Fagområder
Vitenskapsdisipliner
Emner
Kjønn IKT Utdanning Forbruk Husholdningers atferd og familieøkonomi Hverdagsliv Nye medier Klær Identitet Barnehage Digitalisering Familier Barn og unge Praksis Nye teknologier Digital hverdag Digital sårbarhet Digital forbrukskompetanse
Land
Botswana Danmark Island Norge Sverige
Forskningsgrupper
Forskningsprosjekter
-
HOMERISK: Risk management strategies when households face collapsing electricity and digital infrastructure
Hushold har blitt svært avhengig av strøm og IKT, men myndighetene ikke har tatt tilstrekkelig hensyn til denne sårbarheten. Lokalbefolkninger utgjør en vesentlig, men undervurdert ressurs i håndteringen av eventuelle krisesituasjoner.
-
Nye mediepraksiser i et Afrika i endring
Prosjektet tar utgangspunkt i to fakta: en relativt konsistent økonomisk vekst i Afrika gjennom de siste to desennier, og en digital medierevolusjon i den samme perioden.
-
RELINK – Forsterking av det svake leddet. Utforsking, intervensjon og samskapte løsninger for å bygge robuste digitale hushold
Relink er et forskningsprosjekt som skal kartlegge digitale sårbarheter i dagens hushold og utvikle verktøy og løsninger som kan gjøre dagens og fremtidens oppkoplede hushold mer robuste mot digitale sårbarheter.
Publikasjoner og forskningsresultater
Vitenskapelige publikasjoner
Mainsah, Henry; Slade, Emma; Slettemeås, Dag; Southerton, Dale Keith; Storm-Mathisen, Ardis (2022). Methodological innovations and challenges of research on digitally connected homes: an introduction. Digital Creativity . Vol. 33.
Slettemeås, Dag; Storm-Mathisen, Ardis
(2021).
Digitalisert forbruk.
Jensen, Thor Øivind; Jacobsen, Eivind; Knudsen, Morten W.; Schjelderup, Gerhard Emil (Red.).
Forbrukersosiologi. Kap. 20. s. 447-474.
Fagbokforlaget.
https://www.fagbokforlaget.no/Forbrukersosiologi/I...
Storm-Mathisen, Ardis (2020). New Ways of Making Ends Meet? On Batswana Women, Their Uses of the Mobile Phone – and Connections Through Education. Helle-Valle, Jo; Storm-Mathisen, Ardis (Red.). Media Practices and Changing African Socialities - Non-Media-Centric Perspectives. 5. s. 148-170. Berghahn Books.
Storm-Mathisen, Ardis; Helle-Valle, Jo (2020). Botswana’s digital revolution: What’s in it?. Helle-Valle, Jo; Storm-Mathisen, Ardis (Red.). Media Practices and Changing African Socialities - Non-Media-Centric Perspectives. 2. s. 60-90. Berghahn Books.
Helle-Valle, Jo; Storm-Mathisen, Ardis (2020). Introduction: A Social Science Perspective on Media practices in Africa – Social Mechanisms, Dynamics and Processes. Helle-Valle, Jo; Storm-Mathisen, Ardis (Red.). Media Practices and Changing African Socialities - Non-Media-Centric Perspectives. Introduction. s. 1-32. Berghahn Books.
Helle-Valle, Jo; Storm-Mathisen, Ardis
(2020).
Media Practices and Changing African Socialities - Non-Media-Centric Perspectives.
ISBN: 978-1-78920-661-6.
250 s.
Berghahn Books.
https://www.berghahnbooks.com/title/Helle-ValleMed...
Rosenberg, Thea Grav; Storm-Mathisen, Ardis; Steinnes, Kamilla Knutsen; Mainsah, Henry
(2019).
Skreddersøm til barnets beste? Om personvern og markedsføring på norske barns sosiale medieprofiler.
Barn – forskning om barn og barndom i Norden
.
Vol. 37.
https://www.ntnu.no/ojs/index.php/BARN/issue/view/...
Storm-Mathisen, Ardis
(2019).
New media use among young Batswana - on concerns, consequences and the educational factor.
Journal of African Media Studies
.
Vol. 11.
http://hdl.handle.net/10852/77812
Slettemeås, Dag; Storm-Mathisen, Ardis
(2018).
News consumption among young people in Norway. The relevance of smartphones and social media.
Youth and news in a digital media environment – Nordic-Baltic perspectives. 11. s. 115-125.
Nordicom.
https://nordicom.gu.se/sv/system/tdf/kapitel-pdf/1...
Jacobsen, Eivind; Storm-Mathisen, Ardis; Tangen, Karl-Fredrik; Helle-Valle, Jo (2018). Markedsføring - samfunnsvitenskapelige perspektiver. Storm-Mathisen, Ardis; Jacobsen, Eivind; Tangen, Karl-Fredrik; Helle-Valle, Jo (Red.). Markedsføring og forbrukerne – samfunnsvitenskapelige blikk. 1. s. 11-22. Universitetsforlaget.