English version
Heidi Skorge Olaff

Heidi Skorge Olaff

Fagfelt

Autisme   Førstespråkslæring   Språkutvikling   Læring og problemløsning   Felles oppmerksomhet   Autismespektrumlidelser   Operant, atferdsanalyse   Stimulusekvivalens   Atferdsanalyse   Autisme Spekter Forstyrrelser   Eksperimentell Atferdsanalyse   Naming   Barn og språk   Betingede forsterkere   Joint control   Tidlig og intensiv opplæring basert på atferdsanalyse for barn med autisme

Forskningsprosjekter

Aktive forskningsprosjekter

Vitenskapelige publikasjoner

Olaff, Heidi Skorge ; Larsen, Kenneth (2023). Ulike perspektiver på språk ledsages av ulike anbefalinger om opplæring. Norsk Tidsskrift for Atferdsanalyse (NTA). Vol. 50.
https://hdl.handle.net/10037/28982

Olaff, Heidi Skorge ; Vandbakk, Monica ; Holth, Per (2021). Blocking of Stimulus Control in Children with Autism. The Psychological Record. Vol. 72.
https://doi.org/10.1007/s40732-020-00454-7

Olaff, Heidi Skorge ; Eikeseth, Svein (2021). Stimuluskontroll i språkopplæring–En innføring. Norsk Tidsskrift for Atferdsanalyse (NTA). Vol. 48.
http://www.nta.atferd.no/journalissue.aspx?IdDocum

Olaff, Heidi Skorge ; Holth, Per (2020). The Emergence of Bidirectional Naming Through Sequential Operant Instruction Following the Establishment of Conditioned Social Reinforcers. The Analysis of Verbal Behavior.
https://doi.org/10.1007/s40616-019-00122-0

Vandbakk, Monica ; Olaff, Heidi Skorge ; Holth, Per (2020). Blocking of Stimulus Control and Conditioned Reinforcement. The Psychological Record. Vol. 70.
https://doi.org/10.1007/s40732-020-00393-3

Vandbakk, Monica ; Olaff, Heidi Skorge ; Holth, Per (2019). Conditioned Reinforcement: the Effectiveness of Stimulus—Stimulus Pairing and Operant Discrimination Procedures. The Psychological Record. Vol. 69.
https://doi.org/10.1007/s40732-018-0318-8

Olaff, Heidi Skorge ; Ona, Hanne Nordvik; Holth, Per (2017). Establishment of Naming in Children With Autism Through Multiple Response-Exemplar Training. Behavioral Development Bulletin. Vol. 22.
https://doi.org/10.1037/bdb0000044

Olaff, Heidi ; Eikeseth, Svein (2015). Variabler som kan påvirke effekter av tidlig og intensiv opplæring basert på anvendt atferdsanalyse (EIBI/TIOBA). Norsk Tidsskrift for Atferdsanalyse (NTA). Vol. 42.
https://hdl.handle.net/10642/3068

Olaff, Heidi Skorge ; Larsen, Kenneth; Klintwall, Lars (2013). Manglende Generalisering av Trenerferdigheter på tvers av situasjoner etter Workshop om Incidental Teaching. Norsk Tidsskrift for Atferdsanalyse (NTA). Vol. 40.

Olaff, Heidi Skorge (2012). Etablering av felles oppmerksomhet hos barn med autisme. En tilnærming basert på anvendt atferdsanalyse. Norsk Tidsskrift for Atferdsanalyse (NTA). Vol. 39.





Publikasjonslisten er hentet ut av Nasjonalt vitenarkiv (NVA). Listen kan være ufullstendig.

Forskningsrapporter

Olaff, Heidi Skorge (2019). Variables Influencing Bidirectional Naming. 213 s. OsloMet - storbyuniversitetet.



Publikasjonslisten er hentet ut av Nasjonalt vitenarkiv (NVA). Listen kan være ufullstendig.

Formidling

Olaff, Heidi Skorge ; Arntzen, Erik (2025). The Formation of Generalized Equivalence Classes and the Impact of Vocal Mediating Skills through Intraverbal Bidirectional Naming. NAFO-seminaret 2025. Norsk Atferdsanalytisk forening.

Olaff, Heidi ; Jørgensen, Emilie; Arntzen, Erik (2024). Bidirectional Intraverbal Naming as Problem-Solving Skills to Facilitate Stimulus Class Formation. Norsk atferdsanalytisk forenings årsmøte og konferanse. Norsk atferdsanalytisk forening.

Olaff, Heidi ; Arntzen, Erik (2024). Teaching Vocal Mediating Skills through Intraverbal Bidirectional Naming on the Formation of Generalized Equivalence Classes. The Mini-conference . The reseach group The Experimenta Analysis of Human Behavior.

Olaff, Heidi ; Jørgensen, Emilie; Arntzen, Erik (2024). The Role of Bidirectional Intraverbal Naming on Stimulus Class Formation. 50th Annual Convention; Philadelphia, PA; 2024. Association for Behavior Analysis International.

Olaff, Heidi Skorge ; Holth, Per (2023). Etablering av sosiale konsekvenser som betingede forsterkere for å styrke bidireksjonal naming. Norsk atferdsanalytisk forenings årsmøteseminar. Norsk atferdsanalytisk forening.

Olaff, Heidi Skorge ; Holth, Per (2023). Etablering av bidireksjonal naming gjennom multiple-exemplar instruction. Norsk atferdsanalytisk forenings årsmøteseminar. Norsk atferdsanalytisk forening.

Andresen, Terese Remseth; Palm, Vibeke Haaland; Olaff, Heidi Skorge ; Holth, Per (2023). En sammenligning av to prosedyrer for å styrke bidireksjonal naming: Multiple- exemplar instruction og single-exemplar instruction. Norsk atferdsanalytisk forenings årsmøteseminar. Norsk atferdsanalytisk forening.

Palm, Vibeke Haaland; Olaff, Heidi Skorge ; Holth, Per (2023). Effektive intervensjoner for å styrke bidireksjnal naming––En systematisk litteraturgjennomgang. Norsk atferdsanalytisk forenings årsmøteseminar. Norsk atferdsanalytisk forening.

Olaff, Heidi Skorge ; Holth, Per (2023). Repetert testing av bidireksjonal naming og multiple-exemplar instruction. Norsk atferdsanalytisk forenings årsmøteseminar. Norsk atferdsanalytisk forening.

Palm, Vibeke Haaland; Olaff, Heidi Skorge ; Holth, Per (2023). Etablering av bidireksjonal naming gjennom joint control trening. Norsk atferdsanalytisk forenings årsmøteseminar. Norsk atferdsanalytisk forening.





Publikasjonslisten er hentet ut av Nasjonalt vitenarkiv (NVA). Listen kan være ufullstendig.