Karriererveiledernes 10 tips til deg som er nyutdannet: Slik får du jobb under koronakrisen

Gutt som står i Ekebergåsen og kikker utover Oslo i kikkert

Finn jobben:

1. Tenk kreativt: Vær mindre kresen enn du ellers ville vært

Når arbeidsmarkedet er utfordrende, gjelder det å være åpen for muligheter du ellers ville takket nei til. Nå gjelder prinsippet "All erfaring er god erfaring". På mange arbeidsplasser er det muligheter for å utvikle stillingen du startet i eller få andre jobber. Det gjelder å få foten innenfor døra og bevise at du har det som skal til.

2. Ha en god og oppdatert LinkedIn-profil

Bruk både ditt private og profesjonelle nettverket i jobbsøkerprosessen. Hvis du ikke har en LinkedIn-profil, er det på tide å lage en nå. LinkedIn er et profesjonelt nettverk, så pass på å ha et ryddig profilbilde og god og oppdatert informasjon om hva du har gjort og hva du kan. Knytt kontakt med folk du har møtt i studie- og arbeidsliv. Det kan være forelesere, medstudenter på utdanningen din eller i studentforeninger. Det kan også være arbeidsgivere du har møtt i praksis, på karrieredager eller i heltids- og deltidsjobber.

Husk å følge bedrifter du er interessert i, mange legger ut ledige stillinger, nyheter og søker etter mulige kandidater på LinkedIn. Arbeidsgivere liker også at jobbsøkere følger dem på LinkedIn.
I tillegg kan du være til stede og finne jobber digitalt med CV på Finn.no og lagre jobbsøk på NAV.no. Dermed kan rekrutterere og vikarbyrå kontakte deg om jobbmuligheter som ikke utlyses på andre nettsider.

3. Let etter arbeidsgivere du kunne tenke deg å jobbe hos og send en åpen søknad

Bruk nettverket ditt for å finne potensielle arbeidsgivere og ledige stillinger. Kanskje bedriften du hadde praksisplass hos har behov for hjelp? Traineestillinger kan også være et alternativ for å opparbeide erfaring. De er ikke så godt betalt, men de er kjempeutviklende.

Nesten halvparten av alle ansettelser skjer uten at stillingen er lyst ut, så her finnes det muligheter! Ta kontakt med arbeidsgiveren først og hør om de er interessert i en åpen søknad fra deg. Tenk på hvordan din kompetanse kan passe inn og hvordan du kan bidra til å hjelpe dem å nå sine mål. Private arbeidsgivere tar oftest imot åpne søknader.

Søk på jobben:

4. Svar på det arbeidsgiveren spør etter

Når arbeidsgivere leser jobbsøknader lurer de på:

Se på utlysningsteksten: Hva er det de spør etter og hvordan kan din kunnskap og erfaring svare ut det? Skreddersy både CV og søknad til hver stilling du søker.

5. Bruk programplanen for studiet ditt når du skriver søknad og CV

I programplanen for studiet ditt står det hva du skal ha lært under studiene. Hvis du sliter med å sette ord på hva du kan er programplanen et godt sted å begynne. Husk tidligere kompetanse og erfaring i søknaden også, som har overføringsverdi i den nye stillingen.

6. Husk at du ikke må ha alt arbeidsgiveren ber om for å få jobben

Det er ofte noe utdanning, kunnskap, og erfaring du må ha, såkalte må-krav, mens andre kvalifikasjoner er ønskelig, men ikke nødvendig, det vil si bør-krav. Den perfekte kandidaten finnes sjelden. Hvis du har de kvalifikasjonene du må ha og oppfyller noe av bør-kravene, kan det allikevel være lurt å søke.

På intervju:

7. Øv på intervjusituasjonen

Bruk tid på å lese gjennom både utlysningen til arbeidsgiveren og søknaden din. Har du noen som kan hjelpe deg å øve på intervjusituasjonen? Det kan være både lurt og trygt å ha øvd på å svare på noen spørsmål før du møter opp på intervju.

8. Finn ut hva arbeidsgiveren vil og hvordan du passer inn

Hva er hovedmålet til arbeidsgiveren? Hva er det de prøver å få til? Hva er verdiene deres? Hva er de stolte av? Hvordan ser bransjen de opererer i ut akkurat nå? Det er et stort pluss at du kjenner til hvem de er og hva de gjør. Det er også lettere å si noe om hvordan du passer inn når du vet hvem de er.

9. Forbered spørsmål til arbeidsgiveren på forhånd

Mot slutten av et intervju er det vanlig at arbeidsgiveren spør om du har noen spørsmål. Det kan være lurt å forberede noen på forhånd. Det viser at du er interessert og at du har forberedt deg godt.

Hvis du ikke får jobben:

10. Hvis du ikke får jobben etter intervju, spør om hvorfor

De fleste av oss får en del avslag på vei mot drømmejobben. Hvis du har vært på intervju og ikke har fått jobben kan det være lærerikt å spørre hvorfor du ikke fikk den. Hva hadde personen som fikk jobben som ikke du hadde? Hva kunne du gjort bedre? Ofte kan man få konkrete tips som man kan jobbe med og ta med seg inn i neste intervjusituasjon.

Karrieretjenesten ved OsloMet

Kontakt Karrieretjenesten på karriere@oslomet.no, så kan vi tilby deg karriereveiledning, blant annet veiledning i hvordan skrive en god CV og søknad og lage en god LinkedIn-profil. Vi kan også hjelpe deg med intervjutrening.

Mer om jobbsøking og karriere

Prabriti Tiwari ser i kameraet og smiler. Hun står i et åpent kontorlandskap
Ni tips til deg som skal ut i ny jobb

Plutselig er den der - dagen da du ikke lenger er student, men skal møte opp på jobb og bruke utdanningen din. Her er noen smarte råd fra to som har erfaringen friskt i minne.