English version
Dragana Surkalovic

Dragana Surkalovic

Kort om

Dragana Surkalovic er førsteamanuensis i engelsk ved Institutt for grunnskole- og faglærerutdanning ved OsloMet - storbyuniversitetet. Hennes faglige interesser er blant annet engelsk språkvitenskap og fagdidaktikk, flerspråklighet, research literacy, og bruk av KI til kommunikasjon og språklæring.

Fagfelt

Læreplananalyse   Flerspråklighet   Fremmedspråkdidaktikk   Engelsk språkvitenskap   Engelsk fagdidaktikk   Grunnleggende ferdigheter i engelsk   Språkpolitikk   Begynneropplæring   Skolebasert kompetanseutvikling   Flerspråklighet i skolen

Forskningsprosjekter

Avsluttede forskningsprosjekter

Vitenskapelige publikasjoner

Flognfeldt, Mona Evelyn ; Tsagari, Dina ; Surkalovic, Dragana ; Tishakov, Therese Marie (2020). The Practice of Assessing Norwegian and English Language Proficiency in Multilingual Elementary School Classrooms in Norway. Language Assessment Quarterly. Vol. 17.
https://doi.org/10.1080/15434303.2020.1827409

Angelovska, Tanja; Krulatz, Anna; Surkalovic, Dragana (2020). Predicting efl teacher candidates’ preparedness to work with multilingual learners: Snapshots from three european universities. The European Journal of Applied Linguistics and TEFL. Vol. 9.
https://search.proquest.com/docview/2451418203/ful

Surkalovic, Dragana (2014). Forbereder grunnskolelærerutdanningen engelsklærere for undervisning i engelsk som tredjespråk i Norge?. Acta Didactica Norge. Vol. 8.
https://doi.org/10.5617/adno.1129

Surkalovic, Dragana (2013). Modularity, Phase-Phase Faithfulness and prosodification of function words in English. Nordlyd. Vol. 40.
https://doi.org/10.7557/12.2507

Surkalovic, Dragana (2011). Lexical and functional decomposition in syntax: A view from phonology. Poznan Studies in Contemporary Linguistics (PSiCL). Vol. 47.
https://doi.org/10.2478/psicl-2011-0023

Surkalovic, Dragana (2011). Modularity, Linearization and Phase-Phase Faithfulness in Kayardild. Iberia: An International Journal of Theoretical Linguistics. Vol. 3.



Publikasjonslisten er hentet ut av Nasjonalt vitenarkiv (NVA). Listen kan være ufullstendig.

Forskningsrapporter

Surkalovic, Dragana (2015). The No-Reference Hypothesis: A Modular Approach to the Syntax-Phonology Interface. ISBN: 9788282441513. 157 s. UiT Norges arktiske universitet.



Publikasjonslisten er hentet ut av Nasjonalt vitenarkiv (NVA). Listen kan være ufullstendig.

Formidling

Skarpaas, Kaja Granum ; Surkalovic, Dragana (2025). GenAI in the English subject. Elstad, Eyvind; Korbøl, Karsten (Red.). Kunstig intelligens i skolen. s. 207-235. Fagbokforlaget.

Hølland, Silje ; Dalland, Cecilie Pedersen ; Surkalovic, Dragana ; Thormodsæter, Øyvind (2024). Pre-service Teachers' Reflections in Practice Placement: Balancing Pedagogy and Subject Didactic. ECER-konferansen. EERA - European Education Research Association.

Surkalovic, Dragana (2024). Feedback as dialogue: developing pre-service teachers’ research literacy through improving feedback literacy. NERA Congress. The Nordic Educational Research Association (NERA).

Surkalovic, Dragana (2020). Engelsk som tredjespråk: didaktiske tilnærminger. Regional samling FVO. Kompetanse Norge.

Surkalovic, Dragana (2020). Om utviklingsarbeid alene og i felleskap. Utviklingsseminar på Sofiemyr skole. Desentralisert ordning for kompetanseutvikling (DeKomp).

Surkalovic, Dragana (2020). Engelsk som tredjespråk: didaktiske tilnærminger. Regional samling FVO. Kompetanse Norge.

Tishakov, Therese Marie ; Flognfeldt, Mona Evelyn ; Tsagari, Dina ; Surkalovic, Dragana (2019). English teachers’ and pupils’ perceptions of multilingual competences and practices in Norway. Teacher Well-Being and Diversity: Managing Language and Social Diversity in Classrooms, Oslo, Norway.

Tsagari, Dina ; Flognfeldt, Mona Evelyn ; Tishakov, Therese Marie ; Surkalovic, Dragana (2019). Assessment Practices in Multilingual Classes in Norway. The 3rd Swedish Translanguaging Conference: Translanguaging in the Individual, at School and in Society. Linnæus University, Växjö, Sweden. Linnæus University.

Tishakov, Therese Marie ; Flognfeldt, Mona Evelyn ; Tsagari, Dina ; Surkalovic, Dragana (2019). Multilingual competences and English language learning and teaching in Norway. 24th conference of the International Association of World Englishes.

Surkalovic, Dragana (2019). Skriving i det digitale klasserommet. Utviklingsseminar på Sofiemyr skole. Desentralisert ordning for kompetanseutvikling (DeKomp).





Publikasjonslisten er hentet ut av Nasjonalt vitenarkiv (NVA). Listen kan være ufullstendig.