (2017). RFID in Society - Preparing for the Internet of Things. Case Criteria & Selection. (Deliverable 1 of 4). ISBN: 9788270634644. 57 s. Høgskolen i Oslo og Akershus.

Slettemeås, Dag ; Storm-Mathisen, Ardis ; Helle-Valle, Jo (2017). RFID in Society – Preparing for the Internet of Things. Handbook of Methods. (Deliverable 3 of 4). ISBN: 9788270634668. 83 s. Høgskolen i Oslo og Akershus.

Rasmussen, Terje; Storm-Mathisen, Ardis ; Frugård, Marcela; Helle-Valle, Jo Helge (2013). Forbruks- og livsstilsjournalistikk i NRK: En studie av Forbrukerinspektørene (FBI) og Puls sett i lys av NRKs allmennkringkastingsforpliktelser. ISBN: 9788270634460. 135 s. Statens institutt for forbruksforskning.
http://www.sifo.no/files/file78929_fagrapport_3-20

Slettemeås, Dag ; Helle-Valle, Jo Helge (2012). Smarttelefon og bruk av mobilbaserte tjenester blant norske forbrukere. 46 s. OsloMet - storbyuniversitetet.

Bucher, Taina; Storm-Mathisen, Ardis ; Helle-Valle, Jo (2009). Ungdom, Politikk og Internett. En akademisk refleksjon over norsk ungdoms samfunnsdeltakelse og politiske engasjement online. 66 s. Statens institutt for forbruksforskning.
http://sifo.no/files/file75201_oppdragsrapport_2-2

Helle-Valle, Jo Helge (2007). Time and media consumption in Norwegian families. ISBN: 9788270634132. 57 s. Statens institutt for forbruksforskning.
http://www.sifo.no/files/file69293_fagrapport_2007

Slettemeås, Dag ; Helle-Valle, Jo Helge ; Borch, Anita (2007). Consuming Digital Adventure-Oriented Media in Everyday Life. Final Report. 78 s. Statens institutt for forbruksforskning.

Borchgrevink, Axel; Helle-Valle, Jo ; Woldehanna, Tassew (2003). Credible Credit: Impact Study of the Dedebit Credit and Savings Institution (DECSI), Tigray, Ethiopia. 95 s. NUPI.





Publikasjonslisten er hentet ut av Nasjonalt vitenarkiv (NVA). Listen kan være ufullstendig.

Formidling

Engen, Bård Ketil ; Helle-Valle, Jo ; Giæver, Tonje Hilde ; Karstensen, Steinar ; Steier, Rolf Erik Jorgenson ; Storm-Mathisen, Ardis (2023). Planlagt og gjennomført fakultetsseminar om digitalisering på fakultet for lærerutdanning on internasjonale studier (DIGILUI). Oversikt og forskning på digitalisering ved fakultet. Forskningsgruppene: Digitale Læringsarenaer, Bærekraft og Teknologi i Arbeid og Læring, Utvikling,Makt og ulikhet og Små barn, store byer: b.h.kvaliteter, ulikheter, kommunikative kompleksiteter..

Helle-Valle, Jo ; Storm-Mathisen, Ardis (2023). Domestication Theory: Reflections from the Kalahari. Revisiting domestication (of media and technology). Book launch and symposium. Berlin University of the Arts.

Helle-Valle, Jo (2019). New media and development in Africa. Kongokveld. JOIN good forces.

Helle-Valle, Jo (2019). Ny virkelighet, nye medier, ny antropologi?. Fagdag. Universitetet i Tromsø.

Helle-Valle, Jo (2018). Media culture in Africa? A practice-ethnographic approach. Researching Media in Africa at Oslo Metropolitan University. OsloMet.

Helle-Valle, Jo (2018). Internet in the Kalahari. NORAD-seminar .

Storm-Mathisen, Ardis ; Slettemeås, Dag ; Helle-Valle, Jo (2018). Beredskap, sårbarhet og digitaliseringens paradokser - oppsummering av funn fra Homeriskprosjektet. Homerisk sluttseminar. Forsbruksinstituttet SIFO og Norsk Teknisk Museum.

Helle-Valle, Jo ; Storm-Mathisen, Ardis (2018). How can new media contribute to development? A case. Researching Media in Africa. Network seminar.. OsloMet.

Helle-Valle, Jo (2017). Botswana youth debating gender relationships on Facebook. ASA annual conference. African Studies Association.

Helle-Valle, Jo (2017). New media pratices in a Changing Africa, FriPro, NFR. Utviklingsstudier 30 år, HiOA - åpent seminar. HiOA.





Publikasjonslisten er hentet ut av Nasjonalt vitenarkiv (NVA). Listen kan være ufullstendig.