Grupper der studentene lærer av hverandre
Viola bruker aktive læringsklasserom med gruppebord og whiteboards for å gjøre tenkingen rundt faget synlig.
– Hvert bord har en whiteboard, så man kan tegne og forklare til hverandre. Bordene jobber med forskjellige spørsmål, og når de deler, lærer de av hverandre, forklarer hun.
Å forklare for andre gjør begrepene mer håndgripelige, og studentene lærer både av egne løsninger og andres tilnærminger.
Små studentkull gjør det mulig med tett oppfølging av studentene. Her veiledes Samuel og Tabitha av Viola. Foto: Magdalena Hestholm
Trygghet med tilbakemeldinger underveis
Vurderingen studentene får, er også lagt opp for læring, og det blir mindre eksamensstress på slutten. I stedet for bare én eksamen som teller 100 prosent, får de tilbakemeldinger og karaktersetting underveis – for eksempel på labrapporter – og de får mulighet til å vise styrke muntlig.
– Man føler seg tryggere på kunnskapen når man har fått tilbakemeldinger underveis. Og det er ikke like mye stress på siste eksamen når den ikke teller 100 prosent, sier Samuel.
– Hvis noe ikke er satt karakterer på, vil man ofte nedprioritere det. Når det er karakterer, setter man seg mer inn i det, sier Tabitha.
– Noen presterer også bedre muntlig enn skriftlig. Da kan de også vise hva de er gode for, legger hun til.
Belønner innsats
Viola har endret vurderingsformen for å belønne innsats og gi mer rettferdighet.
– Tidligere hadde vi bare arbeidskrav uten karakterer for labrapportene studentene leverte inn. Noen legger ned ekstremt mye arbeid, andre minimalt, og alle fikk godkjent. Det føltes urettferdig – man må belønne innsatsen. Derfor har vi nå flere vurderinger med karakterer gjennom semesteret, sier hun.
Råd til nye studenter
Tabitha og Samuel har gode råd til nye studenter for at de skal komme godt inn i studiene:
– Dukk opp på forelesning, vær aktiv i timene og skap gode rutiner, sier Tabitha.
– Kom i gang raskt, supplerer Samuel.
Motivasjonen er å se utviklingen hos studentene
– Det aller mest givende er å se progresjonen – fra de første møtene med bioteknologi til sikre forklaringer på muntlig eksamen i molekylær- og cellebiologi. Det er et privilegium å kunne undervise – det føles ikke som undervisningsplikt, men som et undervisningsprivilegium, sier Viola.
Hovedvekten i undervisningen hennes er å legge vekt på interesse og tilstedeværelse, aktiv deltakelse med refleksjon og anonym respons, samarbeid i grupper, varierte vurderinger og et inkluderende miljø, der hver student kan finne sin plass.
På bildet øverst i artikkelen ser vi fra venstre Tabitha, Samuel og Viola i laben på OsloMet.