Fagområder
Vitenskapsdisipliner
Filosofiske fag Musikkpedagogikk Musikkvitenskap
Emner
Estetisk erfaring Musikalsk erfaring Musikalsk klasseledelse Musikkpedagogisk ontologisk vending Dialogisk praksis
Land
Tyskland Danmark Sverige Uganda USA
Forskningsgrupper
Forskningsprosjekter
-
TEQ21: Profesjonelle lærere i det 21. århundre
I forskningsprosjektet TEQ21: Profesjonelle lærere i det 21. århundre, vil vi undersøke hva læreres profesjonelle kompetanse innebærer og få bedre forståelse for hvordan lærerstudenter kan utvikle kompetanser for framtiden.
Publikasjoner og forskningsresultater
Vitenskapelige publikasjoner
Rinholm, Hanne; Solem, Ida Heiberg; Ulleberg, Inger
(2023).
Dialogues in education: Exploring cases from music and mathematics education.
Dialogic Pedagogy: An International Online Journal
.
Vol. 11.
https://dpj.pitt.edu/ojs/dpj1/article/view/458
Fredriksen, Bendik; Onsrud, Silje Valde; Rinholm, Hanne; Lewis, Judy
(2023).
Who takes part in participation? Challenges to empowering student voice in music teacher education.
Music Education Research
.
https://hdl.handle.net/11250/3069747
Rinholm, Hanne (2022). Musikalske mirakler: Transcendens i estetiske og religiøse erfaringer. Holm, Henrik; Varkøy, Øivind (Red.). Musikk og religion: Tekster om musikk i religion og religion i musikk. Kap. 4. s. 51-71. Cappelen Damm Akademisk.
Onsrud, Silje Valde; Fredriksen, Bendik; Rinholm, Hanne; Lindgren, Monica
(2022).
The multiplicity of preservice music teachers’ positioning in a participatory action research project.
Research Studies in Music Education
.
https://hdl.handle.net/11250/3023164
Rinholm, Hanne; Varkøy, Øivind (2021). Et forsvar for kunstverket – re-romantisering av musikkpedagogisk tenkning. Karlsen, Sidsel; Nielsen, Siw Graabræk (Red.). Verden inn i musikkutdanningene: Utfordringer, ansvar og muligheter. kap.
Rinholm, Hanne (2020). Musikalsk-estetisk erfaring som tilsynekomsthendelse. Varkøy, Øivind; Holm, Henrik (Red.). Musikkfilosofiske tekster. Tanker om musikk – og språk, tolkning, erfaring, tid, klang, stillhet m.m.. 3. s. 41-60. Cappelen Damm Akademisk.
Varkøy, Øivind; Rinholm, Hanne (2020). Focusing on Slowness and Resistance: A Contribution to Sustainable Development in Music Education. Philosophy of Music Education Review . Vol. 28.
Rinholm, Hanne; Varkøy, Øivind (2020). Music Education for the Common Good? Between Hubris and Resignation—A Call for Temperance. Yob, Iris M.; Jorgensen, Estelle R. (Red.). Humane Music Education for the Common Good. Chapter 3. s. 40-53. Indiana University Press.
Rinholm, Hanne (2020). Musikalsk klasseledelse. Christensen, Hanne; Ulleberg, Inger (Red.). Klasseledelse, fag og danning. 2.utgave. 10. s. 155-172. Gyldendal Akademisk.
Rinholm, Hanne (2019). Profesjonsrelevans i spenningen mellom praktisk og teoretisk kunnskap i lærerutdanningens musikkfag. Thorsen, Kirsten Elisabeth; Michelet, Simon (Red.). Teoretiske og praktiske kunnskaper i lærerkvalifisering - sammenhenger og spenninger. Kapittel 6. s. 96-113. Universitetsforlaget.