Kort om
Vilde Schanke Sundet er førsteamanuensis ved Institutt for journalistikk og mediefag, OsloMet. Hun forsker på endringer i mediebransjen, mediepolitikk og publikum/fans, og hun er en ekspert på TV.
Sundet har deltatt i flere større forskningsprosjekter, og er nå prosjektleder for 'GLOBAL NATIVES? Serving young audiences on global media platforms' (Norges forskningsråd, 2021-2025) ved Institutt for medier og kommunikasjon, Universitetet i Oslo. Prosjektet studerer ungdoms bruk av underholdningsmedier og hva medieprodusenter og mediepolitiske aktører gjør for å (for-)bli relevante for en ny mediegenerasjon.
Sundet har publisert i flere internasjonale tidsskrifter og er forfatter av boka 'Television Drama in the Age of Streaming' (2021) og medforfatter av boka 'TV - en innføring' (2010).
Fra 2010-2014 jobbet Sundet som sekretær i Mediestøtteutvalget og som rådgiver og seniorrådgiver i Kulturdepartementet. Sundet er i dag nestleder av Kringkastingsrådet.
Fagområder
Vitenskapsdisipliner
Medievitenskap og journalistikk
Emner
Mediepolitikk og medieregulering Nye medier Fjernsyn Medievitenskap Medieøkonomi Medieproduksjon Digitalisering Sosiale medier Medieinnovasjon Medieindustri Strømming
Forskningsgrupper
Forskningsprosjekter
-
Grønne medievalg: Utfordringer for mediepolitikk, bransje og brukere i møte med klimaendringer og bærekraftsmål
Prosjektet tar for seg mediebransjens klimautfordringer og arbeidet for å skape en mer bærekraftig industri.
Publikasjoner og forskningsresultater
Vitenskapelige publikasjoner
Steen-Johnsen, Kari; Sundet, Vilde Schanke (2024). Theories of the Policy Process. Puppis, Manuel; Mansell, Robin; Van den Bulck, Hlilde (Red.). Handbook of Media and Communication Governance. s. 100-110. Edward Elgar Publishing.
Sundet, Vilde Schanke
(2023).
Public service youth content on social media platforms: Reaching youth through YouTube.
Jensen, Pia Majbritt; Redvall, Eva Novrup; Christensen, Christa Lykke (Red.).
Audiovisual Content for Children and Adolescents in Scandinavia: Production, Distribution, and Reception in a Multiplatform Era. s. 79-98.
Nordicom.
https://doi.org/10.48335/9789188855817-5
Lüders, Marika;
Sundet, Vilde Schanke
(2022).
Globalt innfødte som en tapt generasjon? En konseptualisering av unge som en mediegenerasjon.
Norsk Medietidsskrift.
Vol. 30.
https://doi.org/10.18261/nmt.30.1.1
Sundet, Vilde Schanke
; Lüders, Marika
(2022).
“Young people are on YouTube”: industry notions on streaming and youth as a new media generation.
18 s.
Journal of Media Business Studies.
https://doi.org/10.1080/16522354.2022.2125262
Ihlebæk, Karoline Andrea
;
Sundet, Vilde Schanke
(2021).
Global platforms and asymmetrical power: Industry dynamics and opportunities for policy change.
New Media & Society.
https://doi.org/10.1177/14614448211029662
Lüders, Marika;
Sundet, Vilde Schanke
(2021).
Conceptualizing the Experiential Affordances of Watching Online TV.
16 s.
Television & New Media.
https://doi.org/10.1177/15274764211010943
Sundet, Vilde Schanke
(2021).
‘Youthification’ of drama through real-time storytelling: A production study of blank and the legacy of SKAM.
Critical Studies in Television.
Vol. 16.
https://doi.org/10.1177/17496020211005311
Sundet, Vilde Schanke
(2021).
Provocation: Why I want to talk television with global platform representatives.
Critical Studies in Television.
Vol. 16.
https://doi.org/10.1177/17496020211044918
Sundet, Vilde Schanke
;
Colbjørnsen, Terje
(2021).
Streaming across industries: Streaming logics and streaming lore across the music, film, television, and book industries.
Mediekultur.
Vol. 37.
https://doi.org/10.7146/mediekultur.v37i70.122425
Lüders, Marika;
Sundet, Vilde Schanke
;
Colbjørnsen, Terje
(2021).
Towards streaming as a dominant mode of media use? A user typology approach to music and television streaming.
Nordicom Review.
Vol. 42.
https://doi.org/10.2478/nor-2021-0011