Fem barn og en voksen ser i kamera, mens de står i en gjeng ute i en skolegård. Alle har på regntøy og det er en typisk skolesetting.

Skolefritidspedagogikk

Årsstudium

Ønsker du å studere skolefritidspedagogikk eller jobber du kanskje allerede i SFO? I begge tilfeller er dette studiet for deg. Studietilbudet gjelder også for deg som jobber i aktivitetskolen, AKS.

Etter årsstudiet kan du søke videre opptak til bachelor i skolefritidspedagogikk og få innpasset årsstudiet.  

Opptakskrav og poeng

For å søke på dette programmet må du ha generell studiekompetanse (samordnaopptak.no) eller oppfylle kravene til realkompetanse.

Det kan være konkurranse om plassene. Vi kan ikke oppgi tidligere poenggrense, siden studiet er nytt. 

Krav til realkompetansesøkere

Har du generell studiekompetanse, kan du ikke søke på grunnlag av realkompetanse. Hvis du søker på grunnlag av realkompetanse må du

  • være 25 år eller eldre
  • ha minimum fem års fulltids yrkespraksis fra AKS/SFO, skole, barnehage, kulturskole eller sosial- og omsorgssektoren, der du har jobbet med barn/ungdom som er 18 år eller yngre
  • ha minimum norsk 112 årstimer
  • ha engelsk 140 årstimer

Inntil to av de fem årene med yrkespraksis kan erstattes av relevant utdanning.

Søkere med utdanningsbakgrunn fra land utenfor Norden må dokumentere at de oppfyller krav til norsk tilsvarende kravet til generell studiekompetanse.

Mer om realkompetanse

Slik søker du

Du søker på Samordna opptak. Studiekode kommer.

  • 15. april: ordinær søknadsfrist
  • 1. mars: frist for enkelte søkere

Mer om å søke på årsstudium.

Hva lærer du?

Gjennom dette årsstudiet vil du få kunnskap om barns utvikling, lek og læring, fysisk aktivitet, ute- og innelek, barns skapende virksomhet, samt språk og kommunikasjon med barn og foresatte. Du vil også få viktig kunnskap om barns digitale liv. 

Pedagogikk er sentralt og gjennomgående i alt du lærer. Kunnskapsområder i de fire emnene du skal igjennom er

  • barns utvikling, språk, lek og læring
  • flerspråklighet, samspill og inkludering 
  • estetiske og skapende prosesser, helse, fysisk aktivitet og matglede 
  • planlegging, samarbeid, utviklingsarbeid og medvirkning

Studiets oppbygging

Informasjon om studiets oppbygging kommer. 

Laster inn programplan, vennligst vent ...

Hvordan foregår undervisningen?

Studiet er hovedsakelig samlings- og nettbasert. 

Det legges opp til varierte arbeidsformer med studentaktive arbeidsmetoder avhengig av tema og studieoppgaver. Som student deltar du i undervisning og seminargrupper der oppgaver løses både sammen med andre og individuelt. Arbeidsformene vil variere noe fra emne til emne. I alle emner vil du bruke digitale læringsressurser. 

Eksempler på arbeidsformer er 

  • rollespill
  • casearbeid
  • verkstedarbeid
  • muntlige og andre praktiske øvelser
  • skapende arbeid

Praksis

Praksis er en viktig del av dette årsstudiet. I praksis skal du øve deg på samspill med barn, lede læringsprosesser og endrings- og utviklingsarbeid sammen med personalet i SFO.

Du vil ha 25 dager praksis i årsstudiet. Praksisstudiet er organisert som praksisperioder med ulikt antall dager hvert semester. Praksis er veiledet og gjennomføres individuelt og i grupper. Praksis er organisert i egne emner uten studiepoeng.

For deg som allerede arbeider på SFO skal alle de 25 dagene med praksis gjennomføres på egen arbeidsplass. 

Hva koster det?

Hva kan du jobbe som?

Med denne utdanningen vil du for eksempel kunne jobbe som assistent og elevveileder på skole og i SFO, eller som baseleder på SFO. 

Spesielle hensyn

Videre studiemuligheter

Du kan etter årsstudiet velge å søke videre opptak til bachelor i skolefritidspedagogikk og få innpasset årsstudiet.  

Spørsmål om utdanningen?

Har du spørsmål om utdanningen, kontakt oss gjennom vårt kontaktskjema.

Faglig leder

Laster inn ...

Studenthistorier

Jente ligger i en hengekøye i skogen og leser. Det ligger brune blader på bakken, er lite blader på trærne og hun har sol i ansiktet.
Bli kjent med studentbyen Oslo

I studentbyen Oslo kan du gå på kafé før frokost, sitte på lesesalen om dagen og dingle i en hengekøye i marka om natta. Det er kort vei fra liv og røre i sentrum til stillheten i skogen.

Pierre står på Campus Pilestredet. Han smiler og har hendene i siden.
Bør jeg ta en master?

Møt fem av våre studenter som deler sine tanker rundt det å ta en master.