Kort om
Jeg forsker på utviklingsmessige og ervervede språkvansker hos en- og flerspråklige personer. Videre er jeg opptatt av språklig og kulturell tilpassing av kartleggingsverktøy for barn og voksne med språkvansker, og mangfoldsensitiv pedagogikk. Jeg underviser først og fremst på videreutdanninga i spesialpedagogikk.
Jeg er med i to prosjekter finansiert av Stiftelsen Dam
- Livskvalitet og språkvansker hos ungdom dam.no/prosjekter/livskvalitet-og-sprakvansker-hos-ungdom/
- Språkkartleggingsverktøy for Primær progressiv afasi dam.no/prosjekter/sprakkartleggingsverktoy-for-primaer-progressiv-afasi/
Andre pågående prosjekter
- Utvikling av språk og kunnskap om verden i polsk og norsk hos én- og flerspråklige barn (PolkaNorski). Samarbeid med BLU (OsloMet), Universitetet i Warszawa og Universitetet i Oslo.
- Utvikling og utprøving av protokoller for monitorering av språkfunksjoner før, under og etter våken kraniotomi. Samarbeid med Spesialistsykehuset for epilepsi
- Studies in Multilingual Aphasia. Samarbeid med Universitetet i Oslo, City University of New York, Universitetet i Turku
- Mangfoldsensitiv pedagogikk - læreres erfaringer med språklig mangfold på yrkesfag og fagskoler.
Fagområder
Vitenskapsdisipliner
Anvendt språkvitenskap Allmenn språkvitenskap og fonetikk
Emner
Språkutvikling Språkvansker Flerspråklighet Afasi Nevrolingvistikk Psykolingvistikk Kartlegging Demenssykdommer Klinisk lingvistikk
Forskningsgrupper
Forskningsprosjekter
-
Livskvalitet og språkvansker hos ungdom og unge voksne
Ungdommer og unge voksne med språk- og kommunikasjonsvansker kan få utfordringer med ulike deler av livet, men det finnes ikke noe godt norsk verktøy for å vurdere vanskene deres.
-
PolkaNorski i praksis
Utviklinga av språkferdigheter og kunnskap om verden hos polsk-norske barn i Norge.
Publikasjoner og forskningsresultater
Vitenskapelige publikasjoner
Ribu, Ingeborg Sophie
; Simonsen, Hanne Gram; Norvik, Monica I.; Lehtonen, Minna H; Murstad, Jeanett; Theimann, Ane; Nygreen, Thomas; Goral, Mira
(2024).
Prediction ability in bilingual individuals: an eye tracking study with younger and older adults.
25 s.
Journal of Cultural Cognitive Science.
https://doi.org/10.1007/s41809-024-00155-5
Norvik, Monica I.; Ribu, Ingeborg Sophie ; Hansen, Pernille ; Simonsen, Hanne Gram (2024). Beyond Naming: Narrative Production in L1 and L2 in Multilingual Individuals with and without Dementia. Goral, Mira; Lerman, Aviva (Red.). Advances in the Neurolinguistic Study of Multilingual and Monolingual Adults. s. 95-112. Routledge. https://doi.org/10.4324/9781003330318-10
Ribu, Ingeborg Sophie
; Simonsen, Hanne Gram; Løver, Morten Aase; Strand, Bror-Magnus S.; Kristoffersen, Kristian Emil
(2019).
N-LARSP: A Developmental Language Profile for Norwegian.
Ball, Martin J.; Fletcher, Paul; Crystal, David (Red.).
Grammatical Profiles: Further Languages of LARSP. s. 1-28.
Multilingual Matters.
https://doi.org/10.21832/9781788924399-003
Trecca, Fabio; McCauley, Stewart; Riis Andersen, Sofie; Bleses, Dorthe; Basbøll, Hans; Højen, Anders; Madsen, Thomas O.;
Ribu, Ingeborg Sophie
; Christiansen, Morten H.
(2018).
Segmentation of Highly Vocalic Speech Via Statistical Learning: Initial Results From Danish, Norwegian, and English.
Language Learning.
https://doi.org/10.1111/lang.12325
Lind, Marianne; Simonsen, Hanne Gram;
Ribu, Ingeborg Sophie
; Svendsen, Bente Ailin; Svennevig, Jan; de Bot, Kees
(2018).
Lexical access in a bilingual speaker with dementia: Changes over time.
25 s.
Clinical Linguistics & Phonetics.
Vol. 32.
https://doi.org/10.1080/02699206.2017.1381168
Haman, Ewa; Łuniewska, Magdalena;
Hansen, Pernille
; Simonsen, Hanne Gram; Chiat, Shula; Bjekic, Jovana; Blaziene, Agne; Chyl, Katarzyna; Dabaskinsiene, Ineta; Engel de Abreu, Pascale; Gagarina, Natalia; Gavarró, Anna; Håkansson, Gisela; Harel, Efrat;
Holm, Elisabeth
; Kapalková, Svetlana; Kunnari, Sari; Levorato, Chiara; Lindgren, Josefin; Mieszkowska, Karolina; Montes Salarich, Laia; Potgieter, Anneke;
Ribu, Ingeborg Sophie
; Ringblom, Natalia; Rinker, Tanja; Roch, Maja; Slančová, Daniela; Southwood, Frenette; Tedeschi, Roberta; Tuncer, Aylin Müge; Ünal-Logacev, Özlem; Vuksanovic, Jasmina; Armon-Lotem, Sharon
(2017).
Noun and verb knowledge in monolingual preschool children across 17 languages: Data from Cross-linguistic Lexical Tasks (LITMUS-CLT).
Clinical Linguistics & Phonetics.
Vol. 31.
https://doi.org/10.1080/02699206.2017.1308553
Ribu, Ingeborg Sophie (2014). Imageability and phonological neighborhood density effects in speech processing. Stem-, spraak- en taalpathologie. Vol. 19.