– Du får faktisk prøvd ut det du lærer

Tabitha, Samuel og Viola i laben med hvert sitt rør med prøver. De står bak en benk med laboratorieutstyr. Mer laboratorieutstyr i bakgrunnen.

– Du får faktisk prøvd ut det du lærer teoretisk. Det at du får gjort labøvelser gjør at du kan lære med mer dybde, sier Tabitha Rivera.

– Jeg er glad i de praktiske øvingstimene, der vi får oppgaver man må bruke kunnskapen på, sier Samuel Peter Zimmermann.

Begge er tredjeårsstudenter, og har dermed samlet mye erfaring fra studiet.

Lite kull og tett oppfølging

– Det som er veldig fint med dette studieprogrammet, er at det er rom for nysgjerrighet og spørsmål. Underviserne oppfordrer oss til å stille spørsmål, og de tar seg tid til å svare, sier Tabitha.

Det lille kullet gjør tett oppfølging mulig – både faglig og praktisk.

– Fordelen med et lite kull på cirka 50 studenter er at vi kjenner dem. Vi kan hjelpe når gruppearbeidet ikke fungerer, eller det er behov for utsettelser, sier førsteamanuensis Viola Lobert.

– Det skjer ting i livet, og vi forsøker å redusere unødig stress.

Viola underviser studentene i fjerde og femte semester i bioteknologi og molekylær- og cellebiologi.

Bioteknologi og kjemi

Bachelorstudiet bioteknologi- og kjemiingeniør kombinerer teoretisk undervisning med praktisk arbeid i moderne laboratorier allerede fra første semester.

Du blir godt kjent med undervisere og medstudenter, det legges vekt på samarbeid, og du får oppgaver som er relevante for arbeidslivet. Du får også samarbeide med industri- og forskningspartnere.

Hvorfor velge dette studiet?

Når studentene blir spurt om hvorfor de har valgt studiet, får vi litt forskjellige svar.

– Jeg hadde hørt om teknologien CRISPR, som gjør redigering av genomet mulig. Den fikk Nobelpris i 2020, og det var mye oppmerksomhet rundt det. Jeg tenkte at jeg hadde lyst å lære mer om akkurat det, sier Samuel.

– For meg var det fordi mamma er frisør, og jeg var med på å blande farger med hverandre på frisørsalong da jeg var liten. Jeg fikk lyst å lære om kjemien bak det, sier Tabitha.

Viola påpeker at det er nettopp kombinasjonen av bioteknologi med kjemi som gjør studieprogrammet attraktivt.

Andre steder tilbys det kjemiingeniørstudium, uten fokus på bioteknologi, eller bachelor i bioteknologi, som ikke er ingeniørprogram, og med lite vekt på kjemi. Her tilbys begge, som gjør at man har flere jobbmuligheter etter endt studium.

Viola viser Samuel og Tabitha bilde fra et elektronisk mikroskop

Mye fint utstyr på laben gjør forsøkene mer spennende. Her viser Viola Samuel og Tabitha. Foto: Magdalena Hestholm

Mye tid på laboratoriet

Hvert semester er det flere dager på laboratoriet. Uansett om det er analytisk kjemi eller bioteknologi, er det satt av tid hvor studentene får brukt relevante instrumenter.

– Vi opplever at det er stort sett fordi studenter er glade i å være på laboratoriet at de velger dette studiet.

– Samtidig har vi en ordning for studenter som har ikke tatt de relevante fagene fra før, såkalt tre-terminsordning til ingeniørutdanning.

– Det betyr at selv om du som ikke har hatt matematikk R1 eller R2 eller fysikk på videregående, kan du bli student hos oss, sier Viola.

Korte stopp med Menti-spørsmål

Viola legger undervisningen til rette for aktiv deltakelse, refleksjon og trygg progresjon.

 Hun veksler mellom korte forelesningsbolker, refleksjonstid og uanmeldte Menti-spørsmål.

Menti er kortnavnet for Mentimeter – et interaktivt verktøy brukt i undervisning og presentasjoner for å hente inn svar fra deltakerne i sanntid. Det gjør det lettere å delta, og rydder opp i misforståelser.

– Det er fint med Menti fordi det er anonymt. Man er ikke redd for å svare. Selv om man svarer feil, kan vi diskutere hvorfor vi tok feil – og forstå konseptet bedre, sier Tabitha.

