Fagområder
Vitenskapsdisipliner
Emner
Globalisering Kvantitative forskningsmetoder Etnisitet Nasjonalisme Kvalitative metoder Nye medier Kjønn og kjønnsforskning Utviklingsstudier Medier i det sørlige Afrika Kjønn og IKT Bildeteori Ontologi Afrikansk politikk Kjønn og seksualitet Etnografisk feltarbeid Afrikansk økonomi
Regioner
Øst-Afrika Sørlige Afrika Norden
Land
Botswana Norge Uganda Sør-Afrika
Forskningsgrupper
Forskningsprosjekter
-
HOMERISK: Risk management strategies when households face collapsing electricity and digital infrastructure
Hushold har blitt svært avhengig av strøm og IKT, men myndighetene ikke har tatt tilstrekkelig hensyn til denne sårbarheten. Lokalbefolkninger utgjør en vesentlig, men undervurdert ressurs i håndteringen av eventuelle krisesituasjoner.
-
Nye mediepraksiser i et Afrika i endring
Prosjektet tar utgangspunkt i to fakta: en relativt konsistent økonomisk vekst i Afrika gjennom de siste to desennier, og en digital medierevolusjon i den samme perioden.
Publikasjoner og forskningsresultater
Vitenskapelige publikasjoner
Storm-Mathisen, Ardis; Helle-Valle, Jo (2020). Botswana’s digital revolution: What’s in it?. Helle-Valle, Jo; Storm-Mathisen, Ardis (Red.). Media Practices and Changing African Socialities - Non-Media-Centric Perspectives. 2. s. 60-90. Berghahn Books.
Helle-Valle, Jo; Storm-Mathisen, Ardis (2020). Introduction: A Social Science Perspective on Media practices in Africa – Social Mechanisms, Dynamics and Processes. Helle-Valle, Jo; Storm-Mathisen, Ardis (Red.). Media Practices and Changing African Socialities - Non-Media-Centric Perspectives. Introduction. s. 1-32. Berghahn Books.
Helle-Valle, Jo (2020). From No Media to All Media: Domesticating New Media in a Kalahari Village. Helle-Valle, Jo; Storm-Mathisen, Ardis (Red.). Media Practices and Changing African Socialities - Non-Media-Centric Perspectives. 7. Berghahn Books.
Helle-Valle, Jo; Storm-Mathisen, Ardis
(2020).
Media Practices and Changing African Socialities - Non-Media-Centric Perspectives.
ISBN: 978-1-78920-661-6.
250 s.
Berghahn Books.
https://www.berghahnbooks.com/title/Helle-ValleMed...
Helle-Valle, Jo (2019). Advocating causal analyses of media and social change by way of social mechanisms. Journal of African Media Studies . Vol. 11.
Helle-Valle, Jo; Mjaaland, Mari (2018). Reklame i nettaviser – et leserperspektiv. Storm-Mathisen, Ardis; Jacobsen, Eivind; Tangen, Karl-Fredrik; Helle-Valle, Jo (Red.). Markedsføring og forbrukerne – samfunnsvitenskapelige blikk. Kapittel 11. s. 170-184. Universitetsforlaget.
Jacobsen, Eivind; Storm-Mathisen, Ardis; Tangen, Karl-Fredrik; Helle-Valle, Jo (2018). Markedsføring - samfunnsvitenskapelige perspektiver. Storm-Mathisen, Ardis; Jacobsen, Eivind; Tangen, Karl-Fredrik; Helle-Valle, Jo (Red.). Markedsføring og forbrukerne – samfunnsvitenskapelige blikk. 1. s. 11-22. Universitetsforlaget.
Storm-Mathisen, Ardis; Jacobsen, Eivind; Tangen, Karl-Fredrik; Helle-Valle, Jo
(2018).
Markedsføring og forbrukerne – samfunnsvitenskapelige blikk.
ISBN: 978-82-15-02591-9.
217 s.
Universitetsforlaget.
https://www.universitetsforlaget.no/nettbutikk/mar...
Helle-Valle, Jo; Borchgrevink, Axel (2018). Household histories and methodological triangulation. Forum for Development Studies . Vol. 45.
Helle-Valle, Jo (2017). Media culture in Africa? A practice-ethnographic approach. Willems, Wendy; Mano, Winston (Red.). Everyday Media Culture in Africa. Kapittel 2. Routledge.