– Studentene vet ikke når Menti-spørsmålene kommer. Man kan ikke forberede seg, og må følge med. Det er motiverende, og vi fanger opp klassiske misforståelser med en gang, sier Viola.

Grupper der studentene lærer av hverandre

Viola bruker aktive læringsklasserom med gruppebord og whiteboards for å gjøre tenkingen rundt faget synlig.

– Hvert bord har en whiteboard, så man kan tegne og forklare til hverandre. Bordene jobber med forskjellige spørsmål, og når de deler, lærer de av hverandre, forklarer hun.

Å forklare for andre gjør begrepene mer håndgripelige, og studentene lærer både av egne løsninger og andres tilnærminger.

Viola viser Samuel og Tabitha. De har hvite labfrakker på, og i bakgrunnen skimter vi labutstyr.

Små studentkull gjør det mulig med tett oppfølging av studentene. Her veiledes Samuel og Tabitha av Viola. Foto: Magdalena Hestholm

Trygghet med tilbakemeldinger underveis

Vurderingen studentene får, er også lagt opp for læring, og det blir mindre eksamensstress på slutten. I stedet for bare én eksamen som teller 100 prosent, får de tilbakemeldinger og karaktersetting underveis – for eksempel på labrapporter – og de får mulighet til å vise styrke muntlig.

– Man føler seg tryggere på kunnskapen når man har fått tilbakemeldinger underveis. Og det er ikke like mye stress på siste eksamen når den ikke teller 100 prosent, sier Samuel.

– Hvis noe ikke er satt karakterer på, vil man ofte nedprioritere det. Når det er karakterer, setter man seg mer inn i det, sier Tabitha.

– Noen presterer også bedre muntlig enn skriftlig. Da kan de også vise hva de er gode for, legger hun til.

Belønner innsats

Viola har endret vurderingsformen for å belønne innsats og gi mer rettferdighet.

– Tidligere hadde vi bare arbeidskrav uten karakterer for labrapportene studentene leverte inn. Noen legger ned ekstremt mye arbeid, andre minimalt, og alle fikk godkjent. Det føltes urettferdig – man må belønne innsatsen. Derfor har vi nå flere vurderinger med karakterer gjennom semesteret, sier hun.

Råd til nye studenter

Tabitha og Samuel har gode råd til nye studenter for at de skal komme godt inn i studiene:

– Dukk opp på forelesning, vær aktiv i timene og skap gode rutiner, sier Tabitha.

– Kom i gang raskt, supplerer Samuel.

Motivasjonen er å se utviklingen hos studentene

– Det aller mest givende er å se progresjonen – fra de første møtene med bioteknologi til sikre forklaringer på muntlig eksamen i molekylær- og cellebiologi. Det er et privilegium å kunne undervise – det føles ikke som undervisningsplikt, men som et undervisningsprivilegium, sier Viola.

Hovedvekten i undervisningen hennes er å legge vekt på interesse og tilstedeværelse, aktiv deltakelse med refleksjon og anonym respons, samarbeid i grupper, varierte vurderinger og et inkluderende miljø, der hver student kan finne sin plass.

På bildet øverst i artikkelen ser vi fra venstre Tabitha, Samuel og Viola i laben på OsloMet.

Studenthistorier

Portrett av Viola og Maren i bioteknologilaben. De har laboratoriefrakker på, og i forgrunnen og bakgrunnen står der laboratorieutstyr.
– CRISPR åpner for store muligheter

I bioteknologi og kjemi-studiene ble Maren Fjeld Olsen kjent med CRISPR-teknologi, som gjør det mulig å redigere DNA.

Teresa og Jørgen i en av labene på OsloMet. Laboratorieutstyr i bakgrunnen
Slik bidro bacheloroppgaven til et stort forskningsprosjekt

En bacheloroppgave om plastinnhold i gjødsel gjorde studentene til medforfattere av en vitenskapelig artikkel.

Bilde av Bengt på laboratoriet. Bengt er kledd i hvit frakk. På bordet er det kjemiustyr og kjemikalier. Det er lyse farger i laboratoriet, med hvite benker og skap.
Bengt utvikler noe som brukes i alle hjem

Bruker kjemikunnskapene når han utvikler nye vaskemidler, såper og kremer for Orkla.